Tryckfat behövs om du ska måla stora ytor utan att behöva fylla på sprutan hela tiden. Vanligen ställer man ned hela den omrörda färgburken i tryckfatet och sen är det bara att köra. Via tryckfatet trycks färgen upp i pistolen, så istället för att behöva skvalpa omkring med 1 kg färg har du bara två slangar upp (en färg, en luft).

Suveränt smidigt att jobba med!

Tack för svaret!

Följdfråga: Är det svårt att ställa in så man får bra sprutbild om man jämför med "vanliga" kompressoranslutna sprutor? Det menade grannen min och avråde mig från att köpa detta paket... Han tyckte jag skulle köpa en elektrisk, typ Wagner, spruta istället.

Mvh
Matthias

Det är ingen skillnad på inställningsmöjligheterna mellan en vanlig sugmatad och en tryckmatad spruta, utan det är mer beroende på fabrikat. Det enda som skiljer är att färgen i det ena fallet transporteras upp till sprutan via en slang.

Jag köpte mitt Jula tryckfat för 2 1/2 år sedan så jag vet inte om det har ändrats, men sprutan som följde med funkar helt OK. Dock använder jag min för att måla dukade flygplan (med cellulosafärg) så jag bytte sprutan till en som är bättre på att hantera stora färgmängder (MYCKET lösningsmedel i cellulosafärg...). Fatet hänger dock med (perfekt för en amerikansk 1 gallon-burk!).

Jag har en Wagner W800 också och det är en helt annan typ av spruta, en s k turbin-HVLP (High Volume Low Pressure). Istället för att dra med sig färgen med högt tryck och ganska lite luft så använder man större mängd luft och lägre tryck. Dessutom passar Wagner-turbinen på att värma upp luften så att färgdropparna blir lite "torra" på ytan, med lite mindre risk för rinn.

Vilken typ av spruta man väljer beror på vad man tänker ha den till, men lite grovt skulle jag säga ett en Wagner-turbin är det bästa för normal användning. De är smidiga att använda och dammar inte. Med lite träning kan man måla med vanlig lackfärg utan att maskera speciellt mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.