220 läst · 9 svar
220 läst
9 svar
Fästa kakelplatta på kakelugn med silikon
Hej,
Jag har en Kronspisen kakelugn där en platta på spisen ovansida har lossnat. Efter att jag petat bort fogen lossnade plattan hel (som väl var) och nu ska den fästas tillbaka för att spisen sedan ska fogas om.
Kan jag limma tillbaka plattan med silikon och sedan foga?
Kakelugnen används mycket så det behöver vara en hållbar lösning.
Jag har läst att silikon ska vara ett bra sätt att limma kakelplattor men tänkte dubbelkolla
Jag har en Kronspisen kakelugn där en platta på spisen ovansida har lossnat. Efter att jag petat bort fogen lossnade plattan hel (som väl var) och nu ska den fästas tillbaka för att spisen sedan ska fogas om.
Jag har läst att silikon ska vara ett bra sätt att limma kakelplattor men tänkte dubbelkolla
Ryggmärgsreflexen är att säga att du skall sätta dom med kakellim.
Silikon använder jag bara i badrum eller som fog mellan köksbänk och stänkskydd. Silkon är ju också ett ofog att få bort osv.
Men sen finns det ju olika sorter, så du menar kanske ett silikonbaserad kakellim för höga temperaturer ?
Silikon använder jag bara i badrum eller som fog mellan köksbänk och stänkskydd. Silkon är ju också ett ofog att få bort osv.
Men sen finns det ju olika sorter, så du menar kanske ett silikonbaserad kakellim för höga temperaturer ?
Jag menar vanligt byggsilikon. Det har jag förstått använts tidigare på ugnen och dom plattorna sitter bra.klaskarlsson skrev:
Det är alltså bara för att hålla fast plattan, men som sagt eldas det i ugnen så den blir varm!
Det är inte plåt åtan lera bakom plattan. Det är en kakelugn och ingen murspis - men du har nog rätt att kolla med någon försäjare av cronspisN Niq skrev:
Det låter inte korrekt.T turbo100 skrev:
Bygger man en kakelugn på riktigt så använder man troligen bruk, än mer troligt om det är lera bakom.
Men kakellim för höga temperaturer funkar troligen också
Silikon kanske funkar initialt, men dels är det inte säkert att det klarar värmen i längden (olika material kan utvidgas olika tex) och sen känns det bara otroligt fel med silikon på en fin kakelugn... :/
är det faktiskt en äkta gammaldags kakelugn med lera bakom? I så fall behöver du nog tala med en kakelugnsmakare.T turbo100 skrev:
Är det inte en modernare variant med gjutna block som muras upp och sedan limmas kakel utanpå?
Är det en gammaldags kakelugn av tegel och lera så ska de gå att sätta om och då ska man inte använda lim och cement och sådant för då kommer plattorna ofelbart gå sönder den dag man ska sätta om den.
Kronspisen är väl ett företag som fortfarande finns, så i ditt fall skulle jag vända mig till dem och fråga hur du ska göra. Om det är byggt som en klassisk kakelugn eller på något annat sätt. Har dock hört att många "moderna kakelugnar" inte är byggda som gamla och därmed är mycket svårare att renovera. Kanske håller de längre, vem vet. Just silikon eller bygglim har jag dock svårt att tro kan vara det bästa på en ugn som kan bli rätt varm. Men bäst fråga de som vet.
Kronspisen är väl ett företag som fortfarande finns, så i ditt fall skulle jag vända mig till dem och fråga hur du ska göra. Om det är byggt som en klassisk kakelugn eller på något annat sätt. Har dock hört att många "moderna kakelugnar" inte är byggda som gamla och därmed är mycket svårare att renovera. Kanske håller de längre, vem vet. Just silikon eller bygglim har jag dock svårt att tro kan vara det bästa på en ugn som kan bli rätt varm. Men bäst fråga de som vet.
Använd ett värmetåligt kakellim, t.ex. Weber Stone Fix eller Ardex X 77.T turbo100 skrev:Hej,
Det är inte en antik kakelugn du nämner, det är ju en Cronspisen. Typ 1980-talet?
Japp, det är en modernare version men ingen murspis.V ValterP skrev:
Pratat med olika folk och dom flesta föreslår kakelfix men någon sa värmetålig silikon (som ju används tidigare).
Jag är lite orolig att kakelfix fyller/bygger mer än silikon, jag får inte bort det gamla bruket (det som alltså släppt) så jag lutar åt att chansa med silikon.. delvis för det har använts tidigare (tröst)
Klicka här för att svara