Vi bor i ett hus fr 1911. Vi har renoverat det så det nu ser ut som originalet, det kläddes in i gul och brun plåt på 70-talet! Någon gång lades det på ett eternit tak som det nu är massa hål i och ska bytas. Alla vindskiveplåtar mm är svarta (och inköpta av oss). Vi ska ha tegel, så långt är vi överens. Men ska det vara klassiskt orange Vittingetegel eller importerat svart? En eller tvåkupigt? Huset är beigevitt m oxidröda fönster och ockragula foder och knutar. Kanske ser orange för blekt ut? Tyck till!
 
  • Beigevitt hus från 1911 med renoverad fasad, oxidröda fönster, ockragula foder och svarta vindskiveplåtar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är egentligen för tegelröda takpannor, en- eller tvåkupiga efter tycke och smak.
Har själv valt tvåkupiga i betong.

Men med svarta vindskivor? Vete tusan, kanske taket också skall vara svart då.
Varför är vindskivorna förresten svarta?

Men som sagt, förstavalet är tegelrött tak.
Och det är väl det enda rätta om man vill få tillbaka ett originalutseende. Och då enkupigt.
 
Gammelnörden
Klurigt, färgställningen på huset är enligt Gysinge handbok nr 8 typisk för hus byggda 1880-1900 och då var det vanligt med målade plåttak i engelskt rött eller kromoxidgrönt. Men nu är ju huset byggt 1911 och då var det vanliga tvåkupigt "orange" tegel. Enkupigt tegel hör mer till i historiserande nationalromantik.
Så om valet är mellan klassiskt tvåkupigt Vittingetegel och svart (betongliknande) importerat tegel, röstar jag på tvåkupigt Vittingetegel. ;)
 
  • Gilla
MimmiPiggast
  • Laddar…
Nej jag uttryckte mig klumpigt. Vindskivor är röda men plåten som skyddar vindskivorna är svart. Den syns ju egentligen mest på själva taket
 
Tack för svar, kul att höra om tvåkupigt. Jag har ju också läst att det tog över allt mer och det är ju mer ekonomiskt att lägga också.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.