Hej

Vi skall sätta in nytt kök och väljer mellan Nero Africa eller Bohus Grå på granitskivan. Det blir ett U-kök med 7m bänkskiva. Vi är lite rädda för att hela köket
blir mörkt med en svart granitskiva. Hur upplever ni som har det idag? Funkar det bra?

Vi har svarta granitskivor och det funkar jättebra. Mycket snyggt. Om det blir mörkt eller inte beror på hur resten av köket ser ut. Vi har vita kökluckor, tre vita och en ljusblå vägg och mörkbrunt golv. Två stora fönster som släpper in mycket ljus.

Hemmakatten
Nu har man sett sååå många svarta granitskivor att man är totalless på det. Bohus Grå låter som ett fräscht, nytt alternativ. Dessutom är stenen behagligt vacker och betydligt mer lättskött än svart.

Vi har svarta granitskivor..

En liten funderare bara :

Granitskivor kostar en ganska bra slant och skulle jag köpa nya bänkskivor idag skulle jag nog fundera på Corian.

Fördel Corian:
Inga skarvar !
Går det en flis ur bänkskivan kan det lagas utan att det blir synligt.
Corian finns i granitliknande mönster.

Fördel Granit.
Känslan.. att det är just granit ;)

Nackdel: Tycker det är mindre snyggt med skarvar fast ni kanske inte ska ha så långa bänkar. Kanterna är inte känsliga men inte heller super hållbara kan bli att det hoppar ut en flis.. om man går emot med t.ex kastrull

Ursäkta.. besvarande inte din fråga ;)

I mitt kök har jag mörka köksluckor och svarta granitbänkar men tycker inte alls att det blir för mörkt.. dock har jag vit corian som stänkskydd..

Personligen tycker jag det beror mycket på vad man har ovanför skivan.. t.ex svart kakel till svart bänkskiva blir nog lite mörkt ;)

Granit tål mycket mer än vad man tror, sedan tål det värme, vilket inte corian och liknade komposit-skivor inte gör. Priset är dessutom dyrare med sten-komposit. Men väldigt snygtt om man vill slippa skarvar och kanske lite anorlunda former.
Svart granit exempelvis är så tät i strukturen att den är "vatten tät", och inte behöver behandlas. Vet ej hur det är med grå granit.

Färg är ju ett tycke och smak. Själv så håller jag på att fixa mitt kök och där blir det blankvita stommar och enkla vita luckor med ett par lager klarlack, så jag valde en svart granitskiva till min köksö (2,46x1.2M).

Sedan har du ju miljöaspekten. Frakta sten från afrika eller från bohuslän.

dusthall skrev:
Granit tål mycket mer än vad man tror, sedan tål det värme, vilket inte corian och liknade komposit-skivor inte gör. Priset är dessutom dyrare med sten-komposit. Men väldigt snygtt om man vill slippa skarvar och kanske lite anorlunda former.
Svart granit exempelvis är så tät i strukturen att den är "vatten tät", och inte behöver behandlas. Vet ej hur det är med grå granit.

Färg är ju ett tycke och smak. Själv så håller jag på att fixa mitt kök och där blir det blankvita stommar och enkla vita luckor med ett par lager klarlack, så jag valde en svart granitskiva till min köksö (2,46x1.2M).

Oj.. tack! fick lära mej något nytt :)
Trodde stenkompositen var billigare

Tack för era synpunkter! Resten av köket kommer att bli vitt med vita luckor och vitt stänkskydd ( i alla fall om det blir svart bänkskiva). Är väl också lite fundersam på om man är lite sen med att välja svart granit nu, kanske skulle gjort det för några år sedan. Men granit kommer det att bli i någon tappning.

Granit som är mitt i mellan svart diabas och grå Bohus är svart granit.
En sten som är otroligt stark och tål det mesta.
Kristallerna ger liv i skivan som glittrar i ljuset.

• svart granit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har fått höra (av Vedums kökssäljare) att den grå-svarta graniten (jag vet inte exakt namn) är den som kräver minst skötsel, särskilt högblank då. Själv tycker jag en svart skiva är snyggt men en svart skiva med handavtryck och småsmuts är ju inte alls särskilt tilltalande. Den grå-svarta blir ju lika skitig men det syns inte, samma sak om skivan skulle skadas av syra, vin etc.

Bellasmamma skrev:
Jag har fått höra (av Vedums kökssäljare) att den grå-svarta graniten (jag vet inte exakt namn) är den som kräver minst skötsel, särskilt högblank då. Själv tycker jag en svart skiva är snyggt men en svart skiva med handavtryck och småsmuts är ju inte alls särskilt tilltalande. Den grå-svarta blir ju lika skitig men det syns inte, samma sak om skivan skulle skadas av syra, vin etc.
Mattslipad svart granit som är permanent impregnerad är den absolut tåligaste bänkskiva man kan få. Ligger i mellanprisklassen. Många stenföretag vill inte (eller kan inte) få fram den släta lena ytan eftersom de har en föråldrad maskinpark. Merjobbet med att impregnera är också en orsak att de inte vill framhäva mattslipat. De gamla maskinerna lämnar slipringar efter sig och ser inte bra ut. En mattslipad yta är tåligare än den högblanka. Rengör med vanligt diskmedel och torka av med en kökshandduk så är skivan som ny varje gång. Sök på "mattslipad granit" på Google så får du mer information.

Hemmakatten
Men tessok, hur är det med Bohusgraniten? Är den också impregnerad? Har fått för mig att den är mer "naturell" och inte kräver så mkt behandling.

Mattslipad grå Bohus bör också impregneras för att få fram "färgen" i stenen samtidigt som den blir okänslig för fläckar.

All sten som inte är blankpolerad får en "grå" slöja som försvinner när man impregnerar den. Det är en permanent behandling och fungerar till och med i utomhusmiljö.

AKEMI´s stenimpregnering är livsmedelsgodkänd.
Att man slipper fläckar i stenen är tacksamt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.