Vi hade ett möte med vår bygglovshandläggare, dennes chef och en praktikant. Där som förklarade att dom inte kunde arbeta med vår ansökan så ritningarna inte var fackmannamässigt utförda. Vilket kändes lite trist då tiden rinner iväg.

Min fråga till detta eminenta forum är vad som är fackmannamässigt och inte? Jag har tittat på bygglovsalliansens exempelritningar så har jag tittat på grannarnas ritningar.

http://www.tyreso.se/upload/Bygga och bo/Bygglov/Exempelritningar_nybyggnad_enbostadshus_hög.pdf

Till saken hör att vi skickade in kompletteringar som blev godkända V 25. Efter att ha försökt nå handläggaren dagligen andra halvan av augusti får vi reda på att de inte tittat på ritningarna alls. Det här är i slutet på V 35. Förra veckan ringer de upp och ber om att få träffas vilket vi gjorde i måndags V38.

På mötet förklara de att de inte kunnat titta på ritningarna då de inte är fackmannamässigt utförda och att om vi kommer in med korrekta ritningar så kan dom inte säga någonting om när handläggning kan ske. Efter lite påtryckningar fick vi fram att någon sorts prioritering ändå skulle ske.

v21_hus_A4_2_08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D09
Ser mycket snyggare ut än mina handritade ;)

Saknas namn på utfärdare, om man nu behöver det.

Stämmer alla mått?

Jag ritade mina fönster lite annorlunda men måste ju vara en bagatell.

Be dom komma med konkreta exempel på vad som inte är ok. Sen fortsätter ni så till ni löst ut dom.

Jag skippade namnet här på forumet men det fanns med i de inskickade handlingarna. Alla mått och skala skall stämma.

När jag frågade efter konkret exempel ville dom inte svara utan det var helheten som inte var fackmannamässig. Den enda detaljen dom nämnde var att fönstren kunde tolkas som väggar!

Låter lite märkligt. Jag vet inte så mycket om vad som kan krävas. Men en sak jag saknar på din ritning är mått på var fönster och dörrar skall sitta. Jag har dock ingen aning om dessa skall sättas ut, eller om man nöjer sig med att mäta på ritningen.

En annan sak som jag vet att man tillämpar inom mekaniska ritningar är att man inte måttsätter både en total sträcka och alla delmått. Dvs. man lämnar ett delmått som får ta upp toleranserna. Nu har du visserligen inte gjort det, eftersom delmåtten gäller innermått i rummen.

Jag kan ha fel, men jag misstänker att de utsatta måtten för rummen kan skapa en osäkerhet om vilka väggtjocklekar du tänkt dig för ytterväggar, resp. inneväggar. Ex. så ser det ut som väggen mellan badrummet och förrådet skall vara 200mm, vilket är ovanligt mycket.

Men som sagt jag har ingen stor vana vid att tolka byggritningar.

D09
KjellT skrev:
Jag skippade namnet här på forumet men det fanns med i de inskickade handlingarna. Alla mått och skala skall stämma.

När jag frågade efter konkret exempel ville dom inte svara utan det var helheten som inte var fackmannamässig. Den enda detaljen dom nämnde var att fönstren kunde tolkas som väggar!
Vill inte svara? Låter hjälpsamt :)

Ett samtal till deras chef ang Kundservice med tanke på att det är du personligen som betalar deras lön när dom hanterar ditt ärende.

Deras sätt att visa vem som bestämmer...tyvärr.....

Kan det vara så att det fattas ritningar? T.ex att ni bara har med planer och de vill se sektioner och fasader med? Vad gäller det för bygglov, och vad har ni gett dem? Annars låter det ju otroligt dåligt av dem på den informationen som vi fått här. Kanske har det inte hunnit med och vill skylla på något annat än dem själva? Men att se till att fönstren är ordentligt ritade (så karmen och en linje för rutan syns och de inte är skuggade) kan ju hjälpa, det kan göra det väldigt svårläst annars om man är van/tränad vid det vanliga ritningsmetoderna.

• Gilla
Dizzy84
  • Laddar…
Sektioner och fasader är medskickat. Och vi har som sagt fått en kvittens på att alla ritningarna är kompletta efter att bl a ha kompletterat med beskrivning av tillgänglighetsramp, markering av entre och att marklinjer i fasadritningarna skall gå fram till tomtgränserna. Dom erkänner att dom är totalt överrösta med ärenden och det är anledningen till fördröjningen. Att det tar lång tid med handläggningen pga för lite resurser är något man kan ha överinseende med. Det är mer en politisk fråga än en tjänstemanna fråga kan jag tycka.

Under mötet tog jag tag i en av ritningarna och bad dem peka ut problemen, gjorde detta mer än en gång, och fick till svar ett ritningen generellt sett inte var fackmannamässigt utfört. Sedan fick vi en liten utläggning om att dom inte kunde förstå vår "språk" som kunde jämställas med "swahili" Ingen handläggning kunde ske tills allt var korrekt och dom kunde förstå ritningarna.

Min spontana känsla just nu är att de inte hunnit med och vill köpa sig tid.

Som vi ser det har vi två alternativ.

1. vi ber en fackman renskriva ritningarna.
2. Vi läser på och försöker rätta till ritningarna själv.

hempularen skrev:
Låter lite märkligt. Jag vet inte så mycket om vad som kan krävas. Men en sak jag saknar på din ritning är mått på var fönster och dörrar skall sitta. Jag har dock ingen aning om dessa skall sättas ut, eller om man nöjer sig med att mäta på ritningen.

En annan sak som jag vet att man tillämpar inom mekaniska ritningar är att man inte måttsätter både en total sträcka och alla delmått. Dvs. man lämnar ett delmått som får ta upp toleranserna. Nu har du visserligen inte gjort det, eftersom delmåtten gäller innermått i rummen.

Jag kan ha fel, men jag misstänker att de utsatta måtten för rummen kan skapa en osäkerhet om vilka väggtjocklekar du tänkt dig för ytterväggar, resp. inneväggar. Ex. så ser det ut som väggen mellan badrummet och förrådet skall vara 200mm, vilket är ovanligt mycket.

Men som sagt jag har ingen stor vana vid att tolka byggritningar.
När man tittar på exempel på planritningarna i länken så som kommunen hänvisar till så ser man bara ett utvändigt mått och inte inre mått alls så problemet kanske är att det är för många mått utsatta? Det är inte något som dom nämnt dock. Däremot sa dom att det blev enklare handläggning ju mer information som fanns på ritningarna.

Mikael_L
Det låter helt sjukt.
Och framförallt att dom inte kan säga vad som är felet.
Var anmäler man kommuner för tjänstefel och andra oegentligheter ??? :eek:

Jag ser inget större fel på den ritning du har bifogat.

För bygglov ska planlösning, fasadvyer, tomtkarta ingå.
Rita gärna ett snitt i takstolsriktningen och en ritning på detta.

Och det bör framgå alla för bygglovet viktiga mått. T.ex.
Yttermått, så ByA kan beräknas, takvinklar, mått till takets översida livat med fasaden (för att ange bygghöjd), sockelhöjd, eller höjd fg (färdigt golv), nockhöjd om detaljplanen har sådant osv osv.
Mått mot lämpliga tomgränser.

Befintlig marknivå, färdig marknivå kan också vara bra att rita in.

Nu kommer jag inte på så mycket mer som kan behövas.

Ett tips, istället för att sätta ut mått på fönstrets och dörrens bredd kan du skriva modulmåttet. t.ex 10/21 vid ytterdörren , 9/13 vid ett fönster osv.
Du kan även ange innerdörrars modulmått, så dom ser att du tar hänsyn till tillgänglighetskraven, t.ex. 9/21.

Redigerat:
Jag sitter och tittar på arkitektritningar över fastigheter dagligen och det jag märker skillnad på deras och denna är dels utformningen på fönster och dörrar sen vet jag inte om de vill ha det gjort i CAD och att du ska kunna lämna DWG-filer där saker ligger i olika lager (som det fint heter på fackspråk...) och lite sådana grejer eller duger det att lämna in på papper bara?

Alla mått ska anges i meter med en decimal, står det i pdfen. På ritningen är det blandat meter (skalstocken) samt utskrivna mått typ 16000mm.
Vore knepigt att slå ner på det, men man upphör aldrig att förvånas.

peternicklas
Inga av väggarnas tjocklek är måttsatta. Fönsternas placering inte måttsatta för att nämna några saker.
det är ju så med bygglov att de begär in fackmannamässigt utförda ritningar. Det är inte deras skyldighet att tala om hur de ska se ut. Jag har gjort alla mina ritningar i ett program för mekanisk konstruktion med fullständig måttsättning mm. De har aldrig i fråga satt mina ritningar. Även ritningar till gjuten platta gjorde jag så att de kunde se de olika materialen som byggde upp plattan samt deras tjocklekar. Ta ritningen till en arkitekt och låt dem hjälpa dig så slipper du vänta.

peternicklas skrev:
Inga av väggarnas tjocklek är måttsatta. Fönsternas placering inte måttsatta för att nämna några saker.
det är ju så med bygglov att de begär in fackmannamässigt utförda ritningar. Det är inte deras skyldighet att tala om hur de ska se ut. Jag har gjort alla mina ritningar i ett program för mekanisk konstruktion med fullständig måttsättning mm. De har aldrig i fråga satt mina ritningar. Även ritningar till gjuten platta gjorde jag så att de kunde se de olika materialen som byggde upp plattan samt deras tjocklekar. Ta ritningen till en arkitekt och låt dem hjälpa dig så slipper du vänta.
Jag vet inte om det gör dem mer fackmannamässiga för att de är ritade i program för mekanisk konstruktion och med massor av mått - snarare är det så att en fackman vet vilken info som är relevant och tar med den men inte mer. Skillnaden i bemötande (utan att ha sett peterniklas ritningar så klart) ligger nog mest på det personliga planet. Men visst är det en smidig lösning att få ritningarna omgjorda av en arkitekt. Det tar ju extra tid och energi för dem att jobba mot en privatperson och om de är speciellt stressade kan de kanske överreagera.

Annars kan jag bara upprepa att se över hur fönster och dörrar är ritade i plan, det är det som sticker ur för mig. Jag tycker också att det är för många mått utsatta snarare än för få, det blir bara svårt att titta på resten. Jämför gärna med exempelritningen där. Slutligen är trappan ritad lite konstigt. Jag syftar då på pilens placering och att du inte indikerar vad som ligger ovanför "skärningsplanet" som brukar ligga i brösthöjd ungefär. Det ovanför detta gör du streckprickat och iäutan trappsteg eller pil. Finns nog någon trappa i exemplen?

Hoppas det hjälper, och lycka till!

Redigerat:
peternicklas
arkTecko skrev:
Jag vet inte om det gör dem mer fackmannamässiga för att de är ritade i program för mekanisk konstruktion och med massor av mått - snarare är det så att en fackman vet vilken info som är relevant och tar med den men inte mer. Skillnaden i bemötande (utan att ha sett peterniklas ritningar så klart) ligger nog mest på det personliga planet. Men visst är det en smidig lösning att få ritningarna omgjorda av en arkitekt. Det tar ju extra tid och energi för dem att jobba mot en privatperson och om de är speciellt stressade kan de kanske överreagera.

Annars kan jag bara upprepa att se över hur fönster och dörrar är ritade i plan, det är det som sticker ur för mig. Jag tycker också att det är för många mått utsatta snarare än för få, det blir bara svårt att titta på resten. Jämför gärna med exempelritningen där. Slutligen är trappan ritad lite konstigt. Jag syftar då på pilens placering och att du inte indikerar vad som ligger ovanför "skärningsplanet" som brukar ligga i brösthöjd ungefär. Det ovanför detta gör du streckprickat och iäutan trappsteg eller pil. Finns nog någon trappa i exemplen?

Hoppas det hjälper, och lycka till!
Jag menade att vilken typ av program man använder har ingen större betydelse så länge ritningarna uppfyller kraven. Kan man och har tillgång till program för mekanisk konstruktion så fungerar de lika bra och då behöver man inte gå till en arkitekt. Kollade mina ritningar och det som är nämnt ovan är sådana saker som skiljer mellan mina och TS ritningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.