P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
Inte riktigt förtjust i de vita plåtarna då jag tycker det sticker ut för mycket mot takets tegelröda färg så vi funderar på att ha röda plåtar istället.
Takläggaren lät dock lite tveksam till färgvalet.
Huset är vitt med gröna knutar och hängrännor och stuprör är vita.
Takfotsplåten får bli röd då den syns så mycket p.g.a det kraftiga takfallet men vad tror ni om vindskiveplåtarna?
Går ju alltid måla om dem om man ångrar sig men det vill man helst undvika då det är ganska högt till gavelspetsen.
Takläggaren lät dock lite tveksam till färgvalet.
Huset är vitt med gröna knutar och hängrännor och stuprör är vita.
Takfotsplåten får bli röd då den syns så mycket p.g.a det kraftiga takfallet men vad tror ni om vindskiveplåtarna?
Går ju alltid måla om dem om man ångrar sig men det vill man helst undvika då det är ganska högt till gavelspetsen.
Redigerat:
Jag håller med dig, vindskiveplåten bör vara i samma nyans som taket. Det blir mer enhetligt då och inte så spretigt tak. De flesta tak brukar ha samma färg på plåten som taket, i alla fall här där jag bor är det så. Kör på röd plåt du, som du skrev det går ju måla om i fall det inte blir bra.
Jag skulle också välja röda plåtar (och hoppas att dom passar till teglets röda färg )
Vi ska ha svarta pannor och väljer svarta vindskive/vattbräde-plåtar samt svart takfotsplåt.
Däremot har jag inte än bestämt färg på hängrännor/stuprör. Då vi har vita detaljer på huset kan dom säkert vara vita med gott resultat.
Vi ska ha svarta pannor och väljer svarta vindskive/vattbräde-plåtar samt svart takfotsplåt.
Däremot har jag inte än bestämt färg på hängrännor/stuprör. Då vi har vita detaljer på huset kan dom säkert vara vita med gott resultat.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
En väldigt speciell lösning vore att falsa ihop en röd plåt till taksidanoch en vit på sidan av vindskivan.
Men det finns väl inga plåtslagare kvar.
Protte
Men det finns väl inga plåtslagare kvar.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Men då får man falsa ihop en grön med en röd, men kolla att plåtslagarn inte är röd-grön färgblind, skulle se tokigt ut med rött på sidan och grönt på taket.
Protte
Protte
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
Blev inte så tokigt! Nu måste vi måla om huset också
Sista bilden innan takbytet. Ser ok ut på bild men pappen var helt slut och på baksidan i norrläge var inte pannorna så fina.
Sista bilden innan takbytet. Ser ok ut på bild men pappen var helt slut och på baksidan i norrläge var inte pannorna så fina.