Något tips om hur man får bort ytan? Vill hellre att dom skall se rostiga/gamla/slitna ut än nya om du förstår hur jag menar.
Vill få dom att se flera år gamla ut på 1 dag
Stålull skulle det kunna vara något att slita ner med? Hur ser dom ut under mässingslagret tror du?
Vill få dom att se flera år gamla ut på 1 dag
Stålull skulle det kunna vara något att slita ner med? Hur ser dom ut under mässingslagret tror du?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 922 inlägg
A, tror du att det är mässing rakt genom ?
B, tror du att ens ytan är mässing, det finns mycket som kan glimma.
Protte
B, tror du att ens ytan är mässing, det finns mycket som kan glimma.
Protte
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 776 inlägg
Aceton eller stöddig färgborttagning kan fungera för att ta bort skyddslacken. Du måste få bort allt annars har du fläckar som ser obehandlade ut. Stålull fungerar inte.Linisen_01 skrev:
Bästa tricket (har använt själv) för att få mässing och liknande legeringar att antikbehandlas är att sänka ner dem i urin ett tag. Spring ner till närmsta lantbrukare med en plasthink och be om lite vätska från gödselbrunnen alt. spara av det egna "nummer 1".
Låter det äckligt? Du ville väl ha tips?
Produkter som diskuteras: "färgborttagning"
Speedheater
Speedheater System - använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod
Läs mer
Dekorklämmor finns i antikmässing. Det är väl det du har på fotot i tråden under Inredning?
Jag tror inte att det är mässing rakt igenom med tanke på hur många färger de finns i.
Jag tror inte att det är mässing rakt igenom med tanke på hur många färger de finns i.
Redigerat:
Yes det är jagmorsan skrev:
Jag såg att det fanns på hasta, nu skall jag bara hitta en butik som har det också. Verkar inte finnas att köpa online.
Noterade måtten, 2,3 samt 3,3 cm. Är det hela klämman eller diametern för hålet?
Redigerat:
Spraylacka dom, ex: http://webshop.materialbutiken.se/SPRAYFARG_METALLIC_ANTIK_GULD?id=297171
Produkter som diskuteras i tråden