Hej hopp!

Ska fästa en bärlina till vårat altanbygge i grundmuren. Har pratat med olika folk om dimensionering på fransk skruv + plugg eller expander och ALLA säger olika! Senaste budet var att det räcker gott med M8 fransk skruv + plugg. Tycker det känns lite klent, men vill ändå inte överdriva. Saken är att jag har M8 skruv i mängder liggandes. Men blir det för klent ???

Beror väl på hur många du sätter... ;) :D

Beror väl på hur många du sätter...    
Självklart gör det det. Kommer i så fall sätta två M8 var 80cm.

Vet inte om det duger med plugg, men jag gjorde ngt liknande förra året med expanderbultar, köpte på biltema där fick man en 25 pack för vad 1 bult kostade på Bauhaus (ungefär).

Modellen är ju att man skall fästa så hårt mot väggen så att det är friktionen mellan regeln och väggen som håller regeln på plats. Det blir då inga böjande krafter på skruven. Vet inte om jag skulle lita på att en plastplugg inte släpper gängorna om jag drar för allt vad jag kan med en lång skruvnyckel.

Har nu reglat upp hela altanden, och visst håller det med M8! Duktigt stabilt ;)

P
hempularen skrev:
Vet inte om det duger med plugg, men jag gjorde ngt liknande förra året med expanderbultar, köpte på biltema där fick man en 25 pack för vad 1 bult kostade på Bauhaus (ungefär).

Modellen är ju att man skall fästa så hårt mot väggen så att det är friktionen mellan regeln och väggen som håller regeln på plats. Det blir då inga böjande krafter på skruven. Vet inte om jag skulle lita på att en plastplugg inte släpper gängorna om jag drar för allt vad jag kan med en lång skruvnyckel.
Men kan det inte bli röta om man sätter regeln direkt mot huset? Jag förstår iden men har läst (usch vad mycket man läser) att det kan bli kvar varande vatten mellan grund och regel. Har läst att man ska ha en bricka mellan regel och grund/hus. någon med kommentarer?

TheStills skrev:
Men kan det inte bli röta om man sätter regeln direkt mot huset? Jag förstår iden men har läst (usch vad mycket man läser) att det kan bli kvar varande vatten mellan grund och regel. Har läst att man ska ha en bricka mellan regel och grund/hus. någon med kommentarer?
Eller en bit papp så stoppar du fukten att vandra :)

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.