Jag har gjort misstaget att måla trägolvet i sovrummet med en färg som inte är vattenbaserad och det luktar nåt så otroligt starkt i hela lägenheten nu. Lägenheten (en 2:a) är längts ner på gatuplanet så det går inte att ha fönster öppna heller.

Jag inser att det kommer att ta tid innan jag kan vara där och innan jag kan sova i sovrummet pga gifter. Nu vill jag gärna slipa bort all färg och ha på något annat som är mer hälsovänligt. Min fråga är hur länge man behöver vänta innan man kan slipa bort färgen? Den behöver väl var helt torr kan jag tro innan man kan slipa.

Jag trodde att det var vanlig lasyr eller olja, det var därför jag valde den. Oljan som använts heter Timberex.

Jag ville ha detta gjort så snabbt som möjligt före semestern så att jag kan vara där och koppla av under min semester som precis börjat. Nu känns det som jag inte kan vara där alls. Har läst att det tar en månad innan man kan sova i rummet innan alla gifter är borta.

Någon som vet?

Redigerat:
Att slipa bort all färg tycker jag är att ta i. Du har ju en bra produkt som ligger där nu. Att det luktar en del är inte samma sak som att det är hälsovådligt. Det är relativt små mängder som avges under härdningstiden, och Timberex oljor är inte klassade som hälsofarliga.

Luften måste du ventilera ut på något sätt, så att lukten minskar. Åk dit och ställ korsdrag så försvinner det västa. När du inte är där kanske du har en köksfäkt som kan vara igång på lågt varv dag och natt. Ge oljan några dagar (en vecka?) att härda så kommer det bättre.

Tänk också på att även vattenbaserade produkter luktar under härdningstiden.

Redigerat:
Jag håller med. Skulle aldrig komma på tanken att slipa bort pga av lukten. Lite färgdoft har ingen dött av! (Dock kunde målare som dagligen exponerades för starka färgånger "förr i tiden" få problem men då pratar vi om helt andra lösningsmedel och exponeringstider.)

Nä vädra du med korsdrag och när färgen väl härdat så att du vill ställa in en säng på den tror jag inte att du ska ha några problem att sova där.

Kan du inte sova tillfälligt i ett annat rum så länge?

Tack för era svar! Vad jag inte skrev var att det är kvistlack på alla kvistar i trät under Timbrexen. Kvistlacken skulle slipast bort innan Timbrexen lades på egentligen men det rationaliserades bort.

Kvistarna framhävs av kvistlacken och det är en framträdande rund ring runt varje liten kvist (och kvistarna många). Det ser heltokigt ut. Så det är den andra anledningen till att trät behöver slipas om.

Jag tänker ändå på den oljebaserade Timbrexen. Avger inte sådana färger gifter trots att de härdats? Man ska tydligen inte ha små barn sovandes i nymålade rum, då bör det ju inte vara bra för vuxna heller.

Tokigt av mig att välja en sådan här färg just till sovrummet. Om jag nu skulle slipa om golvet ändå (för att få bukt med de framträdande lackade kvistarna). Vad ska man då behandla trägolvet med om man vill ha en så absolut giftfri behansling som möjligt? Tar tacksamt emot svar på det :)

Det vore bra om du skrev om du har "klarlackat" eller "målat" med någon nyans (brun, vit, eller någon annan), är nyansen täckande eller ser man träet under "färgen"?

Stoppa in en eller 2 bilvärmefläktar eller byggfläkt och stäng dörren. Värm upp så mycket det går. Och vädra. Den bör vara klar på 48 timmar till nästa steg.
Då kan du slipa den eller lacka med nåt med pigmet i. Eller lägga över plastat papper(Biltemas ?). Du sliper lukten. Under tiden kan du fundera.Kvistarnas konstiga färg kommer att försvinna med tiden. Solen fixar det.

Du menar om Timbrexen är i någon nyans. Ja den är vit. Den är inte täckande, man ser träet igenom den (och kvistlackens runda ringar runt kvistarna)

Raceman skrev:
Det vore bra om du skrev om du har "klarlackat" eller "målat" med någon nyans (brun, vit, eller någon annan), är nyansen täckande eller ser man träet under "färgen"?

Ok, så här förhåller det sig med Timberexen så att du kan sova lite lugnare. :)

Tiberexen består av en blandning av olika vegetabiliska oljor och hartser, såsom exempelvis linolja. Det är alltså en produkt som i grunden är lika ofarlig som olivoljan du anväder i köket.

Men för att oljeblandningen skall tränga ned bättre i träet och härda lite snabbare har man tillsatt lättflyktiga petroleumprodukter såsom lacknafta samt olika akloholer. När dessa dunstar luktar det mycket starkt. När allt är avdustat har du sedan bara den härdade linoljan kvar i golvet som ju är en ofarlig ren naturprodukt.

När det sedan gäller kvistarna kommer de att synas igenom oavsett vilken annan vitpigmenterad produkt du än väljer. Men du kanske kan lägga upp en bild på dina kvistar så vi kan se om de ser normala ut eller inte, det där med ring runt kvistarna låter lite konstigt faktiskt. :)

Annars tycker jag som jag sagt tidigare att du kan ge det hela lite tid innan du agerar. Solen kommer också som nämts tidigare att påverka slutresultatet.

• Gilla
rIdDoCk
  • Laddar…
Tack så mycket :) Förklaringen om vad Timberex är har gjort mig betydligt lugnare :). Är mycket tacksam över att det finns ett sånt här forum :) Nu kanske jag inte väljer att slipa bort Timberex pga hälsofarlig färg i alla fall ;-)

Så här har vi gått tilväga med golvet:

Det låg för ett par veckor sedan en gammal inoleummatta på sovrumsgolvet. Vi tog bort den, slipade träplankorna som låg under, schellackade kvistarna som fanns i plankorna, strök på vitt pigment tillsamman med vatten, och strök sedan på Timberex.

De runda ringnarna som flytit ut kring kvistarna är schellack, kvistlack. Det är lacken från kvistlacken som flytit ut över varje kvist som är det som ser konstigt ut! Inte kvistarna i sig.

Kvistlack är helt onödigt när du använder naftalösta färger eller oljor. Kan vara bra att veta till nästa gång.
Du behöver heller inte vara ett dugg orolig för att lösningsmedelsbaserad färg är hälsofarlig. Det är endast det dunstande lösningsmedlet som onyttigt i längden och drabbade bara yrkesmålare förr i tiden. Även om du sover i ett nymålat rum är dosen försvinnande liten. Inget finns kvar i den färdigmålade/oljade ytan.

Farliga är i turordning

1. EPOXY,
2. polyuretan eller isocyanater
3. cellulösa lacker.

Övriga kan vara obehagliga att andas. Hög temperatur påtvingar avdunstning av lösa molekyler (det värsta som luktar illa) och vädringen tar bort detta från rummet.

Sen ner temperaturen går ner igen mot 20-22 grader, är det inte mycket kvar som kan lukta.

p.s.
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=5053

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.