Är detta överkurs? Funderar på en 20 graders lutning på den vågräta regeln som ribborna ska fästas på, men problemet är infasningen mot stolpen se bilder

Har inga specifika verktyg mer än gersåg och cirkelsåg är det då ens möjligt ?

• Ritning som visar träkonstruktion med en regel i 20 graders lutning och dess infasning mot en vertikal stolpe.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av hur en bärlist fästs på en stolpe med sned kapning för vattenavrinning.
    Skapa konto
Klart att det är möjligt, vad är problemet?

ricebridge ricebridge skrev:
Klart att det är möjligt, vad är problemet?
Hur är bästa sätt att skapa lutningen med för verktyg och hur ska man tänka vid infasningen mot stolpen , med tanke på lutningen

Ta en tummstock fäll ut två slag, vik den och sätt änden på 78 cm så har du 20 grader, i vinklen vid 40 cm

Redigerat:
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
K
Du kan väl tilta klingan på cirkelsågen 20 grader?

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du kan väl tilta klingan på cirkelsågen 20 grader?
Japp det går, men hur gör jag med infällningen mot 95x95 stolpen? Se bilden om du inte förstår

Strunta i att snesåga där regeln möter stolpen

• Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Strunta i att snesåga där regeln möter stolpen
Och hur börjar jag såga med cirkelsågen 5cm in på regeln för lutningen?

Börja såga 5cm in genom att trä ner sågen

• Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte fästa bärlinorna på andra sidan stolpen, och göa utfasningen med motsvarande 20 grader på ovansidan också?

Typ

Schematisk ritning av en stolpe med 20 graders utfasning för bärlinor.
Skapa konto

• Gilla
BZMichael
  • Laddar…
Vaddå? Du vill ju bara att översidan av regeln har 20 grader lutning för bättre vattenavrinningen. Bilderna visar inget om infällning mot stolpen. Regeln skruvas väl bara rakt mot stolpen.
Om inte, får du förklara bättre vilken infällning du menar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Vaddå? Du vill ju bara att översidan av regeln har 20 grader lutning för bättre vattenavrinningen. Bilderna visar inget om infällning mot stolpen. Regeln skruvas väl bara rakt mot stolpen.
Om inte, får du förklara bättre vilken infällning du menar.
Regeln skall vara infälld mot stolpen och hur man då ska göra med de 20 graderna för avrinningen precis vid infällningen mot stolpen … har fått några goda tips , men finns säkert fler, kanske bättre rent ut sagt.🤷‍♂️

A Alexander HB skrev:
Kan du inte fästa bärlinorna på andra sidan stolpen, och göa utfasningen med motsvarande 20 grader på ovansidan också?

Typ

[bild]
Nu är vi något på spåren! Men min intuition säger mig att det finns enklare sätt att gå tillväga.

K
Berätta då gärna vad din intuition kommer fram till. För detta verkar rejält onödigt komplicerat utan riktigt bra motivering om varför, speciellt infällningen i stolpen. Oklart vad den ska uppnå. Absolut enklaste, och definitivt tillräckligt starkt för ett staket etc., är att skråskruva den direkt i stolpen så den livar på det sätt du önskar uppnå med infällning.

K kniv skrev:
Berätta då gärna vad din intuition kommer fram till. För detta verkar rejält onödigt komplicerat utan riktigt bra motivering om varför, speciellt infällningen i stolpen. Oklart vad den ska uppnå. Absolut enklaste, och definitivt tillräckligt starkt för ett staket etc., är att skråskruva den direkt i stolpen så den livar på det sätt du önskar uppnå med infällning.
Tror vi har olika känsla för detaljer helt enkelt..👍

kommer förtälja min intuition när den är redo för det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.