Hej!

Är det någon som vet vad "äggskalsvitt" har för NCS-kod? Enligt min uppfattning så går äggskal lite, lite, lite åt det grå hållet, men enligt flera i bekantskapskretsen så är "äggskalsvitt" och "stockholmsvitt" samma sak, d v s bruten med lite gult (S 0502-Y).

Hjälp mig i denna djungel!
 
äggskalsvit är 0502y och det är även stockholmsvit..stockholmsvit är en betäckning som folk svänger sig med av okänd anledning.det kanske låter lite finare ??vem vet..
det är samma sak enligt min uppfattning
vissa färgleverantörer använder sig av synonymer till färgkoder för att det skall låta lite aptitligare och på så sätt öka sin försäljning.
 
Först och främst.. Stockholmsvit  ÄR  S0502-Y.
Även kallad Kalkvit.

Och den har inget med dom här skalen att göra.
Det är inte samma.. även om dom i vissa fall är rätt lika och allmänt är nära 'besläktade'..

I vissa fall? Jo.. det beror på vilket äggskal?  :-/

Det finns flera... Och jag känner åtminstonde till 3. Dom är från Alcro.

Jaja.. hursomhelst så fått fram till lite ungefärliga NCS på dessa.

9.Äggskal = 0702-Y
101.Äggskal = 0604-Y20R
201.Äggskal = 1002-Y20R


Fina kulör.. Inget snack om det. Och då speciellt 201.Äggskal.
Men "orginalen" är inte så dumma dom heller... alltså S0502-Y och S1002-Y.

/Fredrik
 
R Renoveringsnovis skrev:
Hej!

Är det någon som vet vad "äggskalsvitt" har för NCS-kod? Enligt min uppfattning så går äggskal lite, lite, lite åt det grå hållet, men enligt flera i bekantskapskretsen så är "äggskalsvitt" och "stockholmsvitt" samma sak, d v s bruten med lite gult (S 0502-Y).

Hjälp mig i denna djungel!
Nej det är inte samma!
Letar just efter koden!
 
BirgitS
C Carina Widlund skrev:
Nej det är inte samma!
Letar just efter koden!
Äggskal är ingen standardiserad kulör utan olika färgtillverkare kan mena olika kulörer.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.