Hej hur gör man för att fälla in en spegel i kaklet ? (putsad källarvägg)måste man måla baksidan av speglen eller liknande....Går den att fästa med kakelfix eller borde man använda sättlim kanske ?
Någon som testat ?

Det vanligaste är väl att man beställer en spegel med fyra hål i, ett i varje hörn. I dessa hål så sätts en speciell skruv med en täckbricka som är blank. Då kan du ta ner spegeln om du vill. Vill du ha det helt homogent så sätter du fix intill kanten.

Jag har hört att man limmar den, men vet tyvärr inte med vad. Funderar själv på att göra det, men vill inte ha en spegel med skruvhål

T
Man limmar med vanligt kakelfix, använd tandkammen!

hej! vi limmar alltid fast spegeln med silikon då vet man att den inte lossnar...

Glasmästaren använde silcon hos oss ... om du gör det själv vänta med att silicona kanten kring spegeln annars torkar inte siliconet bakom spegeln ...

/Mikael

Hej såg någon video igår här och då limmade dom upp spegeln män limma med silicon liknande medel i lodräta strängar så att fuckten kan gå runt spegeln jag skulle nog själv så sixaflex om jag skulle gjort så.
lycka till.

INTE silicon. Det har hänt att siliconet blir ovän med den bruna/gråa färgen på baksidan av spegeln, detta kan resultera i hemska skumma fläckar som inte går att få bort eftersom de är på baksidan...

Jag satte upp min spegel med kakel fix när jag renoverade en källartoalett, för ett tag sen. Funkade hur bra som helst. Satte sen mosaik runt spegeln. Fungerar alldeles utmärkt!

Det går alldeles utmärkt att använda kakelfix men också med silikon. Se dock till att silikonen inte innehåller syra (vissa gör det) då det kan medföra att den lyser igenom efter nåt år.

Jag har själv varit med om det för x antal år under min lärlingstid. Vi jobbade med en nybyggnation av hyreshus och vi som lärlingar fick förtroendet att limma dit speglarna. Med patronsprutor och silikon kan man skriva diverse snuskiga ord och uttryck. Vi trodde inte att det skulle synas men syran kan som sagt medföra att det lyser igenom spegeln. Lagom kul att komma tillbaka till tant Greta och byta hennes badrumsspegel där diverse könsord fungerade som fästmassa.... :p

Dessutom går det också bra att foga kring spegeln med vanlig kakelfog. Var dock noga med rengöringen så att inga fogrester blir kvar. De kan vara jobbiga att få bort.

Redigerat:
Man ska inte krångla till det.

Lägg lite golvfoam bakom spegeln så du får den på önskat djup. Fixera tillfälligt (jaghar använt både kilar och dubbelhäftande tejp). Foga runt spegeln med mjukfog. Klart.

Säg till när ni beställer spegeln hos glasmästarn att ni vill sätta upp den med vanligt väggfix så får du en spegel med en baksida som fungerar alldeles utmärkt med fix. Kostar inte särskilt mycket mer heller. Är spegeln stor så får ni dock vara beredd på att sätta kilar mellan kakel och spegel så den inte glider. Sen när fixat härdat så plockar du bort kilarna.

Jag såg att ikea säljer speglar som lämpar sig för jusst badrum..bra pris oxå:)

Vi lät den lokala glasmästaren skära till ett glas åt oss, dom bjöd dessutom på lim.
Blev inte så dyrt alls och skitsnyggt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.