Jag har tre träd (två björkar och en ek) som ber om att bli fällda, men jag funderar lite på när bästa läget är...

Ta gärna in alla möjliga parametrar såsom stubborttagning, rotskott, eländig väderlek, mm mm mm.

Björkarna tänkte jag ta hand om och elda upp så småningom, medan eken får grannen...som inte är så noga vad han eldar i sin panna.

Har du inte brått är ringbarkning på björkarna ett effektivt sätt att ta kål på dem. Eken har jag själv ingen erfarenhet av.

Är det fruset i marken så gör dom minst skada på gräsmatta och plantering. Lite sav i trädet och lätt att såga så jag föredrar vinter.

http://www.happy.se/saunafantast/vedelda.htm
http://www.vedeldning.com/vedeldning.htm
Jag vet att det finns en tråd här på forumet (kanske under vedeldning?) där det stod massor om fällning, klyvning osv...
Bonden hemma fällde på vintern och klöv på vårvintern, torkade på våren och sågade på sommaren.
Eken kan man klyva och låta ligga ute (öppet) ca 1 år, då har det mesta av garvsyran lakats ur, har man stålskorstan är det ingen fara att elda direkt.

Ringbarkning känns ju smidigt, men om rotsystemet ruttnar så lär trädet stå mindre stadigt. Träden står nära hus så jag vill inte riskera en ilsken granne som får björkris genom köksfönstret.

Jag skulle ta den nu på vintern. Med frost i backen så står stubben garanterat kvar. Trädet är relativt torrt och lätt nu vilket gör fällningen enkel.

Se bara till att hitta en solig och vindstilla dag för en trevlig upplevelse

Hej!
Jag skulle nog ta björken före saven stiger på våren.
Vi sågade ner en björk för ett par år sen, mitt i vårsprickningen. Den savade så in i h.. *censur*.
Efter ett par dagar luktade det fan rent ut sagt. Försökte täcka med jord men det gick inge bra.

Lycka till!

Mvh Gabbi

Läste en intressant sak, apropå veden, nämligen: gran och tall kan gärna ligga ett tag efter att man kapat upp, då blir det lättare att klyva sedan. Björk, däremot, ska klyvas så fort som möjligt, annars blir den seg.

Jag hade fällt, kapat och klyvt nu. Dels för avsaknad av sav nu, dels för att du slipper släpa ris fullt med löv. Alltid lite lättare...

Elda ek, är ni galna?? Vet ni vad ek kostar i handeln??? Om det inte är en ekbuske på 1 dec x 2 meter så finns det massvis med folk som vill sätta händerna på den där eken. Faaaan.. skänk den till träslöjden i nån skola.

Det jobbiga är väl att nån ska ta hand om eken - kapa upp, torka osv... men visst, jag är inte främmande för att skänka bort den mot att riset också tas hand om :)

Jag har hört flera som fått ekar fällda och omhändertagna gratis bara för att virket i dem lätt övervägde kostnaden för arbetet. Detta var när de höll på att bygga en replika av ett gammalt skepp på Skeppis i Stockholm men det finns nog många som gärna kommer och tar din ek.

Du får inte fälla en ek, det är kungens träd !
Skämt åsido, du ska INTE elda upp ekvirket, det är alldeles för värdefullt för det.

Varken ek eller björk skjuter rotskott eller stubbskott, så dessa trädslag behöver ej ringbarkas och dö innan man fäller dem.

Grovt, rakt, kvistfritt ekvirke har ett högt värde. Men klent krokigt och grenigt ekvirke har det lägsta virkesvärdet på marknaden. Så det beror på hur din ek ser ut om du skall elda den eller sälja den som stock. Sen om det barar rör sig om ett träd så blir det max 2-4 stockar och det tror jag inte så många vill komma och hämta så lite. Men hittar du någon så låt de göra det. Men jag tror att det är enklare att låta din granna ta hand om det.

Mvh Martin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.