Hantverkaren blev i fredags klar med plattsättningen i mitt badrum. Det är ett litet badrum på knappt fem kvadratmeter. Flytspackling, tätskikt samt plattsättning lejdes bort till en auktoriserad firma.

Glad över att äntligen kunna få tillbaka toaletten (hushållets enda toalett!) så ställde jag snabbt in den på sin plats, och upptäcker att den står och vickar! Det går liksom inte att få den att stå som den ska! Det är en toalett som EJ skruvas, utan endast sätts fast med silikon. Ska jag acceptera detta och lösa det på något sätt? Kan jag kräva att hantverkaren ordnar så att golvet är tillräckligt plant? Hur kan jag ordna det om jag ska göra det själv?

Tilläggas är att jag INTE kontaktat hantverkaren ännu, då det är helg. Det oroar mig lite att de har stängt för semester nu och tre veckor framåt också.
 
Normalt kan man vid montering av toalettstol palla upp denna med några distanser så den står vågrät innan du limmar fast den med silikon så ojämnt golv eller några ojämna plattor ska inte förhindra montering av stolen. Distansklossar som används vid läggning av parkett tycker jag fungerar bra och finns i många tjocklekar.
 
Golvet SKA vara ojämn. Den ska ha lutning mot brunnen.
Stolen ska pallas upp med plast distanser i våg. (precis som tidigare skribent skrev). Sen fyller man mellanrummet med silikon eller konstruktionslim.
 
Golvet är ojämnt på fel särtt tycker jag. Står jag rakt framför toaletten så vickar den på diagonalen...

Är det något speciellt silikon jag bör använda, eller räcker det med Cascos Våtrumssilikon?
 
Vanlig våtrums silikon går bra.
 
Vilket håll den vickar på har ju med fallet att göra men den ska som sagt vicka lite och pallas upp...

I princip vilket silicon som helst avsett för våtrum fungerar bra...

Mycket märkliga hantverkare som inte avslutar jobbet innan semestern, men du kanske skulle göra resten själv...
 
Ja, Paul-Staffanstorp, de är klara med sin del. Resterande är mitt :)
 
Fluxor skrev:
Ja, Paul-Staffanstorp, de är klara med sin del. Resterande är mitt :)
Ok, men då är det ju lugnt...
 
Fluxor skrev:
Golvet är ojämnt på fel särtt tycker jag. Står jag rakt framför toaletten så vickar den på diagonalen...

Är det något speciellt silikon jag bör använda, eller räcker det med Cascos Våtrumssilikon?
Om den inte hade vickat på diagonalen, så hade den inte vickat alls, Såvida du inte haft en ås i golvet, för då hade den vickat på fel sätt ;)
 
Om man kör in små plastkilar utifrån så den står rakt sen skär man av de bitar som sticker utanför och sen limmar fast stolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.