Hej!
Vi ska bygga nytt hus och har bestämt oss för att måla det grått. Vad skulle ni ta för färg på ytterdörren? Vi var först inne på vitt men det blir kanske lite tråkigt. Rött passar ju bra med grått men jag börjar bli lite less på röda dörrar. Vad tror ni om blå eller gul dörr?

Vad är det för färg på taket?

Det kommer vara mörkgrått plåttak (ser nästan svart ut).

Jag var på visning på ett mörkgrått hus med en duvblå / gråblå dörr och det var snyggt, har tyvärr ingen bild på huset.

Jag erkänner glatt att jag saknar smak helt och hållet och därför inte kommer ge något råd.

Spontant skulle jag säga vit, så det ska du kanske undvika. :)

jonas_loof skrev:
Jag var på visning på ett mörkgrått hus med en duvblå / gråblå dörr och det var snyggt, har tyvärr ingen bild på huset.
Instämmer med Jonas_Loof

Fast jag skulle säga dalablå
9550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snygg! Fast den jag tänker på var något lite gråare, fast den där färgen var inte dum!

Det är du som väljer.

Och blir det lite fel så har du ingen annan att skylla på än dig själv.

Så då kommer du nog att gilla färgen ändå!

Som det heter: Gilla läget.

Fast jag (som har en vit dörr, till ljusgrå vägg) gillar det dala-/duvblå.
Generellt skall dörren vara något mörkare än väggen (nu chansar jag bara, men det finns säkert en sådan regel på arkitektutbildningarna).

Lycka till! Och lägg upp en bild när det är klart!

//KoW

Hej,

En annan sak att tänkapå enligt mig är ifall dörren får mycket solljus på sig. Mina grannar har röd dörr till sina ljusgrå hus men den blir väldigt matt snabbt, både rött och blått är svåra attt hålla fina med mycket solljus.

Är huset helgrått eller har det annan färg på fönster och foder? Spontant gillar jag när tak och dörr går i samma ton så svart dörr även det är lite tråkigt :)

Mvh
Bambi

Bryt av! Kör rosa, limegrön eller turkos. Att skapa etthus behöver inta bara handla om att välja försiktiga, matchande färg- och materialval utan också om att skapa karaktär eller uttrycka sin personliget.

Om ni hatar er limegröna dörr efter 3 år så kan ni ju alltid lacka om den.

Jag tycker det är jätte häftigt med dem som verkligen vågar bryta av med en annorlunda färg på dörren. Vi har faktiskt pratat om att rosa, passar väldigt bra till grått. Men hur gör man då med en eventuell garagedörr? Sedan är jag som bambi säger lite rädd för att om vi väljer en stark färg på dörren så kommer den att blekas fort. Just nu är vi inne på vitt men som sagt det känns lite trist. Såg en som valt en ljusblå dörr lite pastellig jätte häftigt!

Har du en bild/ritning på huset? Då skulle det vara lättare att ge råd. Generellt tycker jag att en dörr ska kännas välkomnande och "dra in" besökaren i huset. Då tycker jag att det är en varm färg som röd eller gul som gäller, alternativt trä.

Teak gör sig väldigt bra till grått och passar särskilt putsade hus från funkiseran och framåt. Knalligt gul till grått trähus känns som en vågad och snygg kombination. Eller varför inte orange?

Ja, den gula får nog dra åt det bruna hållet, efterlikna träfärg är den nyans jag tänkte. Det beror på vilken grå nyans det är också. Bild! :)

Bara vitt går också bra till ett grått hus.

Det är kanske enklare att sätta färg på, och ändra färgen på, mindre saker än en dörr:

P1020040 (Medium).JPG
Skapa konto

Hur kul blir det när alla går omkring med signalgula kläder som lastbilschaffisar och kommunalarbetare?
Spara de starka färgerna till pelargonerna och annat smått:
Pelargoner1.jpg
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.