Hej!
Skriver här innan färgvalet blir till en övermäktig känsla. Vi har naturliga parkettgolv i ek i bostaden och nu tänkte vi måla om. Ambitionen är att väggfärgen ska linjera med golvet, så att det inte upplevs för gult och dassigt. Hur bör jag tänka här? Varma färger? Har ni några färgkoder eller lyckade projekt ni vill dela med er av?
Skriver här innan färgvalet blir till en övermäktig känsla. Vi har naturliga parkettgolv i ek i bostaden och nu tänkte vi måla om. Ambitionen är att väggfärgen ska linjera med golvet, så att det inte upplevs för gult och dassigt. Hur bör jag tänka här? Varma färger? Har ni några färgkoder eller lyckade projekt ni vill dela med er av?
Vita väggar och ekparkett har väldigt många och trivs med.
Ja alltså om det är den bostaden du själv skall bo i skall du tänka hur du själv vill ha det.
Vad andra tycker om din privata bostad skall du inte bry dig om. Det kan de för övrigt hålla för sig själva om de inte har något trevligt positivt att säga för att vara artiga. Och de flest kommer nog vara både positiva och artiga även om de avskyr dina färgval. För de är dina trevliga vänner. Så oavsett kommer alla säga "vad fint det blev"
Med den analysen har du inget att förlora på att göra det så att just du själv tycker det blir så bra som mjöligt
Själv!M MartinEricsson1 skrev:
Ja alltså om det är den bostaden du själv skall bo i skall du tänka hur du själv vill ha det.
Vad andra tycker om din privata bostad skall du inte bry dig om. Det kan de för övrigt hålla för sig själva om de inte har något trevligt positivt att säga för att vara artiga. Och de flest kommer nog vara både positiva och artiga även om de avskyr dina färgval. För de är dina trevliga vänner. Så oavsett kommer alla säga "vad fint det blev"
Med den analysen har du inget att förlora på att göra det så att just du själv tycker det blir så bra som mjöligt
Väldigt få fattar vad du menar. Alla är helt enkelt inte intresserade eller kunniga nog att lägga tid på sådant här. Men jag tycker inte man skall begränsa sig av vad de som inte har intresset/kunskapen/förmågan att välja de perfekta färgerna. Gör man själv sit bästa blir man nöjd. Kanske inte för att det blir perfekt. Men för att man gjort så gott man kan.M MartinEricsson1 skrev:
Så för min del kan ni välja vad som helst mellan vitt och svart och mönstrat/motivmålat precis hur som helst. Jag behöver inte gilla det. Ja, jag kommer kanske inte få se det. Men jag kommer gilla att ni gillar det oavsett hur det ser ut. Kör på!
Och lägg gärna upp före- och efterbilder här👍
Har ekgolv i nästan hela huset och rum i olika färger. Tycker det är svårt att trolla med väggarna för att få golvet att upplevas si och så.
Det som jag tycker gör mest skillnad är ljuset. Har man billiga led-ljuskällor eller lampskärmar som gör ljuset för gult så syns det direkt på golvet. I rummet med gula väggar så blir golvet också gulare eftersom ljuset studsar på väggarna och sen färgar golvet. Testa att stänga av alla lampor och bara släppa in dagsljuset en mulen dag, hur upplevs det då?
Själv gillar jag de rum som drar åt det blågröna bäst, men det är ju min smaksak. Jag har nog aldrig tittat på ekgolven i något rum och tyckt att de är fula. Snarare så är det ekgolv och teaksnickerier som "gör hela huset". Det blågröna ger en skön balans.
Jotun Lady är de snyggaste väggfärgerna
Det som jag tycker gör mest skillnad är ljuset. Har man billiga led-ljuskällor eller lampskärmar som gör ljuset för gult så syns det direkt på golvet. I rummet med gula väggar så blir golvet också gulare eftersom ljuset studsar på väggarna och sen färgar golvet. Testa att stänga av alla lampor och bara släppa in dagsljuset en mulen dag, hur upplevs det då?
Själv gillar jag de rum som drar åt det blågröna bäst, men det är ju min smaksak. Jag har nog aldrig tittat på ekgolven i något rum och tyckt att de är fula. Snarare så är det ekgolv och teaksnickerier som "gör hela huset". Det blågröna ger en skön balans.
Jotun Lady är de snyggaste väggfärgerna
Gammelnörden
Medlem
· Uppsala län
· 1 134 inlägg
Gammelnörden
Medlem
- Uppsala län
- 1 134 inlägg
Jag förstår precis vad TS menar och mitt tips är att välja en kulör som i färgcirkeln ligger på samma sida som gul åt det gröna hållet. Kontrastfärgerna (som ligger mittemot i färgcirkeln) röd, lila och blå kommer att framhäva det gula.
Färger som är fina mot parkettgolv i ek lindblomsgrön till linnefärgat dvs ljusa gröna kulörer med mer eller mindre grått i.
Vi tapetserade med en Boråstapet som nu heter "Scandinavian Beige" som vi är mkt nöjda med. Den har precis lagom grågrön ton och lyfter fram det mer brunröda i ekparketten. https://www.borastapeter.com/tapeter/scandinavian-beige-4308
Färger som är fina mot parkettgolv i ek lindblomsgrön till linnefärgat dvs ljusa gröna kulörer med mer eller mindre grått i.
Vi tapetserade med en Boråstapet som nu heter "Scandinavian Beige" som vi är mkt nöjda med. Den har precis lagom grågrön ton och lyfter fram det mer brunröda i ekparketten. https://www.borastapeter.com/tapeter/scandinavian-beige-4308
Redigerat:
Renoverare
· Göteborg
· 101 inlägg
Omgivning och väderstreck spelar också in lite när det kommer till att välja kulör. Vi har Jotun Sommarsnö i ett rum som är helt amazing åt det väderstrecket. Men åt det andra ser det lite gulare ut men ändå helt ok. Vi provmålade 9 olika kulörer som kunde skilja sig åt på olika väggar. Fin på ena, guldassig på andra. Glansgraden kan också påverka hur färgen upplevs.
I ett rum har vi 1502 y20r som också är jättefin mot ekgolvet.
I färgvalet var det viktigt att allt skulle linjera utan att för den delen se blaskigt ut.
Tyvärr är golvet övertäckt annars hade jag kunnat ta lite bilder.
Mitt tips är att ni provmålar på stora vita ark som ni flyttar runt i rummet när ni hittat några nyanser ni gillar. Ha dem inte bredvid varandra då det kan stöka till det för ögat. En sak som är bra att ha med sig är att det ibland kanske inte går att hitta en nyans som är perfekt i alla ljus och lägen.
I ett rum har vi 1502 y20r som också är jättefin mot ekgolvet.
I färgvalet var det viktigt att allt skulle linjera utan att för den delen se blaskigt ut.
Tyvärr är golvet övertäckt annars hade jag kunnat ta lite bilder.
Mitt tips är att ni provmålar på stora vita ark som ni flyttar runt i rummet när ni hittat några nyanser ni gillar. Ha dem inte bredvid varandra då det kan stöka till det för ögat. En sak som är bra att ha med sig är att det ibland kanske inte går att hitta en nyans som är perfekt i alla ljus och lägen.
Liknande trådar
-
Hjälp! För mörk väggfärg och vad passar ihop?
Färg, Måla & Tapetsera -
Finns någon färg som passar ommålning av både slamfärg och annan färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vilken färg på väggar passar?
Badrum -
Vilken färg på soffa mm passar till brunt golv?
Inredning -
Vilken väggfärg passar rum med ljusgröna soffor och grå kök?
Färg, Måla & Tapetsera