Hej, vill byta gammal krok i taklampa som är trasig (se bild).
Får inte loss den trots att försöker skruva och ta i för kung och fosterland. Takkrokar är väl alltid gängade? Eller monterades de på annat sätt för i tiden? (Huset från 1926)

Tips på vad jag kan prova?

/Oskar

• Skadad gipstak runt en genomträngande rörinstallation med synliga rostskador och spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Guzzen skrev:
Hej, vill byta gammal krok i taklampa som är trasig (se bild).
Får inte loss den trots att försöker skruva och ta i för kung och fosterland. Takkrokar är väl alltid gängade? Eller monterades de på annat sätt för i tiden? (Huset från
Tips på vad jag kan prova?

/Oskar
Svårt att säga när allt är övermålat
Kanske jag ser fel, men det verkar som att även stickproppen har blivit täckt av färg?

• Gilla
Guzzen
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Svårt att säga när allt är övermålat
Kanske jag ser fel, men det verkar som att även stickproppen har blivit täckt av färg?
haha nä det är ett plaströr där sladdarna kommer ut ur taket, stickproppen är nyss bytt och ej målad

Edit: den målningen är för övrigt gjord av tidigare ägare

Ok
Syntes inte så tydligt på bilden
Ser ut som att det blivit uppsatt gipskivor i taket.
Sitter det något gammalt lock där som kanske är fastskruvat?

• Gilla
Guzzen
  • Laddar…
Ja insåg att det nästan såg ut så, får ta en bättre bild nästa gång.
Ja hela cirkeln omkring kroken är ju som ett lock men har inte kunnat skönja några skruvar. Hade samma problem i vardagsrummet men där saknades kroken helt, var bara ett hål där jag kunde montera ny krok direkt. Och de ser likvärdiga ut varpå jag tänkte att kroken kan ta loss utan åverkan på plattan.
Googlade på äldre takkrokar men alla ser gängade ut så fattar inte att den inte går att rubba. Vilket verktyg kan man ens dra med när krokstumpen är rund och helt slät?

tommib
Rörtång, eller kanske svetstång. Man kan också såga ett spår i stumpen och använda en större skruvmejsel. Risken är att det är något mjukt material i den där och att det bara går sönder mer. En skruvutdragare kan kanske övervägas också.

• Gilla
Guzzen
  • Laddar…
Spånar fritt, har aldrig sett någon sådan, men det är inte så att stången i mitten faktiskt skall sitta fast och det är ringen närmast taket som skall skruvas av?

• Gilla
Guzzen och 1 till
  • Laddar…
Jag löste det! Tog fram en större skiftnyckel och tog i ännu lite mer och då lossnade den, sen var det bara att skruva loss (gängad som jag trodde).
Ingen dålig skruv heller
Känns ju som den skulle hålla för tunga takkronor eller nåt från förr
Tack för tips och hjälp!

• Hand håller en stor, robust skruv som nyligen lossats, med bakgrunden av en renoveringsplats.
    Skapa konto
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Resultatet

• Elektrisk kabel som sticker ut från en öppning i en vitmålad takyta med synliga spackelskikt och ojämnheter.
    Skapa konto
tommib
Snyggt. Det där är dock en trägänga så jag gissar att denna krok suttit direkt i en takbjälke. Du har ingen takdosa alls där, bara ett rörutlopp.

Det ser ju inte ut som att du kommer göra om takrosetten där så du får nog hitta en liknande eller ännu lite större krok att skruva i där för att få något att hänga lampan i.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Aha intressant info, det visste jag inte
Vi ska inte hänga nån jättetung lampa där så nu tog min största plugg och bankade in samt skruvade i en lång ny takskruv. Sitter som berget så bör räcka för oss :)

PS. Förlåt för den fula upphängningen av renoveringslampan, ska sitta en lampkåpa där sen.

• Tak med temporär upphängning av renoveringslampa och en nyinstallerad takskruv.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.