Hur kan man få mässing mörkare och skitigare ?
Hade tänkt köpa dessa men vill få dem att se åldrade ut. Tips sökes!

• Bild 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya mässingbeslag är ofta belagda med något för att inte ärga. Vill du få den att mörkna måste du nog få bort ytan. Därefter går det alldeles av sig själv med mörknandet.

Erik

Något tips om hur man får bort ytan? Vill hellre att dom skall se rostiga/gamla/slitna ut än nya om du förstår hur jag menar.
Vill få dom att se flera år gamla ut på 1 dag ;)

Stålull skulle det kunna vara något att slita ner med? Hur ser dom ut under mässingslagret tror du?

A, tror du att det är mässing rakt genom ?
B, tror du att ens ytan är mässing, det finns mycket som kan glimma.

Protte

Linisen_01 skrev:
Något tips om hur man får bort ytan? Vill hellre att dom skall se rostiga/gamla/slitna ut än nya om du förstår hur jag menar.
Vill få dom att se flera år gamla ut på 1 dag ;)

Stålull skulle det kunna vara något att slita ner med? Hur ser dom ut under mässingslagret tror du?
Aceton eller stöddig färgborttagning kan fungera för att ta bort skyddslacken. Du måste få bort allt annars har du fläckar som ser obehandlade ut. Stålull fungerar inte.

Bästa tricket (har använt själv) för att få mässing och liknande legeringar att antikbehandlas är att sänka ner dem i urin ett tag. Spring ner till närmsta lantbrukare med en plasthink och be om lite vätska från gödselbrunnen alt. spara av det egna "nummer 1".
Låter det äckligt? Du ville väl ha tips? :D

prototypen skrev:
A, tror du att det är mässing rakt genom ?
B, tror du att ens ytan är mässing, det finns mycket som kan glimma.

Protte
Det står att dom är i mässing, vet dock inte om dem är det rakt igenom.

AXS
Testa att elda på en lite lagom.

Om du har tillgång till en gasolbrännare testar du på ett beslag och bränner bort lacken. Samtidigt kommer mässingen att oxidera och se mörk ut.

Dekorklämmor finns i antikmässing. Det är väl det du har på fotot i tråden under Inredning?
Jag tror inte att det är mässing rakt igenom med tanke på hur många färger de finns i.

Redigerat:
morsan skrev:
Dekorklämmor finns i antikmässing. Det är väl det du har på fotot i tråden under Inredning?
Jag tror inte att det är mässing rakt igenom med tanke på hur många färger de finns i.
Yes det är jag :)
Jag såg att det fanns på hasta, nu skall jag bara hitta en butik som har det också. Verkar inte finnas att köpa online.
Noterade måtten, 2,3 samt 3,3 cm. Är det hela klämman eller diametern för hålet?

Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.