Jag har ett litet förråd i källaren som är tänkt att bli en enkel wc.
Utanför rummet finns en stam från toaletten på våningen ovanför.
Stammen består av gjutjärnsrör från 40-talet. Röret börjar med en muff vid golvnivå.

Tanken är att sätta in en vägghängd toa enligt bilden, vägghängd därför att utloppet från toan ligger högre upp (240 mm) än på bakanslutna golvmodeller.

Frågan är nu om det är möjligt att koppla ihop det som jag har tänkt här?

Det skulle ju bli en 90 böj direkt vid toan, sen en 90 till och sen ska det ansluta mot den stående ledningen, vilken kan bytas mot ett plaströr är all del.

• Skiss av planerad installation av vägghängd toalett med måttangivelser och rörböjar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Så länge de 90gr. böjarna är stående, är det helt ok. Ett alternativ till vägghängd WC är att bygga en liten sockel på lämplig höjd att sätta dasset på, så slipper du fipplet och fördyringen med den vägghängda.

Man skall inte joxa till det.

Staffan

Tack för ditt svar. Ingen av böjarna är egentligen stående men den första skulle man kunna ställa i 45 grader och följa direkt med en 45a men sen är det i stort sett bara plats till 1% fall resten av sträckan.
Att bygga en sockel är vi inne lite på nu men i min uträkning så behövs det ändå en vägghängd toa för att komma upp högt nog.

Staffans2000
B bellman83 skrev:
Tack för ditt svar. Ingen av böjarna är egentligen stående men den första skulle man kunna ställa i 45 grader och följa direkt med en 45a men sen är det i stort sett bara plats till 1% fall resten av sträckan.
Att bygga en sockel är vi inne lite på nu men i min uträkning så behövs det ändå en vägghängd toa för att komma upp högt nog.
Det går säkert bra med en vinklad vinkel:D också. Sålänge fallet inte understiger 1% är det fina fisken. I nödfall kan du tulla lite på det, men det får under inga som helst omständigheter bli bakfall. Grundregeln när det gäller avloppsrörsfall: ju mer, desto bättre.

Staffan

Det finns toalettkvarnar om man inte lyckas få till ett bra fall på lämpligt sätt. Dessa maler sönder och pumpar iväg avfallet. Dock är de juh en betydligt högre kostnad än bara några rörstumpar.

Finns det en katalog över rördetaljer som man kan beskåda?
Vilka delar som finns att köpa så man kan få en idé vad som är möjligt att koppla.

Jag tror jag har hittat delar till dragningen, men det återstår att ansluta mot den gamla muffen.

Nån sa att de gamla rören är DN100. Men de ser inte ut som de DN100 som säljs idag utan dessa är med tjocka muffar.

Det grenröret skulle jag vilja ansluta mot muffen vid golvet. Går det?
Rostigt grenrör ovanför golv som ska anslutas till muff.
Skapa konto
Närbild på ett dammigt grenrör i metall med tillverkarstämpel, intill en vit vägg.
Skapa konto
Grått grenrör med två muffar för inomhusavlopp, avsett för anslutning vid golvet.
Skapa konto

Staffans2000
Har du mätt ytterdiametern på röret som går in i muffen du vill ansluta till?

Staffan

Hur stor marginal har du i höjdled? Vanligen brukar man kapa röret där det är rakt med en liten bit att fästa en koppling i. Där sätter man på en jet eller fernco koppling vid övergång mellan gjutjärn och plaströr. Men de kanske e tajt med det här?

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du mätt ytterdiametern på röret som går in i muffen du vill ansluta till?

Staffan
Det får jag till 105 mm. Sen verkar det vara nån förmodad asbestgegga som fyller ut till typ 120 mm.

T tobben87 skrev:
Hur stor marginal har du i höjdled? Vanligen brukar man kapa röret där det är rakt med en liten bit att fästa en koppling i. Där sätter man på en jet eller fernco koppling vid övergång mellan gjutjärn och plaströr. Men de kanske e tajt med det här?
Själva höjden är det med kritiska i hela konstruktionen.

Muffens översida är 80 mm över golvet. Toaletten ligger 2 stycken 90-böjar samt 2 meter rör bort. Det är vad som dimensionerar fallet och höjden på toalettstolens placering.

Det är därför det är så himla noga att hitta exakt rätt lösning så vi slipper sitta och skita på en alltför hög tron de kommande 50 åren alternativt ha en toa som ständigt får stopp.

Staffans2000
B bellman83 skrev:
Det får jag till 105 mm. Sen verkar det vara nån förmodad asbestgegga som fyller ut till typ 120 mm.
Asbest? Vad jag minns, när jag skarvade dylika rör, var att vi lade grafitindränkt lin i botten. Därefter hällde vi i smält bly. Får att hindra blyet från att rinna ut i horisontella skarvar, visades ett asbestrep runt röret och klämdes ihop med en tång i överkant så en liten öppning bildades. I den hälldes blyet i. Alltihopa riktades med speciella diktdon.

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Asbest? Vad jag minns, när jag skarvade dylika rör, var att vi lade grafitindränkt lin i botten. Därefter hällde vi i smält bly. Får att hindra blyet från att rinna ut i horisontella skarvar, visades ett asbestrep runt röret och klämdes ihop med en tång i överkant så en liten öppning bildades. I den hälldes blyet i. Alltihopa riktades med speciella diktdon.

Staffan
Jag högg bara till med asbest för att huset är från -47 och gubben som byggde det verkar ha gillat asbest
Men den där skarvtekninken låter verkligen som ett hantverk!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.