Hej!

Jag har en fråga om möjligheten att fästa glasull i taket utan att borra.

Jag bor i en lägenhet där ett av rummen skall göras om till musikstudio. I och med detta så måste rummet akustikbehandlas. Ett av stegen är att få upp absorberande material i främre delen av taket, 30 cm djupt. Detta hade inte varit ett problem om jag fick borra i taket men nu får jag inte det.

Går det att lösa genom att fästa en regel på väggen som man sedan lägger tvärgående reglar på? Se bild:
3D-visualisering av ett rum som ska göras om till musikstudio med träreglar fästa på väggarna för akustikbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle detta hålla tror ni? Enligt akustikern jag varit i kontakt med så kommer glasull plus reglar att väga runt 10 kg per kvadratmeter. Bredden på rummet är 4,246 meter.

Om inte detta funkar finns det något annat sätt att få upp detta "tak" utan att borra i själva taket? Jag får borra i väggarna hur mycket jag vill.

Hälsningar Jens.
 
Det går utmärkt att göra så. Skruva reglarna direkt i bärlinan så slipper du att dom sticker ner
 
Sätter du c/c 600-reglarna åt andra hållet kan du sätta en uppstyvande plyfa som avstängare på yttersta bäraren alt. en kraftig regel där med tanke på spannet.
 
Tack för svar! Hur menar du Björn? Är inte helt haj på snickarspråk. Menar du att man har en kraftigare regel längst ut mellan väggarna och sedan fäster reglarna i främre väggen och i den kraftiga regeln?
 
Precis, på detta sätt behöver bara en regel dimensioneras för spannet på + 4000 mm. Smidigast och snyggast är nog att bygga i följande ordning:
Regla upp, isolera, tyga och sedan avsluta med en målad avstängare (MDF el. Plyfa) som samtidigt fungerar som uppstyvning av den bärande regeln. Innan du får dit avstängaren kan du sätta ett stämp som avlastning.
 
För att få bort så mycket ljud som kan störa som möjligt bygger man ett nytt rum i rummet, tänk låda, fristående, endast kontakt med golvet, som också kommer att fungera som resonanslåda.
Om du inte vill ha elaka grannar hela tiden rekommenderar jag att inte sätta reglar mot befintligt tak eller vägg!
Bygg en fristående låda som du sitter i, det kostar men fungerar bättre.

Mvh P-A
 
Jag tror dock TS bara är ute efter reglering av rumsakustiken i detta fall.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hej igen !
Pagno: Jag vill bara akustikbehandla. Själva ljudtransmissionen är redan ok som den är. Men tack för tipset!

Björn: Vad menar du med avstängare? Vart sitter den i konstruktionen? Sen vad tror du jag behöver för regel som bärande regel? Dimensioner?

Dock sitter det ett fönster på andra sidan vilket gör att en regel som går mellan sidoväggarna inte går att fästa. Går det att fästa den bärande regeln ovanför fönstret och sedan hänga reglarna under den? Typ så här:
3D-modell av ett rum med ett skrivbord, stol, och en träregelkonstruktion ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(De vita boxarna är ventilation)

Går säkert att lösa på ett smidigare sätt men detta var vad jag kom på.

/Jens
 
Det jag undrar är väl om reglarna ovanför fönstret har samma hållfasthet då de inte går ner till golvet utan vilar på fönstret så att säga. Håller de för en regel tvärsöver rummet? Och går det att fästa reglarna under den tvärgående regeln? (Förslaget på bilden går med all säkerhet att förbättra)
 
Ingen som vet som vill svara? Går det att fästa den tvärgående regeln i reglarna ovanför fönstret? Håller det?

Och håller det att fästa reglarna under den tvärgående regeln?

Vore väldigt tacksam. Detta projekt är under planeringsstadiet och det här är det sista biten jag behöver få till innan jag drar igång.

/Jens
 
Det går inte att säga exakt eftersom vi inte vet hur det ser ut, men troligtvis går det bra. Det är inga ofantliga laster vi pratar om här.
 
Det går garanterat bra, jag refererar nu till typ ett vanligt bärverk för undertaksplattor. Dom skruvar bara det in i väggen med små skruv typ 30mm långa, sen kommer vi elektriker och lägger tunga armaturer och annat skit. Tror du kan va lugn (y)
 
Ok mer frågor. Om jag skall ha en bärlina tvärs över rummet 4,25 meter lång. Hur grov bör den vara för att vara stabil? 2tum6? 2tum7? 2tum8? Finns det ens reglar 4,25 meter långa? Eller får jag skarva ihop 2 stycken då? Hur gör jag så att det håller i så fall? Hur fäster jag reglarna mellan bärlinorna? Med något vinkeljärn? Ska jag ha träskruv eller genomgående skruv med mutter? Vad håller bäst?
 
Hej igen! Sa jag att jag var nybörjare på det här? En enkel googling visade att det fanns reglar upp till 9 meter. :)

Frågan kvarstår dock, hur grova bör reglarna vara? Hur skall jag fästa dom? 3D-rendering av ett tomt rum med träreglar som planeras för installation, med mått och noteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jens
 
Du köper vinkeljärn, ta med dig din ritning till typ byxmax så hjälper dom dig med reglar och vinkeljärn etc!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.