Sitter och funderar lite på vilken typ av central som jag vill ha då den ska bytas i framtiden för att få fler grupper och JFB på allt. Tittar då på Hagers förkopplade med QuickConnect. Vad innebär en sådan grej för framtida utbyggnader? Har aldrig haft möjlighet att titta in i en sådan mer än på de bilder de har på www.elbutik.se
Fler anledningar som jag inte tar fattar själv som kan göra valet av central typ och märke lättare??

Ingen här inne som öppnat en central som denna och har åsikter om för och nackdelar med färdiga centraler?

+ Dessa centraler är bra om bestyckningen och upplägget stämmer för dig. Du köper bara fler quick-connect-dvärgbrytare och snäpper i om du behöver fler grupper.

- Centralerna är uppbyggda med endast en jordfelsbrytare, behöver man fler så är det nog bättre att bygga själv.

+ Centralerna är CE-märkta vid leverans. Svårt att få till om man bygger ihop själv.

Jag beställde själv en Hager central från elbutik igår, men valde att plocka ihop själv pga 3 jordfelsbrytare (1 per rad).
Gamma 3x18 plast, 890 kr
Extra PE/N-skena, 205 kr
3 st JFB 30mA 25A, 1782 kr
3 st 3-pol C16, 792 kr
24 st 1-pol C10, 1176 kr
3 st fasskena 12-mod, 195 kr
Summa: 5040 kr

Då jag aldrig har tittat in i en förkopplad central eller ens en med normsäkringar så trodde jag att en förkopplad va en bra början och sedan bygga ut till rätt antal säkringar. Därav även frågan om utökning mm. Men där kanske jag har helt fel.
Hur kopplas fasskenan ut till varje säkring i dessa? Är det denna änden som QC fixar till?
Ingen som har en fin bild på en sådan som kan läggas ut eller länkas till? Vill förstå hur dessa ser ut.

Elinstallatören skrev:
I en "vanlig" dvärgbrytarcentral så måste du lossa hela fasskenan för att kunna byta ut en dvärgbrytare eller för att komplettera med flera. I Quick Connect går detta att göra ändå men hur ofta gör man det hemma i bostaden? På företag eller kontorsmiljöer där det inte alltid är så lätt att göra spänningslöst så är det kanon men hemma spelar det ingen roll.
GARO's nya säkringar verkar gå och byta utan att lossa hela fasskenan...

Jag valde Quickconnectbrytare för att vara säker på att kabelanslutningen till brytaren inte är beroende av att elektrikern har dragit åt anslutningsskruven ordentligt. Kontakttrycket är istället säkrat i designen.

Av samma anledning valde jag Eljo Trend i alla andra komponenter utom hörnuttag där jag valde Elko, men de är också med snabbanslutning.

Med de svaren jag nu fått tror jag att man kan sammafatta detta på detta vis.
* Fördelar med QC
Kan peta in fler säkringar i drift (ger inte mycke för hemma användaren.
Ev säkrare anslutning då den är fjäderbelastad.
*Fördelar förkopplade
Slipper skruva dit grejerna.
*Nackdelar förkopplade
Om den inte passar från början kan man lika gärna bygga själv.

Är denna sammanfattning rätt??

Ytterligare en fördel med Hager QC:
  • Möjlighet att ansluta två ledningar på den utgående sidan.

• HagerQC.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det möjligt att ha 2st JFB i en färdigmonterad Hager ? Vad behöver jag köpa till isåfall eller finns det skenor så det räcker ändå?

/Magnus

Det går. Kan behöva en extra PE-N-plint om du vill ha en plint för oskyddade grupper. Den som följer med går att dela i två (sitter bara ihop med en bygel).

Enstaka jobb, bygger man själv.

Annars köper man färdig byggda.

Kommer detta få plats i en Gamma 3x13 ?

Central Färdig 3x13 2290832 1
3-pol C16 2106546 3
1-pol C10 2106502 3
Personskydd C10 2163749 1
Dörr 2290937 1
PEN Skena 2281049 1
Ringklocketrafo 5339938 1

En extra JFB 1-pol har jag redan (tänkt för kyl/frys), Personskyddet kommer sitta för ute-fasen som sitter i ett stora proppskåpet.
16-A är för Bastu och Spis/ugn. Och 3 i resverv till nytt kök, vet ej om det behövs.

Några kommentarer ? Borde jag passa på att stoppa i något mera på en gång?
Jag har 10 st 10A och 6 st 16A och en extra 1-pol JFB för badrum idag.

Mvh Magnus

Ändrat: C16 är 3-polig

Redigerat:
1-pol JFB finns inte (vad jag vet?) du menar nog en 2-polig. De tar upp 2 moduler. Ringklocketrafon troligen 1 modul. Personskyddet 2 moduler. 1-pol automat 1 modul, 3-pol automat 3 moduler.

Ska du inte ha någon 4-polig JFB för grupperna som ej skyddas av personskyddsautomaten och 2-poliga JFBn?

Ingen huvudbrytare?

De övriga normapparaterna du nämner, ska de sitta i samma kapsling?

Isf blir det
1 modul: 20 st
2 moduler: 3 st
3 moduler: 3 st

Summa 20+6+9=35 moduler

Kapslingen rymmer 3x13 = 29 moduler

Så du rymmer inte allt det du tar upp i inlägget i en och samma kapsling. Också var det det där med huvudbrytare och jordfelsbrytare för resten av anläggningen, vilket du kanske ska passa på att sätta in när du ändå håller på. Iallafall reservera plats för det.

39 moduler om inte det är fel på min huvudräkning så det ryms men är nog för lite i långa loppet. Ringtrafo på 1 modul finns det?

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.