695 läst · 6 svar
695 läst
6 svar
Få ett garage av svärfar.
Jag har ett angenämt problem. Vi ska bygga garage och har fått några offerter. Själva garaget hamnar på cirka 550 000 kronor, plus grund och lite annat. Så det landar på cirka en miljon kronor.
Jag nämnde detta för min svärfar på skoj och sa att det skulle komma en faktura till honom på ett garage. Då sa han att han får väl ta ner lite skog. Jag sa till honom att jag skojade med honom. Sedan gick det några timmar så kom han och sa att han hade funderat lite. Han trodde att han kunde betala den fakturan.
Min fråga är hur man lägger upp ett sådant upplägg. Det bör tilläggas att han äger en gård där hans yngsta dotter bor och lever sitt liv och "driver" den, men inget är skrivet mellan barnen om vem som ska ta över gården.
Jag nämnde detta för min svärfar på skoj och sa att det skulle komma en faktura till honom på ett garage. Då sa han att han får väl ta ner lite skog. Jag sa till honom att jag skojade med honom. Sedan gick det några timmar så kom han och sa att han hade funderat lite. Han trodde att han kunde betala den fakturan.
Min fråga är hur man lägger upp ett sådant upplägg. Det bör tilläggas att han äger en gård där hans yngsta dotter bor och lever sitt liv och "driver" den, men inget är skrivet mellan barnen om vem som ska ta över gården.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 971 inlägg
En sådan gåva kan räknas som förskott på arv. Det är upp till honom att bestämma och avgöra hur syskonen ställer sig till det. Jag antar att ny skog planteras och kommer kommande ägare till gagn om 40-50 år.
Är gården inte belånad så finns förmodligen många miljoner att dela på i framtiden och en gåva på 500tkr nu kanske är en bra investering i ert befintliga hus som ökar i värde den dagen ni säljer.
Är gården inte belånad så finns förmodligen många miljoner att dela på i framtiden och en gåva på 500tkr nu kanske är en bra investering i ert befintliga hus som ökar i värde den dagen ni säljer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 648 inlägg
Grattis! Trevligt med någon som passar på att föra över del av förmögenheten till nästa generation när denna har verklig nytta av det och inte när alla parter är pensionärer.
Vad är problemet? Är det fråga om att du tycker att gåvan är för stor för att vara både till dig och din fru, så att den borde ges som enskild egendom? Är det att värdet urholkar svägerskans framtida arvslott så att det är läge att börja hålla koll på större förskott? Eller är det en ursäkt för att börja tänka på att din fru inte långsiktigt förfördelas om svägerskan successivt tar över gården.
Den första varianten är förstås enklast att hantera, de senare mer eller mindre samma sak, men på olika sätt – och med twisten att det i slutänden ändå är mest upp till svärfadern (och hans fru?) vad han/de vill göra med sin förmögenhet.
Vad är problemet? Är det fråga om att du tycker att gåvan är för stor för att vara både till dig och din fru, så att den borde ges som enskild egendom? Är det att värdet urholkar svägerskans framtida arvslott så att det är läge att börja hålla koll på större förskott? Eller är det en ursäkt för att börja tänka på att din fru inte långsiktigt förfördelas om svägerskan successivt tar över gården.
Den första varianten är förstås enklast att hantera, de senare mer eller mindre samma sak, men på olika sätt – och med twisten att det i slutänden ändå är mest upp till svärfadern (och hans fru?) vad han/de vill göra med sin förmögenhet.
Igentligen är frågan hur man hanterar detta skattemässigt smidigast. Ska svärfar betala fakturan o kunna dra moms. Eller bara föra över 550000 på kontot.Nötegårdsgubben skrev:Grattis! Trevligt med någon som passar på att föra över del av förmögenheten till nästa generation när denna har verklig nytta av det och inte när alla parter är pensionärer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 648 inlägg
Han får inte lyfta momsen om han köper ett garage åt er. Tvärtom blir det en värdeöverföring som måste uttagsbeskattas.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 971 inlägg
Kanske missförstod men han ska alltså sälja skog i form av timmer och vill skänka kvarvarande summa till er? Ska han ta ut virket själv eller anlita skogsbolag?
Eller är det rentav mark han vill sälja?
Försäljningen till inköparen får han skatta inkomst för men momsen går in i hans bolag. Gåvan till er beskattas inte.
Det är han rimligtvis insatt i om han sålt skog förut. Det enda sättet att komma runt är att han hittar en inköpare som betala svart för virket.
Ingår arbete i den tänkta miljonen så ska du utnyttja ROT så mycket du kan. Det är ju bara ni som äger fastigheten garaget ska stå på som kan göra det.
En möjlig lösning är att din fru går in i bolaget och köper garaget momsfritt som någon form av verksamhetslokal. Typ maskinhall eller montagehall.
Eller är det rentav mark han vill sälja?
Försäljningen till inköparen får han skatta inkomst för men momsen går in i hans bolag. Gåvan till er beskattas inte.
Det är han rimligtvis insatt i om han sålt skog förut. Det enda sättet att komma runt är att han hittar en inköpare som betala svart för virket.
Ingår arbete i den tänkta miljonen så ska du utnyttja ROT så mycket du kan. Det är ju bara ni som äger fastigheten garaget ska stå på som kan göra det.
En möjlig lösning är att din fru går in i bolaget och köper garaget momsfritt som någon form av verksamhetslokal. Typ maskinhall eller montagehall.
Liknande trådar
-
Specialbetong för en fasad betongkant mot garageöppning
Grund & Markarbeten -
Attefallshus som garage koppla mot befintligt.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Rostfläckar på garageuppfarten
Trädgård allmänt -
Garageport, lågt i tak och nedfart
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fästa trapetskrok i garagetak?
Tak & Vind