Hej.
Hade en elektriker hemma och fick se att han fäst en Kulo-kabel med smältlim när han drog kabeln från en dosa till ett utanpåliggande uttag som han satte upp. Jag antar att det är OK, men finns det fler som sett eller själv använt den metoden?

/Patrik

Smältlim är inte sådär toppen om det står i solljus/värme, det släpper då inom något år. Jag satte upp kabel med smältlim i min lägenhet och den ramlade ner efter något år :( Tyvärr satt vissa punkte bra så där följde tapeten med :eek: Möjligen om man limmar med stora blaffor men att "punkta" på baksidan håller iaf inte.

Kabeln var SVHS kabel samt antennkabel så den var ju lättare än vanlig elkabel dessutom.

OK. Nu är det draget ca 1m på sockel och under en bänkskiva dessutom. Soljus är därför inget problem. Tänkte mest på om det är tillåtet (med tanke på försäkring mm), men eftersom det var en elektriker som gjorde det så är det väl OK, då.

Såg andra trådar där det diskuterades och någon sade att det inte är OK för att kabeln ska sitta fast (tveksamt med smältlim kanske) men en annan sade att det inte var några problem alls.

/Patrik

Finns speciellt S-märkt smältlim för limning av dosor, vp-rör, kabelkanaler m.m. så om man vill limma sin kabel också så är det väl ok, själv skulle jag välja att limma en kabelkanal först.

Smältlim är ett storstadsfenomen. Kommer du ut till de mindre städerna eller byarna existerar det inte. Det går väl fort att sätta upp kabeln. Ska väl inte säga att det inte existerar heller, för visst finns det väl de som inte orkar slå i en klamma på andra ställen oxå ;):D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.