Hej!
Jag har köpt L-stöd från fabrik. Jag har fått typ hälften av dem satta på plats av entreprenad-firma och nu har jag börjat infästning av staketstolpar på insidan av L-stöden. När jag har satt stolparna ska entreprenadfirman komma tillbaka och fylla igen på insidan av L-stöden.
Jag har gjort en ritning (som är en del utav ett godkänt bygglov) på hur hela bygget ska se ut:
Vad ni ser på ritningen är 10kN L-stöd som är 120 mm tjocka, samt en infäst svart stolpe 95x95mm. Den svarta stolpen är egentligen impregnerad och ska målas om något år eller två.
Jag har varit inne på expanderbult, men när jag var på bygghandeln imorse rekommenderade de mig fasadplugg. Så jag köpte mig en låda och åkte hem och började.
Arbetssättet var ganska snabbt och smidigt:
1. Fäst stolpen temporärt där den ska sitta med en skruvtving.
2. Cirka 200mm från underkant på stolpen: borra med 10mm tjockt betongborr med en slagborrmaskin igenom både 95-regel och 70 - 80 mm in i L-stödets vägg på samma gång.
3. Slå in pluggen försiktigt i hålet med hammare tills dess att pluggens krage ligger i liv med hålets kant.
4. Skruva in tillhörande skruv med skruvdragare tills att skruvdragaren inte orkar mer.
5. Släpp tvingen, justera in stolpen med vattenpass i båda led, fäst tvingen igen.
6. Borra ett nytt hål igenom stolpe och in i väggen, cirka 150mm från väggens överkant. In med plugg och skruv. Samt en tredje och sista infästning på samma sätt mellan den understa och översta infästningen.
7. Dra åt det sista på skruvarna med en hylsnyckel.
Jag är nöjd med infästningen och det känns som att stolpen sitter riktigt hårt. L-stöden trappar sig 200mm i höjdled på vissa ställen på grund av nivåskillnader på tomten. Därför kommer planket att trappa sig också i överkant. Där tomten sluttar som mest kommer det att vara cirka 900mm synligt L-stöd ovan mark. Och där tomten planar ut sig kommer det bara vara typ 300mm synligt L-stöd ovan mark. Bygglovet säger som högst 2200mm sammanlagd höjd av L-stöd och plank. Vi kommer inte att bygga 2200mm högt plank överallt. Men vad jag vill ha sagt är att planket ovanpå L-stöden kommer att kunna bli så högt som 1700mm.
Till mina frågor:
1. Borde jag kört med expanderbult istället? Hade det vart ännu starkare? Det blåser en hel del där jag bor och det kommer inte att vara större springor än 5mm mellan brädorna vilket antagligen gör att planket blir ett stort vindfång. Vi ska köra på 28x145mm fasadbrädor på planket.
2. Jag ska sätta 50 - 60 stycken stolpar. Jag har satt typ 9 stycken. På de 5 första stolparna glömde jag sätta bricka. Hur illa är det? Måste jag göra om de infästningarna?
3. Vid ett tillfälle fick jag en tunn men ganska lång spricka i ett hörn på ett L-stöd. Vad kan jag ha gjort för fel då? Kan det ha vart för att jag satte skruven i pluggen och slog in de två samtidigt i hålet? Och att pluggen innuti hålet sen expanderade för mycket? Borrhålet närmast sprickan är cirka 120mm från överkant av L-stödet och cirka 230mm från höger kant på L-stödets vägg. Vad kan jag göra för att undvika flera sånna här sprickor? Vad behöver jag göra med sprickan för att undvika problem i framtiden?
PS. Taggar @C.Lundin i det här inlägget då han gett mig fantastisk "betong-relaterad" hjälp i ett tidigare inlägg. Dock uppskattar jag allas svar otroligt mycket <3
Tack på förhand
Jag har köpt L-stöd från fabrik. Jag har fått typ hälften av dem satta på plats av entreprenad-firma och nu har jag börjat infästning av staketstolpar på insidan av L-stöden. När jag har satt stolparna ska entreprenadfirman komma tillbaka och fylla igen på insidan av L-stöden.
Jag har gjort en ritning (som är en del utav ett godkänt bygglov) på hur hela bygget ska se ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad ni ser på ritningen är 10kN L-stöd som är 120 mm tjocka, samt en infäst svart stolpe 95x95mm. Den svarta stolpen är egentligen impregnerad och ska målas om något år eller två.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har varit inne på expanderbult, men när jag var på bygghandeln imorse rekommenderade de mig fasadplugg. Så jag köpte mig en låda och åkte hem och började.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arbetssättet var ganska snabbt och smidigt:
1. Fäst stolpen temporärt där den ska sitta med en skruvtving.
2. Cirka 200mm från underkant på stolpen: borra med 10mm tjockt betongborr med en slagborrmaskin igenom både 95-regel och 70 - 80 mm in i L-stödets vägg på samma gång.
3. Slå in pluggen försiktigt i hålet med hammare tills dess att pluggens krage ligger i liv med hålets kant.
4. Skruva in tillhörande skruv med skruvdragare tills att skruvdragaren inte orkar mer.
5. Släpp tvingen, justera in stolpen med vattenpass i båda led, fäst tvingen igen.
6. Borra ett nytt hål igenom stolpe och in i väggen, cirka 150mm från väggens överkant. In med plugg och skruv. Samt en tredje och sista infästning på samma sätt mellan den understa och översta infästningen.
7. Dra åt det sista på skruvarna med en hylsnyckel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är nöjd med infästningen och det känns som att stolpen sitter riktigt hårt. L-stöden trappar sig 200mm i höjdled på vissa ställen på grund av nivåskillnader på tomten. Därför kommer planket att trappa sig också i överkant. Där tomten sluttar som mest kommer det att vara cirka 900mm synligt L-stöd ovan mark. Och där tomten planar ut sig kommer det bara vara typ 300mm synligt L-stöd ovan mark. Bygglovet säger som högst 2200mm sammanlagd höjd av L-stöd och plank. Vi kommer inte att bygga 2200mm högt plank överallt. Men vad jag vill ha sagt är att planket ovanpå L-stöden kommer att kunna bli så högt som 1700mm.
Till mina frågor:
1. Borde jag kört med expanderbult istället? Hade det vart ännu starkare? Det blåser en hel del där jag bor och det kommer inte att vara större springor än 5mm mellan brädorna vilket antagligen gör att planket blir ett stort vindfång. Vi ska köra på 28x145mm fasadbrädor på planket.
2. Jag ska sätta 50 - 60 stycken stolpar. Jag har satt typ 9 stycken. På de 5 första stolparna glömde jag sätta bricka. Hur illa är det? Måste jag göra om de infästningarna?
3. Vid ett tillfälle fick jag en tunn men ganska lång spricka i ett hörn på ett L-stöd. Vad kan jag ha gjort för fel då? Kan det ha vart för att jag satte skruven i pluggen och slog in de två samtidigt i hålet? Och att pluggen innuti hålet sen expanderade för mycket? Borrhålet närmast sprickan är cirka 120mm från överkant av L-stödet och cirka 230mm från höger kant på L-stödets vägg. Vad kan jag göra för att undvika flera sånna här sprickor? Vad behöver jag göra med sprickan för att undvika problem i framtiden?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PS. Taggar @C.Lundin i det här inlägget då han gett mig fantastisk "betong-relaterad" hjälp i ett tidigare inlägg. Dock uppskattar jag allas svar otroligt mycket <3
Tack på förhand
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Jag hade om möjligt gått upp ytterligare i längd, till 180/200mm på skruven, samt använt större brickor.
Försök att sätta brickor på alla. Efterdra manuellt före återfyllning.
Problemet när man borrar så långt och genom både stolpe och betong är ju att stolpen vill röra sig lite (även med tving) vilket gör att hålet i betongen kanske blir lite för stort. Men det är ju samtidigt en smart väg med hänsyn till antalet stolpar.
Kan sprickan bero på att du haft oturen att träffa armering?
Försök att sätta brickor på alla. Efterdra manuellt före återfyllning.
Problemet när man borrar så långt och genom både stolpe och betong är ju att stolpen vill röra sig lite (även med tving) vilket gör att hålet i betongen kanske blir lite för stort. Men det är ju samtidigt en smart väg med hänsyn till antalet stolpar.
Kan sprickan bero på att du haft oturen att träffa armering?
Hej och tack för ditt svar @GoForItGoForIt skrev:Jag hade om möjligt gått upp ytterligare i längd, till 180/200mm på skruven, samt använt större brickor.
Försök att sätta brickor på alla. Efterdra manuellt före återfyllning.
Problemet när man borrar så långt och genom både stolpe och betong är ju att stolpen vill röra sig lite (även med tving) vilket gör att hålet i betongen kanske blir lite för stort. Men det är ju samtidigt en smart väg med hänsyn till antalet stolpar.
Kan sprickan bero på att du haft oturen att träffa armering?
Angående längden på skruven är jag livrädd för att råka borra igenom L-stödets vägg eller göra fler sprickor då väggen kommer att vara synlig ut mot gatan. Det är möjligt att jag träffade armering när det sprack, borret jag köpte ska tydligen kunna gå igenom armering också sa de i affären. Om jag behöver ännu djupare borrhål för längre skruv är väl risken ännu större att jag träffar armering eller råkar göra hål på utsidan om jag råkar borra för långt eller så...?
Att köpa större brickor skulle jag kunna göra dock. Du tycker alltså att jag ska köpa större brickor och sätta dit / byta ut på de 8 stolpar jag redan satt?
Angående att efterdra menar du att jag ska gå dit igen och efterdra alla skruvar med hylsnyckel innan de fyller igen? Inga problem
Tack för ditt svar
Besserwisser
· östergötland
· 2 080 inlägg
Jag hade nog valt gängstång o Ankarmassa
Produkter som diskuteras: "Ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
195 kr inkl moms
Läs mer
Det blir ju en ganska bra hävstångseffekt med tanke på höjden, och då känns de cirka 60mm i muren inte så mycket. Kan man få fram något på hur armeringen sitter, så du ex. kan anpassa skruvhöjden?
Ja, något större brickor (ByggMax säljer till bra pris i lösvikt) och brickor på alla platser.
Och efterdra med hylsnyckel som du beskriver
Ja, något större brickor (ByggMax säljer till bra pris i lösvikt) och brickor på alla platser.
Och efterdra med hylsnyckel som du beskriver
Den stora yta som blir är ett riktigt segel och kommer med vinden att vibrera lite, varvid Profilen kommer att röra på sig. I ditt fall skulle jag ankra upp in mot mot gräsmattan för att säkerställa att dom står kvar i många är. Det är inte så mycket jordtrycket som gör något , det är vinden. Även se till att det finns kross mellan jord och profil på insidan. Bättre att göra något ordentligt direkt, i stället för att göra om.
Hej och tack för era svar och er tid.
Jag vill bara tillägga att jag har utelämnat några delar som är ganska viktiga, ber om ursäkt för detta, men här kommer de.
1. Spaljé-hål.
Planket kommer att ha en total sträcka på 52 meter. I planket kommer det att vara 7 stycken spaljéhål som är 1,5m breda styck och har ungefär 10cm mellan spjälorna som bara blir typ 45mm breda. Så där kommer vi ju att få lite luftgenomsläpp som förhoppningsvis gör att lufttrycket på planket blir lite mindre. Här nedan ser ni hur det hela ser ut, inklusive spaljéhål. (ursäkta de röda strecken som är en början av att försöka skissa på vart stolpar och reglar ska sitta).
2. Vinklar.
Planket kommer att följa vår tomtgräns, med lite undantag. Det kommer att bli en del vinklar i planket, så det är alltså inte 52 meter rakstrecka. Jag tänker att det hjälper till att göra det hela lite stabilare. Här är situations-planen (det vi avhandlar i den här tråden är strecka A - D, de mörkröda tjockare strecken är spaljéhål):
Utöver det jag nämnt ovan är tanken att på ett ställe bygga en liten tvärvägg för att dölja en luft- / vattenpump, så det blir ju som ett stag som tar upp tryck. Man skulle ju kunna göra liknande på fler ställen, typ som en spaljé eller något ut ifrån planket in mot tomten.
Vidare så har jag tänkt att återdra med hylsnyckel som ni påpekar innan vi återfyller. Vi har även tänkt att fylla med någon form av kross, typ 11 - 16 precis under stolparna, innan återfyllning, för att få bättre dränering kring stolparna.
Jag är väl medveten om att planket kommer att bli som ett segel / stort vindfång. Det har jag vart orolig över sedan vi började skissa på detta (för över ett år sedan). Därför valde jag 10kN L-stöd istället för 5kN. Jag valde även 95-stolpe istället för 70-stolpe. Och så klart jag vill göra detta ordentligt från början istället för att göra om, speciellt när det har kostat så förbannat mycket med L-stöd och kostnad för entreprenörerna att placera ut stöden.
Jag borde lagt detta inlägget här i forumet först för att ventilera och få åsikter om infästning. Men när jag var i bygghandeln rekommenderade de mig denna fasadplugg, jag hade länge varit inne på expander. Någon bricka hade jag inte tänkt på, men när jag drar med hylsnyckel inser jag ju att en bricka är ett måste för skallen äter sig in i stolpen ju mer jag drar åt.
Frågor
1. Måste jag dra ur alla fasadplugg jag satt för att få in längre skruv?
2. Om fyrkantsbrickan jag kört med (9x25x3mm Vfz) är för liten, vilken storlek hade varit att rekommendera?
3. Om jag istället låter infästningarna jag redan gjort vara orörda, skulle jag kunna komplettera med en fjärde infästning per stolpe som då är t ex gängstav + ankarmassa, alternativt expanderbult? Hade det gjort någon skillnad?
Jag är ute efter någon form av "sista hjälpen här" för att slippa helt göra om de 16 stolpar jag redan satt - om man kan göra någon form av kompletterande uppsäkring. Samt så undrar jag såklart hur jag ska fortsätta. Det kommer att bli drygt 52 stolpar, så jag har ju ett bra gäng kvar - som jag kan se till att göra på rätt sätt.
Vi de hål jag redan gjort har jag vid ett fåtal tillfällen stött på armering. Borret jag köpte skulle tydligen klara att borra igenom armering, så första gången tryckte jag på som fan med maskinen. Och det kan vara då sprickan uppstod. Efter det, när jag stötte på armering, valde jag istället att ta ett nytt hål några centimeter intill för att inte träffa armering.
Tack på förhand
/Daniel
Jag vill bara tillägga att jag har utelämnat några delar som är ganska viktiga, ber om ursäkt för detta, men här kommer de.
1. Spaljé-hål.
Planket kommer att ha en total sträcka på 52 meter. I planket kommer det att vara 7 stycken spaljéhål som är 1,5m breda styck och har ungefär 10cm mellan spjälorna som bara blir typ 45mm breda. Så där kommer vi ju att få lite luftgenomsläpp som förhoppningsvis gör att lufttrycket på planket blir lite mindre. Här nedan ser ni hur det hela ser ut, inklusive spaljéhål. (ursäkta de röda strecken som är en början av att försöka skissa på vart stolpar och reglar ska sitta).
2. Vinklar.
Planket kommer att följa vår tomtgräns, med lite undantag. Det kommer att bli en del vinklar i planket, så det är alltså inte 52 meter rakstrecka. Jag tänker att det hjälper till att göra det hela lite stabilare. Här är situations-planen (det vi avhandlar i den här tråden är strecka A - D, de mörkröda tjockare strecken är spaljéhål):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utöver det jag nämnt ovan är tanken att på ett ställe bygga en liten tvärvägg för att dölja en luft- / vattenpump, så det blir ju som ett stag som tar upp tryck. Man skulle ju kunna göra liknande på fler ställen, typ som en spaljé eller något ut ifrån planket in mot tomten.
Vidare så har jag tänkt att återdra med hylsnyckel som ni påpekar innan vi återfyller. Vi har även tänkt att fylla med någon form av kross, typ 11 - 16 precis under stolparna, innan återfyllning, för att få bättre dränering kring stolparna.
Jag är väl medveten om att planket kommer att bli som ett segel / stort vindfång. Det har jag vart orolig över sedan vi började skissa på detta (för över ett år sedan). Därför valde jag 10kN L-stöd istället för 5kN. Jag valde även 95-stolpe istället för 70-stolpe. Och så klart jag vill göra detta ordentligt från början istället för att göra om, speciellt när det har kostat så förbannat mycket med L-stöd och kostnad för entreprenörerna att placera ut stöden.
Jag borde lagt detta inlägget här i forumet först för att ventilera och få åsikter om infästning. Men när jag var i bygghandeln rekommenderade de mig denna fasadplugg, jag hade länge varit inne på expander. Någon bricka hade jag inte tänkt på, men när jag drar med hylsnyckel inser jag ju att en bricka är ett måste för skallen äter sig in i stolpen ju mer jag drar åt.
Frågor
1. Måste jag dra ur alla fasadplugg jag satt för att få in längre skruv?
2. Om fyrkantsbrickan jag kört med (9x25x3mm Vfz) är för liten, vilken storlek hade varit att rekommendera?
3. Om jag istället låter infästningarna jag redan gjort vara orörda, skulle jag kunna komplettera med en fjärde infästning per stolpe som då är t ex gängstav + ankarmassa, alternativt expanderbult? Hade det gjort någon skillnad?
Jag är ute efter någon form av "sista hjälpen här" för att slippa helt göra om de 16 stolpar jag redan satt - om man kan göra någon form av kompletterande uppsäkring. Samt så undrar jag såklart hur jag ska fortsätta. Det kommer att bli drygt 52 stolpar, så jag har ju ett bra gäng kvar - som jag kan se till att göra på rätt sätt.
Vi de hål jag redan gjort har jag vid ett fåtal tillfällen stött på armering. Borret jag köpte skulle tydligen klara att borra igenom armering, så första gången tryckte jag på som fan med maskinen. Och det kan vara då sprickan uppstod. Efter det, när jag stötte på armering, valde jag istället att ta ett nytt hål några centimeter intill för att inte träffa armering.
Tack på förhand
/Daniel
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Keminfästning
Kemisk infästning, eller kemisk ankare, är en metod för att säkert fästa objekt i betong och andra hårda material. Denna process innebär att man bor ett hål i materialet, injicerar en speciell kemisk lösning och sätter in en ankarbult.
Läs mer
1 Låt dom som sitter där vara
1a Tycker du att du vill ha mer fäste så sätt i ett till, går bra med den sort du har.
2 För klena brickor , så stora som möjligt ska det vara, finns fyrkants varmgalvade, är hålet för stort i dom
så sätter du en mindre utanför.
3 Se 1a
4 Det med grus bakom vid stolparna är bra, sätt gärna direkt mot stolparna en min halv meters bredd,
platonmatta eller liknande mot stolpen och ca 20 cm nedom om den och upp till strax ovan jord,
detta gör att stolpen aldrig får direktkontakt med vatten och fukt som blir i jordmassor och stolpen
ruttnar oavsett tryckt virke.. Tro jag vet det med att ruttna.
5 Det med dom vinklar som blir, kommer att staga upp bra och får du till ytterligare någon vinge
90 grader ut på något ställe, tex soptunneskydd eller annat så är du hemma, det behövs bar någon meter
för att staga upp för vind. Om möjligt vid något hål som du ska ha på långsträcka
Edit Det med spricka blev när du borrade och kom på järn, då vibbrerade allt och det blev en spricka i hörnan
inget att bry sig om armeringen håller ihop.
1a Tycker du att du vill ha mer fäste så sätt i ett till, går bra med den sort du har.
2 För klena brickor , så stora som möjligt ska det vara, finns fyrkants varmgalvade, är hålet för stort i dom
så sätter du en mindre utanför.
3 Se 1a
4 Det med grus bakom vid stolparna är bra, sätt gärna direkt mot stolparna en min halv meters bredd,
platonmatta eller liknande mot stolpen och ca 20 cm nedom om den och upp till strax ovan jord,
detta gör att stolpen aldrig får direktkontakt med vatten och fukt som blir i jordmassor och stolpen
ruttnar oavsett tryckt virke.. Tro jag vet det med att ruttna.
5 Det med dom vinklar som blir, kommer att staga upp bra och får du till ytterligare någon vinge
90 grader ut på något ställe, tex soptunneskydd eller annat så är du hemma, det behövs bar någon meter
för att staga upp för vind. Om möjligt vid något hål som du ska ha på långsträcka
Edit Det med spricka blev när du borrade och kom på järn, då vibbrerade allt och det blev en spricka i hörnan
inget att bry sig om armeringen håller ihop.
Okej, tack för svar.
Ja, jag rör helst inte de jag satt om det inte är 100% nödvändigt, jag är rädd för att skruven inte drar lika bra om jag skruvar ut den och sen skruvar in den igen.
Då tror jag planen blir som följande @jonaserik
1. Köpa större brickor, men vilken storlek?
2. Komplettera med en extra fasadplugg med tillhörande skruv med en stor bricka på varje utav de 16 stolparna jag redan satt. Hur nära befintliga hål är det lugnt att ta nya hål i betong - så att inte hålen kollapsar in i varandra?
3. Sen på resterande 44 stolpar kör jag med samma 169mm skruv med tillhörande plugg, fast med nya stora brickor. Och så fortsätter jag att sätta tre per stolpe.
4. När det kommer till återfyllnad förstår jag det som att du säger att jag antingen ska köra med grus / kross ELLER platonmatta? För om jag endast kör med platonmatta, och monterar den så att den går "förbi" stolpen 20cm på varje sida samt 20cm nedanför stolpen, så bör jag minska dess kontakt med fukt till typ 95%? Då behöver jag väl inte lägga grus intill också? Anledningen till att jag frågar är att det känns bra mycket smidigare med platonmatta. Samt billigare
5. Angående vinklar och tvärväggar. Då sätter jag en tvär-vägg där jag ska gömma pool-pumpen. Sen kan jag göra ett par extra sådana (med tvärstag av 95-stolpar) som samtidigt kan agera som spaljéer för växter.
6. Sen har jag glömt att nämna detta: Längst ungefär 40% av plankets sträcka ska jag ha altan. L-stöden slutar i höjdled typ 10 cm ovanför överkanten av min tänkta altan. Så jag har tänkt att fästa bärlinor (45x145) längst med 95-stolparna. Är det dumt att fästa bärlinor till altanen i 95-stolparna som sitter monterade på L-stöden? Det gör väl att 95-stolparna sitter ännu mer. Altanen kommer att gå inåt tomten typ 4 - 6 meter från planket. Så det blir ju ett rejält stycke altan (stor tyngd) som håller emot på insidan.
EDIT:
Jag uppdaterade skissen litegrann. Såhär, med altan emot planket är tanken att bygga längst en stor del av planket / L-stöden. Hiss eller diss?
Tack på förhand
/ Daniel
Ja, jag rör helst inte de jag satt om det inte är 100% nödvändigt, jag är rädd för att skruven inte drar lika bra om jag skruvar ut den och sen skruvar in den igen.
Då tror jag planen blir som följande @jonaserik
1. Köpa större brickor, men vilken storlek?
2. Komplettera med en extra fasadplugg med tillhörande skruv med en stor bricka på varje utav de 16 stolparna jag redan satt. Hur nära befintliga hål är det lugnt att ta nya hål i betong - så att inte hålen kollapsar in i varandra?
3. Sen på resterande 44 stolpar kör jag med samma 169mm skruv med tillhörande plugg, fast med nya stora brickor. Och så fortsätter jag att sätta tre per stolpe.
4. När det kommer till återfyllnad förstår jag det som att du säger att jag antingen ska köra med grus / kross ELLER platonmatta? För om jag endast kör med platonmatta, och monterar den så att den går "förbi" stolpen 20cm på varje sida samt 20cm nedanför stolpen, så bör jag minska dess kontakt med fukt till typ 95%? Då behöver jag väl inte lägga grus intill också? Anledningen till att jag frågar är att det känns bra mycket smidigare med platonmatta. Samt billigare
5. Angående vinklar och tvärväggar. Då sätter jag en tvär-vägg där jag ska gömma pool-pumpen. Sen kan jag göra ett par extra sådana (med tvärstag av 95-stolpar) som samtidigt kan agera som spaljéer för växter.
6. Sen har jag glömt att nämna detta: Längst ungefär 40% av plankets sträcka ska jag ha altan. L-stöden slutar i höjdled typ 10 cm ovanför överkanten av min tänkta altan. Så jag har tänkt att fästa bärlinor (45x145) längst med 95-stolparna. Är det dumt att fästa bärlinor till altanen i 95-stolparna som sitter monterade på L-stöden? Det gör väl att 95-stolparna sitter ännu mer. Altanen kommer att gå inåt tomten typ 4 - 6 meter från planket. Så det blir ju ett rejält stycke altan (stor tyngd) som håller emot på insidan.
EDIT:
Jag uppdaterade skissen litegrann. Såhär, med altan emot planket är tanken att bygga längst en stor del av planket / L-stöden. Hiss eller diss?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand
/ Daniel
Redigerat:
1 här är ett bra pris https://www.proffsproduktershop.se/...BUmWMTH6LIzKB5RXAvD06KS004OAXa_kaAp0ZEALw_wcB
1a beroende på vad för dim på bult/skruv in kan du ta en mindre och sätta utanför , Scrolla på samma sida
Alternativ är ett galvat plattjärn 60 mm och kapas 60X60 med borrhål i som passar din bult/skruv
2 Det går bra med 50 mm mellan
3 Ok med det
4 Platon mot stolpe och lite grus mellan jord och platon , låt säga 60 cm bredd, då dränerar det lite mot botten, om det rinner vatten där vid hårt regn
5 Det avgör du själv, bara känna hur stadigt eller vingligt det blir, går att åtgärda med ev, stag senare
6 Går hur bra som helst att fästa i stolpen, men du måste ha ett X -antal plintar som bär altanen och med bärlinor och tyngd kommer dom L-profilerna att så stadigt
1a beroende på vad för dim på bult/skruv in kan du ta en mindre och sätta utanför , Scrolla på samma sida
Alternativ är ett galvat plattjärn 60 mm och kapas 60X60 med borrhål i som passar din bult/skruv
2 Det går bra med 50 mm mellan
3 Ok med det
4 Platon mot stolpe och lite grus mellan jord och platon , låt säga 60 cm bredd, då dränerar det lite mot botten, om det rinner vatten där vid hårt regn
5 Det avgör du själv, bara känna hur stadigt eller vingligt det blir, går att åtgärda med ev, stag senare
6 Går hur bra som helst att fästa i stolpen, men du måste ha ett X -antal plintar som bär altanen och med bärlinor och tyngd kommer dom L-profilerna att så stadigt
J jonaserik skrev:1 här är ett bra pris [länk]
1a beroende på vad för dim på bult/skruv in kan du ta en mindre och sätta utanför , Scrolla på samma sida
Alternativ är ett galvat plattjärn 60 mm och kapas 60X60 med borrhål i som passar din bult/skruv
2 Det går bra med 50 mm mellan
3 Ok med det
4 Platon mot stolpe och lite grus mellan jord och platon , låt säga 60 cm bredd, då dränerar det lite mot botten, om det rinner vatten där vid hårt regn
5 Det avgör du själv, bara känna hur stadigt eller vingligt det blir, går att åtgärda med ev, stag senare
6 Går hur bra som helst att fästa i stolpen, men du måste ha ett X -antal plintar som bär altanen och med bärlinor och tyngd kommer dom L-profilerna att så stadigt
Tack för snabbt svar @jonaserik
1. Den länken du skickade hade ingen speciell bricka markerad. Jag har små brickor sedan tidigare som jag redan köpt i bygghandeln. Men jag tänkte åka tillbyggmax imorgon bitti och köpa ett gäng större. Ska jag köra på 6x6cm fyrkantsbrickor varmförzinkade?
2. Jag ber vår entreprenör slänga grus utanför platonmattan då innan de fyller på med mackadam / jord.
3. Angående infästningen av platonmattan, kan man fästa sånna där speciella spik för platonmatta i L-stöden? Måste jag förborra? Eller räcker det om jag fäster platonmattan i sidan av varje stolpe, och låter platonmattan hänga ut 20cm på var sida av stolpen? Eller måste jag köpa en jävla massa sån där platonmatta-list?
4. Ja, altanen kommer inte endast att vila på regeln som ligger längst staketets 95-stolpar. Jag lägger en massa 300x300x50mm betongplattor också som mina reglar vilar på (enligt altan-standard). Jag fäster även altanen i poolens betong-krage.
/ Daniel
1 jag får fram den . skit det samma, ta så stora du hittar , kanske behövs dina mindre så inte skruven går genom hålet, gärna galv om du hittar, inte bonjärn , rostfritt går det med men galv/rostfritt gillar inte varandra så bra, men håller nog din livstid
2 Ska dom fylla med makadam bakom, så behövs inget grus, blir liksom kaka på kaka då,
3 Bara nästa upp platon med vad som helst i stolpen lite lätt. bara så den hänger kvar,. återfyllning nyper fast den
4 Ska mycket till att L-profilerna vid altanen ska rörs sig, det blir en korsavväxling i sidled där
2 Ska dom fylla med makadam bakom, så behövs inget grus, blir liksom kaka på kaka då,
3 Bara nästa upp platon med vad som helst i stolpen lite lätt. bara så den hänger kvar,. återfyllning nyper fast den
4 Ska mycket till att L-profilerna vid altanen ska rörs sig, det blir en korsavväxling i sidled där
Vi har också satt l-stöd och fyllt ut tomten. Satte 45x70 reglar som staketstolpar med spikplugg. Det höll inte då barnen hänger på staketet. Jag satte betongskruv, bara till att borra, sen blåsa rent och sist köra fast bultarna med mutterknackaren.
Dom spikpluggen du satt är elförzinkade och kommer att rosta. Dom ser klena ut för att hålla dom stolparna.
Dom spikpluggen du satt är elförzinkade och kommer att rosta. Dom ser klena ut för att hålla dom stolparna.
Produkter som diskuteras: "spikplugg"
Spikplugg
Spikpluggar är infästningskomponenter designade för att användas med spik och kan användas i flera olika material. Dessa pluggar har en förförankrad spik inuti sig, vilket gör installationen snabb och enkel.
Läs mer
Hej och tack för ditt svarJ JonteH skrev:Vi har också satt l-stöd och fyllt ut tomten. Satte 45x70 reglar som staketstolpar med spikplugg. Det höll inte då barnen hänger på staketet. Jag satte betongskruv, bara till att borra, sen blåsa rent och sist köra fast bultarna med mutterknackaren.
Dom spikpluggen du satt är elförzinkade och kommer att rosta. Dom ser klena ut för att hålla dom stolparna.
Men det är inte spikplugg, det är fasadplugg där jag först drar i en plugg och sen skruvar jag skruven in i pluggen så att pluggen expanderar. Jag ska ringa bygghandeln imorgon och fråga om varför de är elförzinkade, hade dålig koll / tänkte inte på det. Men de rekommenderade mig dessa när jag berättade vad jag skulle göra, och jag till och med visade bilder på L-stöden och stolparna.