Då har jag köpt min första lägenhet och tänkte plocka fram det underliggande plankgolvet. Under laminatgolvet möttes jag av stora skivor med plywood som inte bara är fastspikade var 20e centimeter utan de är även hoplimmade med varandra. Jag har försökt att gräva ut ett antal spikar vid väggen för att sedan bryta upp dem med kofot men de bara flisas sönder. Grävandet tog oproportionerligt lång tid och det flisades ändå.

Hur ska jag göra??

Hälsningar

Tummen mitt i handen.

Om skivorna (är det verkligen plywood och inte spånskivor?) är spikade var 20:e cm så är det väl risk för att plankgolvet inte är så vackert längre.

Tricket är att du ska bryta med ett kofoten (och använd en smidd med bred bas) mellan skivan och golvet. Använd en bit tunn plywood eller annat hårdare material för att skydda plankgolvet när du bänder. Med tanke på hur det är spikat så kommer du nog få rätt många småbitar som bryts loss.

Tack för snabbt svar. Jag blottar min hals direkt, självklart är det spånskivor. Problemet jag har är att de ligger så nära väggen så kofoten hamnar inte vågrätt med golvet utan jag kan bara bryta snett ovanifrån och då går skivan sönder.
20140227_125627.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140227_125620.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Risken är att golvet är limmat mot underlaget också.
Jag hade med hjälp av ett stämjärn tagit bort en bit så jag fick in kobenet under vid en skarv.

• Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
Okej. Jag ska pröva att ta bort en bit med ett stämjärn och sitter det fortfarande är det limmat. Någon ville verkligen inte att det underliggande plankgolvet skulle komma fram igen...

Om det nu är så att det är limmat, då är det omöjligt? Vettigare att köpa nytt plankgolv? I så fall, var kan jag köpa det i närheten av Göteborg? Jag ska måla golven svarta så vad det är för träslag, grundfärg m.m. spelar inte så stor roll.

Vet du att det finns ett användbart plankgolv under? Det är 30mm golv du håller på att riva... hur stämmer det mot övriga lägenheten?

Finns nog en anledning till att det ligger ett spånskivegolv över det gamla undergolvet...undergolvet du vill plocka fram är oftast inte ens spontat utan har breda springor emellan sig som ger fritt blås ner till grannens innertak, dvs du får noll ljudisolering mot grannen under. De gamla undergolven är dessutom extremt mjuka och blir snabbt fula, och är de av sämre kvalitet blir det svajjigt att gå på.... Tanken med gamla undergolv var att de skulle beläggas, precis som numer med spånskivegolven som ligger under parkett etc..

Med det sagt: vill du ha utseendet, men utan problemen..och bra mycket mindre jobb. Lägg ett nytt plankgolv på spånskivan.
Klassiskt undergolv kallas oftast slätspont:
http://www.beijerbygg.se/store/privat/träprodukter/virke/slät---ändspont/slätspont-27x95mm-gran

Vill du ha något lägre bygghöjd kan du gå på Byggmax furugolv som du sedan målar:
http://www.byggmax.se/golv/tragolv/massivt-tragolv/furugolv-15x112-p08915112

+1 på att lägga nytt golv. Ser ut som spånskivorna är limmade och har du riktig otur är det flytspacklat under som det var i min hall. Nytt golv kostar inte så mycket och besparar dig mycket svett, tårar och svordomar.

Jag har iaf limmat golvspånet på mitt gamla plankgolv när jag renoverade. Riken är nog rätt stor att ditt är limmat också. Det får man aldrig bort från plankgolvet. Är det limmat så får du antingen:
  • Såga/bryta bort det galma plankgolvet och spånskivan tillsammans. Och sedan lägga ett nytt självbärnade plankgolv på reglarna.
  • Lägga nytt plankgolv på spånskivan som ligger.

Min personliga åsikt är att "framtagna plankgolv" i regel ser förjävligt ut. Det var aldrig tänkt som annat än undergolv och är oftast lagt därefter. Däremot att varsamt lägga ett riktigt plankgolv kan vara riktigt snyggt.

Det här var en riktigt bra sida! Tack för alla svar.

MH1001, Ola C, Stefan n: Summa summarum verkar det som att spånskivorna är fastlimmade och det kommer bara bli ett helsike att bryta upp dem.

Nimajneb: Jag har bara kommit till vardagsrummet så jag vet inte hur resten av lägenheten ser ut. Hoppas att det är lika överallt??

Forbo: Tack för länkarna. Det verkar ju inte så dyrt. Jag ska lägga golv i kök, hall, sovrum och vardagsrum, det blir ca 38 kvadratmeter.

Jag hade tänkt måla golven svarta. Är plankorna som jag köper behandlade, slipade o.s.v. eller kommer jag först att få skruva/klicka fast golvet, sedan slipa och sen måla? Finns det golvfärg med lack i som gör ytan hård eller ska jag lacka efter målning? Plankorna, ska det vara någon speciell tjocklek på dem? Tunnast = billigast men är det = bra kvalité?

Som sagt, ny på allt sådant här så tar tacksamt emot alla tips!

Att måla ett trägolv svart kommer inte bli bra över tiden, minsta skavank kommer att synas.

Mitt förslag är att du köper svart laminatgolv och lägger på befintlig spånskiva. Snabbt, enkelt och billigt och för den som flyttar in efter dig som kanske inte vill ha svarta golv så är det lika lätta att byta.

Nimajeb: Kan man inte lägga någon form av lack ovanpå färgen när det har torkat? Det kanske ändå inte hjälper? Svart laminat har jag tänkt på men ser en värdeökning med att ha framtaget ett riktigt plankgolv samt att det - för mig - ger lite mer känsla med plankgolv men jag är absolut inte främmande för det. Tåligt är det också!

Furugolvet som är länkades tidigare är mjuka så precis som Nimajneb påpekar så kommer det fort se tråkigt ut eftersom det ljusa träet lyser igenom vid minsta skråma. Vill du prompt ha trägolv så ska du nog kika på att behandla det på annat sätt, som kryper in i trät. Kanske bets?

Vad gäller känsla så är det väl mer eller mindre proportionellt mot priset tyvärr.

D09
Ska du ha bort golvet så ta en cikelsåg, ställ in rätt djup och såga upp ett rutmönster.
Sedan stämjärn / kofot och bryt loss.

Har ett furugolv, tjockare än BM-varianten visserligen, men mjukt också. Har lagt tvåkomponentslim epoxilack på det...går knappt repa det, och jag har två grabbar som gör sitt bästa för att ta kål på finishen☺
Går ju alltid att måla om...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.