Hej alla proffs.

Tänkte göra detta men har några frågor hur man går till väga lite.
Jag vill helst sänka taket så lite som möjlige, såklart. Koppla in spottarna i taklampan. Sätta in dimmer. Det är planen. Nu till det praktiska.

1. För att sänka taket. Reglar man upp med typ 60cm mellanrum och sätter gips sen? Finns det nackdel med att använda fardigkapade gipsskivor på 60cm bredd?

2. Hur mycket måste jag sänka taket för att spottarna ska få tillräckligt med luft

3. Spotstyrka, watt, för hall? Tänkte ha 3-4 st.

4. Hur kopplar man in dem i taklamputtaget? Vilken ström är det där? Måste jag ha transformator?
 
Jag är inte elektriker men som jag fattat det så finns det svagströms (12V) som inte behöver luft runt om. dom bygger bara 3-3,5cm har jag för mej. Så du behöver bara regla upp med 34*70 i taket och en gipsskiva på det.
 
jasså.. det vore ju grymt isf...
någon som vet nå mer om detta?
 
Hur stor hall har Du?

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Hur stor hall har Du?

Mvh Putte
ca 3x1.3
 
Kör inte för låg watt bara så det
blir dålig belysning.

Mvh Putte
 
Men det finns spottar med hög watt men låg volt altså?
 
Det finns det nog.
Tror ändå Du behöver ett visst
avstånd från spotten till taket.
För värmen.

Mvh Putte
 
Jag tror man kan säga att ju mindre en spotligth bygger desto mer kostar den. Mina tolvvoltare kostade 149:- men då bygger dom 130mm...

Ju fler gipsskivebitar du använder desto mer måste du spackla och det borde ju logiskt sett ge svårigheter att få ett riktigt bra resultat..

Transformator följer i regel med, har aldrig sett att det inte följt med. Se bara till att tranformatorn går att fippla ned genom hålet till en spotlight.. Detta för att kunna byta ut den om den överhettas(Som jag förstått det så brukar det vara den som ryker)

Vanlig wattstyrka är 20w.

Känner du dig osäker på hur man kopplar i hop två sladdar så skulle jag råda dig att be någon om hjälp. Lycka till.
 
Kolla in denna på elbutik.se:

1201/1202, Hide-a-lite IP20

Halogendownlight för infällnad. Litet inbyggnadsmått endast 19 mm. För infällnad av 20W krävs dessutom 5 mm luftspalt. Lämplig för infällnad i möbler eller undertak i badrum. Matt skyddsglas med bajonettfattning För ljuskälla 12V, max 10 resp. 20W, sockel G4. Levereras med ljuskälla och 2 m kabel med amp-snabbkoppling Skyddsklass: IP20 . Möbelgodkänd. Håltagning 59-60mm. Ytterdiameter: 70mm. För utanpåliggande montage kompletteras armaturen med distansring (74 670 80-88).

Satte själv in såna i hallen. 8 st. Reglade ner 25 mm cc 300 och brände upp nya skivor.
Blev kanon, men tänk på att placera trafon så att du kommer åt att byta om den harvar.

Kostar 98 kr/st och andas kvalitet!!!


 
Detta kanske inte är något alternativ för dig, men jag gjorde en annan lösning.
Vår hall som är 4,5m lång var i behov av bättre belysning. Jag skulle egentligen helst fällt in mina spottar (downlights) i taket, men eftersom vi bor i hyreslägenhet så ville jag inte böka så mycket. Istället köpte jag en lagom lång bräda som jag hängde upp i taket och monterade spottarna i den istället. Blev väldigt nöjd med resultatet faktiskt.
 
  • lampa_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ok.. tack för det tipset.. ska fundera på det.. men eftersom detta är en bostadsrätt så...

edit: det där vart ju riktigt snyggt ju.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.