Hej,

Jag håller på att inreda övervåningen i vårt hus som är byggt 2018. Vi valde hustillverkarens VVS-paket för att få rör förberett till badrum och radiatorer. Nu när jag börjat regla innerväggarna stötte jag på problem.

Vattenrören är enbart 6cm från avlopp (bild längst ner). Både till handfat och toalett. Om jag förstår rätt får vattenrören inte bryta tätskiktet i golvet, utan måste komma ut från väggen. Väggen kommer vara plywood, fibergips, tätskikt och klinker. Släpper jag upp rören i väggen blir det 3,8cm till tätskiktsnivå när det ska vara 6cm.

Har jag fått något om bakfoten eller har husfirman gjort fel när de drog rören?

Ska ha rörmockare och plattsättare som fixar sitt. De har dock varit väldigt svåra att få tag på senaste veckorna...

/Fredrik
 
  • Vattenrör nära golvavlopp mätt med tumstock som visar 6 cm avstånd mot golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Freniño skrev:
Hej,

Jag håller på att inreda övervåningen i vårt hus som är byggt 2018. Vi valde hustillverkarens VVS-paket för att få rör förberett till badrum och radiatorer. Nu när jag börjat regla innerväggarna stötte jag på problem.

Vattenrören är enbart 6cm från avlopp (bild längst ner). Både till handfat och toalett. Om jag förstår rätt får vattenrören inte bryta tätskiktet i golvet, utan måste komma ut från väggen. Väggen kommer vara plywood, fibergips, tätskikt och klinker. Släpper jag upp rören i väggen blir det 3,8cm till tätskiktsnivå när det ska vara 6cm.

Har jag fått något om bakfoten eller har husfirman gjort fel när de drog rören?

Ska ha rörmockare och plattsättare som fixar sitt. De har dock varit väldigt svåra att få tag på senaste veckorna...

/Fredrik
Hallå,
För står inte riktigt hur väggen kommer men det bästa tycker jag vore att gå upp med både avlopp och vatten i väggen. Så gjorde iaf jag i mina badrum när jag byggde mitt hus.

Vattenslangen är säkert enkel att flytta en aning om du tar upp ett spår i spånet.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Lägger till bild på planlösningen. Ska ta en bild där uppe så det blir lättare att se helheten också.

Släpper jag upp avloppet i väggen också kommer väggen för långt in i rummet. Avloppet för toaletten ligger också i nivå med avlopp till handfat men är större. Hade blivit en väldigt bred vägg... Vi har varit i ett visningshus med samma planlösning och där kommer avloppen upp från golvet, men inga vattenrör från golvet.
Får skruva upp spånskivan och se om det går att flytta.

Men frågan återstår. Har jag förstått avstånden fel eller har hustillverkaren strulat till det?
 
  • Ritning av övervåning med dimensioner för badrum, sovrum och förvaringsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattnet ska upp i väggen så om avloppet ska upp genom golvet så är dom ju lite nära varandra. Minsta avstånd mellan vägg och avloppsrör när man gör tätskikt är väl 6 cm?

Att skruva loss spånskivan går nog inte, dom lär vara limmade. Jag skulle ha tagit upp ett litet spår vid slangen så den går att dra efter. Borde ju räcka med några cm.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
Hade en servicetekniker här från hustillverkaren igår. Han hade lite andra saker att pilla med så tittade bara på det och rekommenderade mig att kontakta någon på konstruktionssidan för att se hur det ligger till. Väntar på svar från dem.
Spånskivorna i badrummet är inte limmade så de går att plocka upp. Det går dock inte att flytta vattenrören bakåt något mer. Det kommer upp precis framför en längsgående regel (huset är byggt i volymer).

Ytterligare fråga om avloppet. Sätts det bara ett rakt rör och manchett ner i detta?

Lägger upp en bild för att få lite mer övergripande blick av det också!
 
  • Badrum under konstruktion med osammansatta spånskivor på golvet och synliga rördragningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

F Freniño skrev:
Spånskivorna i badrummet är inte limmade så de går att plocka upp. Det går dock inte att flytta vattenrören bakåt något mer. Det kommer upp precis framför en längsgående regel (huset är byggt i volymer!
Kan inte avloppen flyttas ut då? Så får inkommande vatten gå i nya väggen.
 
+1 på @Kane's förslag. Förvisso tappar du lite golvyta men det är som gjort för avlopp rakt bakåt för toa och handfat.

Att jacka ur en regel med ett multiverktyg för att flytta bak pexslangen är nog inte omöjligt om det inte är allt för många aspekter av bärande element där. Att skruva upp spånskivan och ta några bilder kommer givetvis ge insikter.

Vad är de två inkommande pex-rören mot ytterväggen till? Antar att de närmast är är handfat och sedan kallvatten till wc men jag får inte ihop dessa två med placeringen av duschen
 
Tack för era idéer! Ska skruva loss spånskivan och ta bild i helgen när jag inte är uppe och jobbar under tidspress!
Jag kommer dock inte göra någon åtgärd själv. Det får hustillverkaren stå för. Köpte deras paket vvs-förberett som skulle låta oss slippa göra rördragningar själva. Hade de döpt det till nästan vvs-förberett hade jag väl inte haft samma krav på det.
Ville mer bara få bekräftat i tråden att jag inte fått någon om bakfoten utan att det är fel gjort. Väntar fortfarande på svar från dem.

De två pexrören längst bort är förberett för radiator om någon skulle få för sig att sätta in det i badrummet. Jag kommer bara låta dessa vara. Under det högra fönstret (som blir sovrum) sitter det två till som inte syns på bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.