9 061 läst · 2 svar
9k läst
2 svar
Färgåtgång?
Så läget är detta.
För att kunna beräkna pris på att måla huset skulle vi behöva veta ca hur mycket färg det går åt.
Huset är 1 1/2 plan (Ä-Hus- Torgrim) med 38 graders taklutning. 121kvm på bottenplan (ca16*8 m).
Huset är grundmålat och vi tänkte oss två strykningar med oljebaserad färg.
Någon som kan hjälpa mig räkna lite på hur mycket färg det kommer att gå åt?
Tack på förhand/Aja
För att kunna beräkna pris på att måla huset skulle vi behöva veta ca hur mycket färg det går åt.
Huset är 1 1/2 plan (Ä-Hus- Torgrim) med 38 graders taklutning. 121kvm på bottenplan (ca16*8 m).
Tack på förhand/Aja
Aja, här kan du kolla ungefärlig färgåtgång på alla Älvsbyhus modeller.
MVH/Christina.
http://www.bohlins-bmm.se/ahus.htm
PS: Såg att Torgrim inte fanns med men du kan ta åtgången från Sleipner, dom är ju lika utvändigt
MVH/Christina.
http://www.bohlins-bmm.se/ahus.htm
PS: Såg att Torgrim inte fanns med men du kan ta åtgången från Sleipner, dom är ju lika utvändigt
Borsta av grundfärgen, som är att betrakta som transportskydd, och grunda en gång med en oljegrund. Sedan två strykningar med oljefärgen, eller akrylatfärgen om du vill ha en mer hållbar färg som inte bleks så fort. Räkna ut hur många kvadratmeter vägg det är att måla, enkel matematik, och dividera antalet kvadratmeter med 6. Det går ca 6 kvadratmeter per liter. Alltså, har du 200 kvadratmeter delar du 200/6=33. Då går det åt ca 30 liter grundfärg och 60 liter färdigfärg.Aja skrev:Så läget är detta.
Tack på förhand/Aja