3 822 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Färgval till panel?
Vi har en ganska stor trapphall som är klädd helt i furupanel, tak och alla väggar. Känns som en ful sportstuga eller bastu med allt det här träet överallt. Tyvärr så är det även väldigt gott om kvist i panelen och jag vet att jag kommer att bli tokig om jag måste försegla varenda hundratals kvisth-vete! Finns det någon färg jag kan måla med så jag slipper kvistförsegla och ändå få en täckande yta?
Hej
Det finns bara en färg att använda för att vara nästan säker på att kvistarna inte blöder igenom, och det är oljebaserad färg.
Jag skulle dock inte chansa utan försegla med shellack först ändå.
Jag har i dagarna avslutat en takmålning där jag först förseglade med shellack, och sedan målade med vattenbaserad färg. Efter tre toppstrykningar ser man fortfarande att det finns några blanka fläckar där det har kommit shellack utanför kvisten och hamnat på träet.
Dock så var det ett medvetet val då vi inte hade möjlighet att använda oljebaserad färg inomhus denna gång.
Lycka till!
Det finns bara en färg att använda för att vara nästan säker på att kvistarna inte blöder igenom, och det är oljebaserad färg.
Jag skulle dock inte chansa utan försegla med shellack först ändå.
Jag har i dagarna avslutat en takmålning där jag först förseglade med shellack, och sedan målade med vattenbaserad färg. Efter tre toppstrykningar ser man fortfarande att det finns några blanka fläckar där det har kommit shellack utanför kvisten och hamnat på träet.
Dock så var det ett medvetet val då vi inte hade möjlighet att använda oljebaserad färg inomhus denna gång.
Lycka till!
Jag köpte Butinox vattenbaserade på Coop i Täby. Tilläggas ska att jag köper all min färg därifrån mest pga. att det är där jag hittills har fått absolut bäst service och produkterna fungerar alldeles ypperligt.fresve skrev:
I detta fall tror jag dock att det inte hade spelat någon roll vilken färgleverantör jag än hade valt så länge det var vattenbaserad färg, det hade synts igenom på vissa ställen ändå.
Beror nog mest på att jag var lite slarvig på en del ställen när jag la på shellack så att det kom utanför kvistarna, men hade jag å andra sidan duttat med en liten pensel hade jag aldrig blivit färdig.
För att förtydliga det så är det alltså de blanka fläckarna efter shellacken som syns och inte själva kvistarna. De är så dolda de bara kan bli av shellacken.
Oj, det är alltså jätteviktigt att man duttar på kvisten så det inte kommer på sidan av?! Känns som ett mastodontarbete att dutta över alla sabla kvistar i vår "bastupanel" som sitter på vägg och tak innan målning, hur kommer man ens på att använda sån här skit i bostadshus!
Ja det är jätteviktigt om du inte avser att måla med oljefärg, alternativt toppstryka 3+ gånger med vattenbaserad. Jag ska utvärdera mitt tak under vintern och se om jag stör mig tillräckligt mycket på det för att toppstryka det med oljefärg när våren kommerElektra skrev:
Liknande trådar
-
Dra nätverkskabel från 5g router till växelriktare för solpaneler
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Furupanel färg + övergång till tapet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken kulör och glans till tak av furupanel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Sätta upp akustikpaneler på vägg men intilliggande väggar och tak snett
Byggmaterial & Byggteknik -
Färgval till hall (stockpanel)
Färg, Måla & Tapetsera