1 597 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Fästa 4mm plywood på gips och MDF
Hej!
Jag ska sätta upp tunna plywoodskivor med yttersta lagret i valnöt runt köksön och på en vägg i köket. Väggen är gipsad, köksön har ännu inget annat än förutom själva skåpen ihopsatta men jag tänker kanske sätta en 8mm MDF på baksidan för att förstärka upp innan den tunna plyfan monteras.
Frågan är bara, vad bör den fästas med? Var lite inne på PL-400 men läste om någon på forumet som kört med kakelfix för något liknande.
Skruv är uteslutet av estetiska skäl, men små dyckert skulle kunna gå... frågan är om inte dom bara skulle skjuta rakt igenom materialet.
Tacksam för tips!
Jag ska sätta upp tunna plywoodskivor med yttersta lagret i valnöt runt köksön och på en vägg i köket. Väggen är gipsad, köksön har ännu inget annat än förutom själva skåpen ihopsatta men jag tänker kanske sätta en 8mm MDF på baksidan för att förstärka upp innan den tunna plyfan monteras.
Frågan är bara, vad bör den fästas med? Var lite inne på PL-400 men läste om någon på forumet som kört med kakelfix för något liknande.
Skruv är uteslutet av estetiska skäl, men små dyckert skulle kunna gå... frågan är om inte dom bara skulle skjuta rakt igenom materialet.
Tacksam för tips!
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Kan du ordna en tvinglösning med tryck över större delen av ytan skulle jag kört vanligt trälim till mdfen. Om du inte kan det själv skulle jag sågat till mdfen och fixat en monteringslösning med skruv inifrån skåpet, exempelvis med islags-/iskruvsmuttrar i mdfen och sedan låtit en snickarverkstad köra den i fanerpressen åt dig.
På väggen hade jag limmat med något konstruktionslim, men lusläst de olika bruksanvisningarna först. Upplever att många är för trögflytande för att bara ringlas på och tryckas ut av att man lägger ihop ytorna. Jag gillar skarpt Pattex No More Nails som jag upplever inte lider av detta, men vet inte hur det är med en fanerskiva.
På väggen hade jag limmat med något konstruktionslim, men lusläst de olika bruksanvisningarna först. Upplever att många är för trögflytande för att bara ringlas på och tryckas ut av att man lägger ihop ytorna. Jag gillar skarpt Pattex No More Nails som jag upplever inte lider av detta, men vet inte hur det är med en fanerskiva.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 211 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 211 inlägg
Jag skulle ta ett ms polymer- lim på tub och strykit ut det med en limspridare/ limspackel innan uppsättning på väggen. Då bygger det inte så tjockt och mindre risk att plywooden kupar sig av vattenbaserat lim.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Gipsskiva förstärkt med plywood - hur fästa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa våtrumsgips i 15mm plywood
Badrum -
Dyckertstorlek för att fästa innerpanel i 16mm Plywood/glespanel
Byggmaterial & Byggteknik -
Fästa plywood på golvspån med vattenburen golvvärme.
Golv -
Hur fästa vägghängt skåp på kaklad vägg med plywood bakom?
Badrum