Hej,
Har lite svårt att identifiera vad det är för något som har släppt? Är det liksom en form av skiva eller är det sprutad färg med struktur?
Sen hur gör jag för att åtgärda problemet? Har kommit in lite fukt bakom så borde nog borsta väck allt det lösa. Sitter på lättbetongs skivor, någon form av idé på hur man fixar det eller vilket material man ska använda?
Har lite svårt att identifiera vad det är för något som har släppt? Är det liksom en form av skiva eller är det sprutad färg med struktur?
Sen hur gör jag för att åtgärda problemet? Har kommit in lite fukt bakom så borde nog borsta väck allt det lösa. Sitter på lättbetongs skivor, någon form av idé på hur man fixar det eller vilket material man ska använda?

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en mekanisk skada som fått det att släppa.
Är det ett färglager man ser under knotterytan?
Det skulle kunna förklara att färgen släppt i ett stort tjockt sjok/flaga. Dvs att den yttre knottriga färgen inte sitter superfast i underlaget, även om den ser ut att sitta väl i övrigt.
Vet tyvärr inte vilken typ av färg/ytbehandling som använts för att ge knotterutseendet. (Som antagligen vagt ska påminna om spritputs?)
Det skulle kunna förklara att färgen släppt i ett stort tjockt sjok/flaga. Dvs att den yttre knottriga färgen inte sitter superfast i underlaget, även om den ser ut att sitta väl i övrigt.
Vet tyvärr inte vilken typ av färg/ytbehandling som använts för att ge knotterutseendet. (Som antagligen vagt ska påminna om spritputs?)
Alltså tror det är siporexskivan man ser direkt bakom. Vågar inte uttala mig om den är målad på.. Nej lite osäker själv med, tanken är ju i framtiden att regla upp och sätta träpanel framför så är ju mest om man behöver oroa sig för skivans skull fram tills dess liksom? Eller om det är onödigt arbete.Oldboy skrev:
Ser ut som en mekanisk skada som fått det att släppa.
Taket sticker ju ut en bra bit över skivan samt ett staket nära så är osannolikt att den utsätts för extremt mycket regn.
Tänker med om någon form av spritputs (har egentligen ingen aning men googlade lite o kändes som det)
Jag kan tyvärr inte hjälpa med vad för typ av ytbehandling det är eller vilken färg de använt. Är inte självklart heller huruvida det är original fabriksyta eller om det är en senare ytfinish. Vill man reparera så osynligt och hållbart som möjligt så behöver man veta exakt vad det är.
Om man däremot tänker sig en temporär fix för att minska hur tydligt det syns och risken för fukt/frostskador så borde en losskrapning av lösa flagor följt av en imålning med så lika kulör som man kan blanda till (eller hitta att köpa) duga några år iaf. i värsta fall får man göra om det med några års mellanrum. vid en temporär bättring så blir inte färgtypen så kritisk heller.
Om man däremot tänker sig en temporär fix för att minska hur tydligt det syns och risken för fukt/frostskador så borde en losskrapning av lösa flagor följt av en imålning med så lika kulör som man kan blanda till (eller hitta att köpa) duga några år iaf. i värsta fall får man göra om det med några års mellanrum. vid en temporär bättring så blir inte färgtypen så kritisk heller.
Är det färg vi ser i den underliggande putsen?NybörjareSkåne skrev:
Hej,
Det är en stänkputs du har..
Det finns olika stänkputser så jag rekommenderar dig att ta med dig ett flag till en proffshandel som har mur och putsavdelning så har dom prover du kan jämföra med på plats..
Sedan sprutas den på med en trattspruta..
https://webbshop.norfloorkakel.se/verktyg-bygg-plattsattning/mur-putsverktyg/trattspruta-kgc-verktyg
Är inte den lättaste putsen att laga som novis!
Lite inne på samma spår som dig! Planen är att sätta upp panel framför inom närmsta åren så var mer nojjig om det kräver något som du skriver pålägg av färg som hjälper siporexen från fukt? Men som sagt har ingen aning.. Livet som nybörjare!Oldboy skrev:
Jag kan tyvärr inte hjälpa med vad för typ av ytbehandling det är eller vilken färg de använt. Är inte självklart heller huruvida det är original fabriksyta eller om det är en senare ytfinish. Vill man reparera så osynligt och hållbart som möjligt så behöver man veta exakt vad det är.
Tacksam för svar dock!
Stort tack för tydligt och utförligt svar! Tanken är att panel ska upp framför så småningom så tänkte mer om man kunde göra någon passiv lösning som håller i något år typ. Låter avancerat att hålla på med en sån spruta.R Rejäl skrev:Är det färg vi ser i den underliggande putsen?
Det är en stänkputs du har..
Det finns olika stänkputser så jag rekommenderar dig att ta med dig ett flag till en proffshandel som har mur och putsavdelning så har dom prover du kan jämföra med på plats..
Sedan sprutas den på med en trattspruta..
[länk]
Är inte den lättaste putsen att laga som novis!
Klicka här för att svara