Jag har en konstruktion som bär upp en hel övervåning. Två längstgående 195x45 som är ihopspikade på 4st gamla stående balkar.
jag vill nu öka hållfastheten och göra det hela säkrare. Vilket av alternativen är bäst:
1. Två franska skruv 12x120 in från varje sida (jag gjorde ett test. Se bild)
2. Sätta en grov vagnsbult genom hela konstruktionen
3. Jacka in ena 195x45 in i stående balken och fästa med träskruven eller vagnsbult
Syftet är som sagt att se till att förbättra säkerheten så övervåningen hålls uppe så säkert som möjligt och tål belastning.
Några tankar?
jag vill nu öka hållfastheten och göra det hela säkrare. Vilket av alternativen är bäst:
1. Två franska skruv 12x120 in från varje sida (jag gjorde ett test. Se bild)
2. Sätta en grov vagnsbult genom hela konstruktionen
3. Jacka in ena 195x45 in i stående balken och fästa med träskruven eller vagnsbult
Syftet är som sagt att se till att förbättra säkerheten så övervåningen hålls uppe så säkert som möjligt och tål belastning.
Några tankar?
Produkter som diskuteras: "träskruven"

Träskruv
Fäst trä mot trä eller andra material med en bra träskruv. Våra träskruvar finns i olika längder, tjocklekar och gängningar beroende på vad som ska byggas.
Läs mer
Bild 3 och 6, en stående extra "stolpe" under balken, fastsatt i originalstolpen, är det starkaste alternativet. Fäst med rikligt med bygglim typ pl 200 mot originalstolpen samt ett antal skruvar så att det blir tajt när limmet torkar.
Tack Mats 👍Mats-S skrev:
Det är 4st stående gamla balkar som jag ska fästa längstgående/bärande 195orna på.
Räcker det med stående extra stoplar på två av dem? Dvs. De som kommer vara inbyggda längst in i väggen i var sin ände av rummet. Vill gärna undvika stolparna i de mittersta stående balkarna, för de kommer vara synliga i rummet
Se bilder
Klicka här för att svara