Hej
Ska fästa köksö i betonggolv. Är helt lost när det kommer till skruv och plugg för detta ändamål. Ikea menar att man ska använda en skruv med ”kullrigt” huvud. Köksön ska sitta med 4 skruvar i golvet. Mina funderingar är:
- Hur långa och grova skruvar ska man använda?
- Är skruvarna samma som man använder till trä med skillnaden att man stoppar i en plugg i hålet innan?
Har försökt leta på byggvaruhusens sidor efter specifika skruv som ska användas tillsammans med pluggar men hittar inte riktigt det jag söker.
Mvh
Björn
Ska fästa köksö i betonggolv. Är helt lost när det kommer till skruv och plugg för detta ändamål. Ikea menar att man ska använda en skruv med ”kullrigt” huvud. Köksön ska sitta med 4 skruvar i golvet. Mina funderingar är:
- Hur långa och grova skruvar ska man använda?
- Är skruvarna samma som man använder till trä med skillnaden att man stoppar i en plugg i hålet innan?
Har försökt leta på byggvaruhusens sidor efter specifika skruv som ska användas tillsammans med pluggar men hittar inte riktigt det jag söker.
Mvh
Björn
Ja det är samma skruvar som till trä.
Köp denna eller liknande. Sen köper du en skruv som är 6mm och ca 45mm + tjopckleken på det du skall fästa. Borra 8mm hål 50-60mm djupt, lite beroende på skruvlängden. Skruven skall gå igenom pluggen.
https://www.byggmax.se/universalplugg-fischer-duopower-8x40mm-p246717
Köp denna eller liknande. Sen köper du en skruv som är 6mm och ca 45mm + tjopckleken på det du skall fästa. Borra 8mm hål 50-60mm djupt, lite beroende på skruvlängden. Skruven skall gå igenom pluggen.
https://www.byggmax.se/universalplugg-fischer-duopower-8x40mm-p246717
Produkter som diskuteras: "universalplugg"

Universalplugg
Universalpluggar är mångsidiga infästningskomponenter som kan användas i en mängd olika material, vilket gör dem till ett utmärkt val för en rad olika projekt. Oavsett om du jobbar med betong, murverk, trä, gips eller något annat material,
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 3 095 inlägg
Vad har du i köksön ? Jag har en halvstor med ugn häll och en ekskiva, den är inte fäst i golvet. Den väger hur mycket som helst och skulle inte flytta sig om en elefant lutade sig mot den, benen skulle nog gå av före.
Skulle de pluggen tillsammans 6x50 mm spånskiveskruv funka ihop? Beslaget som ska fästas är på sin höjd 2-3 mm tjockt. Sedan kommer det en klinkersplatta och lite fix så det lämnar ca 40 mm kvar av skruven i betongen. Är det för lite för att ge god infästning så köksön inte tippar?Nicro skrev:
https://www.bauhaus.se/spanskiveskr...61321&indexName=nordic_production_sv_products
Är bara lådor men bänkskivan är ganska tung, typ 50 kg, och kommer ha ett övergång på uppåt 20 cm på två sidor så tänker att jag inte vill att den välter när ungarna hänger på den.I InsidersUnited skrev:
Är överhänget på motstående sidor eller bildar de ett hörn?R Relik skrev:
Hur djupt är skåpet/skåpen där överhänget är?
Är det två skåp med ryggarna mot varandra?
Skiss på köksön, dels skåpen, dels överhänget?
De bildar ett hörn. Bifogar bild som illustrerar.Demmpa skrev:
Jag har verkligen svårt att hitta lämpliga kombinationer på plugg och skruv,Nicro skrev:
men skulle det funka med:
Träskruv 5.0x60 mm
Universalplugg 6 x 35 mm
Och om jag då sätter ett par extra vinkeljärn i ”sargen” som ska hålla fast köksön?
Produkter som diskuteras: "Träskruv"

Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Det är alltså fyra skåp som sitter ihop, två 800x600 respektive två 800x400 bredvid varandra, så totala golvytan skåpen upptar är 1600x1000 med en bänkskiva på ca 50 kg.
Är ena kortsidan mot en vägg?
Det behöver inte skruvas fast i golvet, den kommer inte att välta fastän fem vuxna skulle stå längst ut på uthänget på långsidan.
Är ena kortsidan mot en vägg?
Det behöver inte skruvas fast i golvet, den kommer inte att välta fastän fem vuxna skulle stå längst ut på uthänget på långsidan.