Jag ska montera ett uterum med aluminiumstomme från WillabGarden. Huset har liggande spårpanel så det är ca 1cm spår mellan varje bräda. Stommen har två stolpar i bakkant som skruvas in i husfasaden. WillabGardens instruktioner är att täta med MS Polymer-fog bakom hela stolpen och sen skruva den mot fasaden.
Självklart rekommenderar WillabGarden att anpassa monteringen utifrån förutsättningarna och jag undrar lite hur andra har gjort avseende detta. Om jag tätar med fog och skruvar fast stolpen kan vatten rinna in i spåret mellan brädor och då fastna i spåret mellan panel och stolpe. Vidare kan fukten rinna ner mellan panelbräda och stolpe (även under själva spåret) och om jag då tätat på kanterna så kanske fogen stjälper mer än den hjälper.
Om jag skulle sätta distanser och göra en liten luftspalt på ca 1cm så kan fukten vädras ut men då är frågan hur jag tätar denna springa? Att fästa en plåtprofil som täcker skarven både på insida och utsida är ett alternativ men då ska plåten fästas i fasaden och då får jag väl samma problem som om jag fäst stolpen direkt i fasaden? Eller ska jag fästa plåtprofilen i aluminiumstolpen?
Jag ser följande alternativ:
1. Fästa stolpen mot fasaden utan att täta och hoppas att spåren i panelen agerar tillräckligt med "luftspalt" för att vädra ut fukt. Risken för att det regnar in eller blåser in kall luft genom dessa springor känns OK men man kanske kan täta med nåt drev eller så. Gissningsvis saboterar man luftningen då dock.
2. Fästa stolpen mot fasaden och täta så gott jag kan mot varje bräda så att fukten endast finns i spåren i panelen, dvs försöka se till så att fukt inte kan komma in där panelen ligger direkt mot stolpen.
3. Göra en luftspalt på 1 cm med klossar endast där skruvarna går mot fasaden och sen fästa en plåt i aluminiumstolpen på både insida och utsida för att täcka spalten.
Jag tar gärna emot kloka tankar och höra hur andra gjort.