Hej,

Jag undrar om det är ”värt” besväret att själv färdigställa nedervåningen (suterränghus) alternativt att köpa hela huset nyckelfärdigt? Jag har tomt och ritningar på huset som kommer byggas som lösvirkeshus, men jag har inte bygglovet klart och därmed inga offerter från hantverkare. Jag är mer ute efter en generell uppfattning från er med bättre erfarenhet.

Nedervåningen är på ca +170m2 och omfattar ett badrum och tvättstuga som kommer göras av hantverkare oavsett. Övrig yta är 3 sovrum, umgängesdel och (stort) garage. Jag förväntar mig inga exakta siffror eller uträkningar, mer en generell uppfattning om ”besparingen är värt jobbet”. Trappa kommer även den installeras av hantverkare.

Tacksam för input och svar.

Allt beror ju på tycke och smak och inte minst tiden. Det mesta tar mycket längre än man tror.

Har du småbarn så lej bort allt som kan lejas bort och investera tiden i ungarna. De tar mycket tid och energi i vilket fall, men det måste de få och ännu mer därtill, annars blir det problem senare. Pengar går alltid att skaka fram men tiden med barnen händer bara en gång och innan man vet ordet av så är ungarna vuxna och utflugna.

Tänk inte att ”vi gör lite i taget”. Sverige är fullt av sådana halvfärdiga hus där barnen vuxit upp i en byggarbetsplats och frugan tröttnat och dragit. Jag känner en sådan familj (där frugan iofs är kvar) och då är maken ändå byggnadssnickare. Livet har en väldig förmåga att tränga sig på och som husägare har man i vilket fall fullt upp med allehanda oväntade småjobb.

ricebridge ricebridge skrev:
Allt beror ju på tycke och smak och inte minst tiden. Det mesta tar mycket längre än man tror.

Har du småbarn så lej bort allt som kan lejas bort och investera tiden i ungarna. De tar mycket tid och energi i vilket fall, men det måste de få och ännu mer därtill, annars blir det problem senare. Pengar går alltid att skaka fram men tiden med barnen händer bara en gång och innan man vet ordet av så är ungarna vuxna och utflugna.

Tänk inte att ”vi gör lite i taget”. Sverige är fullt av sådana halvfärdiga hus där barnen vuxit upp i en byggarbetsplats och frugan tröttnat och dragit. Jag känner en sådan familj (där frugan iofs är kvar) och då är maken ändå byggnadssnickare. Livet har en väldig förmåga att tränga sig på och som husägare har man i vilket fall fullt upp med allehanda oväntade småjobb.
Tack för ditt svar 🙏 . Det uppskattas.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.