28 577 läst · 5 svar
29k läst
5 svar
Färger på telekablar olika - hur skarva?
Jag ska förlänga den inkommande telekabeln som är av äldre modell med en modern med andra färger. Hur ska de kopplas ihop färgmässigt?
Den gamla inkommande kabeln har färgerna mörkblå, ljusblå, gul, och vit.
Endast mörkblå och gul var kopplade förut om jag kommer ihåg rätt. Det var ett tag sedan jag klippte den...
Den nya kabel har färgerna blå, vit, grön, lila.
Skarven kommer att ligga inbyggd i en vägg så att det vore bra om det blir rätt på en gång.
Sen ska jag koppla både nätverk och telekabel i ett dubbelt RJ45 uttag, men jag antar att det finns bra bilder eller kopplingsscheman i forumet redan.
Den gamla inkommande kabeln har färgerna mörkblå, ljusblå, gul, och vit.
Endast mörkblå och gul var kopplade förut om jag kommer ihåg rätt. Det var ett tag sedan jag klippte den...
Den nya kabel har färgerna blå, vit, grön, lila.
Skarven kommer att ligga inbyggd i en vägg så att det vore bra om det blir rätt på en gång.
Sen ska jag koppla både nätverk och telekabel i ett dubbelt RJ45 uttag, men jag antar att det finns bra bilder eller kopplingsscheman i forumet redan.
Kan den här tråden vara till hjälp?
Särskillt sista länken (telia) i sista posten.
http://www.byggahus.se/forum/teknik/24628-telefonkabel.html
Tele + nätverk...
Tar inte mats nätverksskola upp det?, jag har inte kollat så noga...
Klistrade posten överst i teknikforum.
Särskillt sista länken (telia) i sista posten.
http://www.byggahus.se/forum/teknik/24628-telefonkabel.html
Tele + nätverk...
Tar inte mats nätverksskola upp det?, jag har inte kollat så noga...
Klistrade posten överst i teknikforum.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Den gamla borde vara mörkblå-ljusblå och gul-ljusgul där de blåa hör ihop om den är kopplad enligt den tiden. Ev är det fel på någon tråd och därav har den tagit en annan färg. Här får man använda de som man har spänning på. Stationsspänning ca 48V fram till man lyter en lur och då får ca -2 V om jag inte minns fel.
Ska man skarva rakt enligt färger så blir det.
Mörkblå mot Vit
Ljusblå mot Blå
Gul mot Turkos
Ljusgul mot Lila
Ska man skarva rakt enligt färger så blir det.
Mörkblå mot Vit
Ljusblå mot Blå
Gul mot Turkos
Ljusgul mot Lila
Allvetare
· Östergötland
· 4 176 inlägg
Det bästa är att mäta vilka tåtar man har spänning mellan!
Produkter som diskuteras i tråden