Är det någon som kan råda hur jag kan förbereda för rören till en luftvärmepump i vårt uterum?
Helst skulle jag vilja lyfta loss en panelbräda och fälla in rören bakom hela vägen ner ut i grunden, och leda ut till utedelen.
Finns det några betänkligheter att fälla in den typen av rör innanför panelen? Skulle man kunna få till det utan att behöva skarva rör inne i väggen, för det är väl det man antagligen inte vill?

Saken är den att vi kommer lägga golv ganska snart, pumpen kommer dröja ett tag, men jag behöver ha förberett detta innan.
Jag vill helst inte ha utanpåliggande och ta upp ett hål i golvet leda ner genom innersta regelfacket som syns på bilden.
 
  • Uterum med röd panelvägg, synliga reglar och golvbjälkar, planering för dold dragning av rör till luftvärmepump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör i uterum med väggpanel delvis borttagen avslöjande reglar för installationsförberedelse.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inre hörn av ett uterum under konstruktion med synliga reglar och ett markerat regelfack där rör till luftvärmepump planeras att dras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
G gluecifer skrev:
Skulle man kunna få till det utan att behöva skarva rör inne i väggen, för det är väl det man antagligen inte vill?
Menar du rör till elen?
Eller är det för slangarna till utedelen samt kondensvatten?
 
Ah, förlåt, jag menar rören till utedelen och kondens!
 
A
det blir ett skit att installera resten
och blir det ett aldrig så litet fel någonstans måste kanske allt brytas upp
 
Tack för input. Det blir utanpåliggande rördragning.

En annan fråga jag har är angående placering av innerdelen. Först hade jag tänkt att ha den på väggen som på första bilden i inlägget, på gamla husväggen och låta den blåsa ut mot glaspartierna.
Om man istället sätter innerdelen på ytterväggen mittemot så skulle man kunna få lite nytta av värme eller ac in i huset de gånger man har dörren in till huset öppen.
Den dörren kommer ju vara öppen då och då men inte jämt. Är det dumt att placera innerdelen på ytterväggen tror ni? Det är ju stora glaspartier och den kommer sitta på en limträbalk i såfall. Hela den väggen kommer ju vara rätt kall vintertid om det spelar roll för effektens skull.
Bilden visar de placeringar jag menar.
 
  • Schema över ett rum som visar möjliga placeringar för en innerdel av en värmepump på två väggar.
A
Dörren är för liten och stängd för mycket för val av denna placering skall vara avgörande
Hade du haft ett glasparti där så..

Sen kan det ju finnas flera anledningar till att sätta den på ytterväggen, men det får man titta noggrannare på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.