Hej, vi köpte ett 30-talshus med krypgrund några år sen. Huset står vid en ås och ligger generellt i en väldigt fuktig miljö (mycket skugga, lite vind, ås osv). Vi har haft en del problem med mögel, men det går framåt.
Anticimex installerade förra året en Corroventa CTR 300TT2. Den går ungefär 150 timmar per månad i genomsnitt (mer på sommaren, mindre på vintern). I själva krypgrunden blir luftfuktigheten inte mer än 75 % nu (innan låg vatten droppar på virket). Så det är acceptabelt. Mätningar i träet visar att virket inte blir fuktigare än 17 %. Jag vet att det är vid gränsen, men det verkar okej. Då krypgrunden är rätt liten finns det bare tre ställen där torr luft blåses ut (blå trekanter på ritningen).
Problemet är dock att källaren, där fukt tränger in från marken, delvis har en fuktighet på 80 % eller högre, särskilt när det har varit mycket regn. Vi lade en dränering runt huset, men på grund av högt grundvatten (3 m) trycks ändå vattnet upp (verkar det som. Som ni ser på ritningen finns det inget också ”hål” där ventilationsluften skulle kunna ledas mot avfuktaren.
Så jag funderar på om jag ska:
PS: Det måste inte vara perfekt, jag vill bara stoppa förfallet.
Lite bilder från krypgrunden och källaren.
Tackar för svar tips och ideer
Anticimex installerade förra året en Corroventa CTR 300TT2. Den går ungefär 150 timmar per månad i genomsnitt (mer på sommaren, mindre på vintern). I själva krypgrunden blir luftfuktigheten inte mer än 75 % nu (innan låg vatten droppar på virket). Så det är acceptabelt. Mätningar i träet visar att virket inte blir fuktigare än 17 %. Jag vet att det är vid gränsen, men det verkar okej. Då krypgrunden är rätt liten finns det bare tre ställen där torr luft blåses ut (blå trekanter på ritningen).
Problemet är dock att källaren, där fukt tränger in från marken, delvis har en fuktighet på 80 % eller högre, särskilt när det har varit mycket regn. Vi lade en dränering runt huset, men på grund av högt grundvatten (3 m) trycks ändå vattnet upp (verkar det som. Som ni ser på ritningen finns det inget också ”hål” där ventilationsluften skulle kunna ledas mot avfuktaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
- Bila ett hål i källarväggen (och kanske sätta in en fläkt).
- Lägga på ett lager betong på källargolvet. Just nu är det mer jord än betong och vattnet tränger igenom väldigt enkelt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Köp en till avfuktare.M MadSystem skrev:Hej, vi köpte ett 30-talshus med krypgrund några år sen. Huset står vid en ås och ligger generellt i en väldigt fuktig miljö (mycket skugga, lite vind, ås osv). Vi har haft en del problem med mögel, men det går framåt.
[bild]
Källaren kommer inte att användas till något annat än vatten pump och hydrofor.
- Bila ett hål i källarväggen (och kanske sätta in en fläkt).
- Lägga på ett lager betong på källargolvet. Just nu är det mer jord än betong och vattnet tränger igenom väldigt enkelt.
[bild][bild][bild]
En tusenlapp borde lösa problematiken, du har ju till och med en golvbrunn om jag ser rätt?
Ett exempel, det finns flera
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ng/elektriska-avfuktare/luftavfuktare-025966/
Liknande trådar
-
Träfasad på tegelhus fuktskadat men bara längst ner. Vad göra?
Fasad -
Missfärgning innertak, fuktskada?
Fritidshus -
Innertak fått en fuktskada
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp! Erfarenhet av fukt och dränering i souterräng
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hjälp! Hus med fukt i souterräng, erfarenhet av dränering i ett sådant hus?
Grund & Markarbeten