Bor i en enplansvilla från 1998, valmat tak med fackverkstakstolar.
Om jag har förstått det korrekt så är det helt självbärande takstolar.
Tittar man på ritningen nedan så är det såhär det ser ut i dagsläget:

Svartvit ritning av en husplan med måttangivelser och rumsbeteckningar: sovrum, badrum, kök, vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planen är liknande det nedan (väldigt snabbt ritat). Att plocka bort delar av vägg mellan vardagsrum och kök, samt en vägg mellan hall och kök.
Vid det röda strecket på bilden så ligger en balk, denna bär takstolarna som ligger i motsatt riktning i denna del av huset.
Som ni ser så är det i dagsläget redan en väldigt lång öppning mellan ytterdörr och denna röda linje. Detta är i samma riktning som takstolarna ligger, vilket betyder att minst en takstol redan ligger över denna längd helt självbärande.

Är min slutsats korrekt att det är möjligt att plocka bort mer av denna innervägg mellan kök och vardagsrum utan några som helst bekymmer?
Ritning av enplanshus med sovrum, badrum, kök, vardagsrum, och garage. Måttangivelser och layout visas.
Skapa konto

Vind med träbjälkar, isolering, oskyddade elledningar och plastångdrapering i förgrunden.
Skapa konto

BirgitS
Det är rimligt att det går att ta bort de väggarna. Du bör försöka få tag i de tekniska ritningarna hos kommunen.

Även om det inte finns bärande väggar så kan en del väggar behövas för stabiliteten.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är rimligt att det går att ta bort de väggarna. Du bör försöka få tag i de tekniska ritningarna hos kommunen.

Även om det inte finns bärande väggar så kan en del väggar behövas för stabiliteten.
Vart får man tag på dom ritningarna? Bygglovsenheten hos sin kommun?
Är det samma sak som konstruktionsritning?

Tack!

Lättast att kolla upp det är om det ligger en balk över öppningen mellan entre och vardagsrum

Matti_75 Matti_75 skrev:
Lättast att kolla upp det är om det ligger en balk över öppningen mellan entre och vardagsrum
Det gör det inte!

Hur bred är öppningen?

BirgitS
J jockebq skrev:
Bygglovsenheten hos sin kommun?
Är det samma sak som konstruktionsritning?

Tack!
Ja och ja

Ingen orsak :)

BirgitS BirgitS skrev:

Nu har jag fått svar från kommunen och fått alla tekniska ritningar dom har. Tyvärr hade dom ingen ritning med takstolarna arkiverad.
Se nedan för alla ritningar.

Står en intressant sak på Grund-ritningen. "Vid bärande mellanvägg". Dock är det inte utritat någon mellanvägg på denna ritning över huvud taget? Betyder det helt enkelt att ingen mellanvägg/innervägg är bärande?

BirgitS
Du vet ju att du har en bärande mellanvägg, alltså där du ritade ett rött streck förut.

På sektionsritningen (Plan.jpg) ser man att det är fackverkstakstolar och att det inte finns några bärande innerväggar just där tvärsnittet är gjort. Men som jag skrev tidigare så kan en del väggar behövas för stabiliteten och det finns flera anledningar till att ha kvar åtminstone en del av väggen mellan hallen och köket (mindre med sand och annat skräp utifrån i köket, inte få badrumsdörren direkt i köket, mer plats för förvaring både i hallen och köket, gäster får hänga av sig först och sen se röran i köket). Men jag är ingen byggkonstruktör och vet inte hur stabiliteten kommer att påverkas av att just de väggarna tas bort.

BirgitS BirgitS skrev:
Du vet ju att du har en bärande mellanvägg, alltså där du ritade ett rött streck förut.

På sektionsritningen (Plan.jpg) ser man att det är fackverkstakstolar och att det inte finns några bärande innerväggar just där tvärsnittet är gjort. Men som jag skrev tidigare så kan en del väggar behövas för stabiliteten och det finns flera anledningar till att ha kvar åtminstone en del av väggen mellan hallen och köket (mindre med sand och annat skräp utifrån i köket, inte få badrumsdörren direkt i köket, mer plats för förvaring både i hallen och köket, gäster får hänga av sig först och sen se röran i köket). Men jag är ingen byggkonstruktör och vet inte hur stabiliteten kommer att påverkas av att just de väggarna tas bort.
Ritning av husplan, inkluderar sovrum, kök, vardagsrum, badrum, entré och carport.
Skapa konto

Planen har ändrat sig något och vi funderar nu på att ta bort hela väggen mellan vardagsrum och kök. Och precis som du säger, behålla en del av hallväggen (cirka 1,2m).

Är det takstolarnas sidledsförflyttning du tänker på att innerväggar kan stabilisera upp?
För det ligger en gång på vinden som binder ihop alla takstolar i samma riktning som nuvarande vägg mellan kök och vardagsrum går.

BirgitS
Jag tror att stabilisering t.ex. handlar om att förhindra att ytterväggarna viker sig utåt.

Att ha kvar en bit vägg mellan hall och kök gör att den väggen ser till att det även där blir 90 grader mellan grunden och väggen.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att stabilisering t.ex. handlar om att förhindra att ytterväggarna viker sig utåt.

Att ha kvar en bit vägg mellan hall och kök gör att den väggen ser till att det även där blir 90 grader mellan grunden och väggen.
Okej, vad bra. Då talar ju allt för att det inte ska vara några problem att göra det ovan.
Hade takstolarna krävt en bärande innervägg så borde väl det synas på tvärsnittet som du sa.
Alla innerväggar är dessutom 95-reglar så inte direkt bastanta väggar.

Att en regel ”bara” är 95 mm betyder inget. Den kan fortfarande vara bärande. I ditt fall är den vägg som du vill plocka ner delar av troligtvis inte bärande om nu inte det skulle visa sig att den takstol som saknar ”stöttning” är kraftigare än de övriga. Men det kan dyka upp andra överraskningar när du tar ner köksväggen. Och det kan vara att taket kommer att sjunka några centimeter mitt på, eftersom takstolarna nu blir av med en upplagspunkt. Den kanske inte behöver ha varit klassad som bärande men den har i alla fall ”stöttat” takstolen och försvinner den nu så kan det bli ”sättningar” som resulterar i ett tak som inte längre kommer att vara jämnt utan sjunker på mitten. Det är inte säkert att det blir så här men risken finns.

R roli skrev:
Att en regel ”bara” är 95 mm betyder inget. Den kan fortfarande vara bärande. I ditt fall är den vägg som du vill plocka ner delar av troligtvis inte bärande om nu inte det skulle visa sig att den takstol som saknar ”stöttning” är kraftigare än de övriga. Men det kan dyka upp andra överraskningar när du tar ner köksväggen. Och det kan vara att taket kommer att sjunka några centimeter mitt på, eftersom takstolarna nu blir av med en upplagspunkt. Den kanske inte behöver ha varit klassad som bärande men den har i alla fall ”stöttat” takstolen och försvinner den nu så kan det bli ”sättningar” som resulterar i ett tak som inte längre kommer att vara jämnt utan sjunker på mitten. Det är inte säkert att det blir så här men risken finns.
Ja jag förstår det. Alla takstolar är identiska, och jag räknar med lite sättning. Kommer sätta 6mm gips över hela taket när väggen väl är borta.
Borde jag vara säker på att det går att gå vidare eller ska jag undersöka något mer för att bekräfta det?

Nu har jag börjat plocka ner väggen. Det verkar inte vara några som helst problem. Innerväggen jag tar ner har sina övre reglar spikade efter takgipset. Det måste bekräfta att takstolarna är självbärande och väggen inte fyller någon funktion.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.