Hej!

Vi har ett gammalt 30-talshus med källare.
På golvet och en liten bit upp på väggen har det i vissa rum strukits med vad jag tror är tjära. Något svart och kletigt är det i alla fall.

Nu vill vi renovera i källaren. Det ska vara bara o-organiska och dessutom ska materialet låta fukt passsera , så vi vill lägga klinker på golvet, utan fuktspärr. Är det ett bra val?

Men: hur göra med tjäran?? Måste den bort och i så fall hur? Eller kan man kleta på med bruk/fogmassa ändå? Jag är rädd för att det inte kommer att fästa mot golvet.
 
Om ni lägger klinker direkt på golvet blir det kallt. Den blir nog trevligare om ni lägger isolering i golvet, om takhöjden tillåter. Den metod som använts i mitt hus är platonmatta på betongen, frigolig, sedan spånskiva, lumppapp och parkett. Platonmattan (som har nabbar) vädrar längs kanterna på golvet.

Klinker fungerar i och för sig och tål hur mycket fukt som helst. Det går till exempel bra i badrum, där mycket fukt kommer ovanifrån.

Jag har läst om någon som tog bort tjära/kallasfalt på golv med en diamantslipskiva på en stor vinkelslip. Har dock ingen egen erfarenhet av detta.
 
Hej
Jag hyrde en flex på Cramo.
Oerhört bra att ta bort tjäran med.
Hyr du dessutom en dammsugare som kopplas ihop med flex:en så slipper du ha svart damm överallt.
Fredrik
 
Tack för alla svar!
 
Det är inte svartlim? I så fall kan det innehålla asbest. Eller om det sitter på väggarna borde det nog inte vara det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.