2 144 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
Få in uteljud?
Hej,
Har lyxen att ha en stuga vid vattnet och gillar verkligen ljuset av vågorna men stugan är så välisolerad att det är knäpptyst inomhus.
Någon som har något förslag på någon Mick+högtalare som kan föra in ljudet i stugan?
//Johan
Har lyxen att ha en stuga vid vattnet och gillar verkligen ljuset av vågorna men stugan är så välisolerad att det är knäpptyst inomhus.
Någon som har något förslag på någon Mick+högtalare som kan föra in ljudet i stugan?
//Johan
Öppna ett fönster.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Ett extra ventilationshål skadar nog inte. Bara in med ett och sen öppna fullt så kommer fågelkvittret väcka dig på morgnarna samtidigt som myggen håller sig på andra sidan filtret.
Problemet med att sätta en mik utomhus är dels att den inte kommer att tåla väder och vind, dels att du kommer att få en hemskans massa ””PFFFFFFFF”-ljud så fort det blåser. Man kan avhjälpa det till en del genom att sätta vindskydd på den, men fåglar och ohyra brukar vara väldigt intresserade av det material som brukar användas. Särskilt om miken är fast monterad på en plats där inga människor verkar röra sig.
Att trä en plastpåse eller gummiartikel för män över mikrofonen kommer att förvränga ljudet på olika sätt, så det är inte heller så bra.
Därav mitt råd från början. Öppna ett fönster, ta upp mer ventilation, gå ut på promenad eller försämra isoleringen.
Allt handlar i vanlig ordning om prioriteringar och kompromisser.
Att trä en plastpåse eller gummiartikel för män över mikrofonen kommer att förvränga ljudet på olika sätt, så det är inte heller så bra.
Därav mitt råd från början. Öppna ett fönster, ta upp mer ventilation, gå ut på promenad eller försämra isoleringen.
Allt handlar i vanlig ordning om prioriteringar och kompromisser.
Ovanlig men kul fråga! Jag jobbar med ljud. Köp 2 st billiga dynamiska micar så får du stereo. Med vindskydd. Sen en stereo micpreamp som du kan koppla in i aux ingången på din stereo. Micarna kommer att hålla 3-4 år kanske. Sen får du byta. Därav billiga dynamsika micar. Du behöver inga kvalitets micar för vågor. Vid storm så blir det mest vind iaf. Kan bli väldigt coolt vid åska. Jag har en 7.1 mic för filmljud. Den riggar jag ofta ute vid åska etc. Och spelar in för kommande behov. Men typ samma grej.
Produkter som diskuteras i tråden