Kikade på en Hemnet-annons på ett hus från tidigt 1900-tal där man valt att ta fram timret på flera ställen och målat detta vitt, så kallat "shabby chic". Även golv och tak ser ut på detta sätt i nästan hela huset.

Min fråga är om det går att återställa en sådan sak? Dvs går det att få bort den vita färgen? Verkar jobbigt...

ÄR jobbigt! Går men du lär ha tålamod och en bra stereo!

Kostsamt också gissar jag?

Nja, slippapper och mååånga timmar. Bjud in gänget på pizza å öl...

Återställ det på korrekt sätt istället, sätt skivor eller spännpapp.

• Gilla
Kopros
  • Laddar…
Är du säker på att det är målat 'shabby chick'? På mina väggar har det varit spännpapp, så dom är lite vitflammiga här och där.

Ja, det där var välmålat... Det blir nog svårt att få bort all färg ur alla sprickor och ojämnheter i timret.

Blästra alla ytor med torris (koldioxid) säkert dyrt kolla med Sand&Vattenbläst i Tyringe

• Gilla
faf
  • Laddar…
Urk, stilpolisen ger rött kort till den nöffe som lyckats förstöra det fina timret :(

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Otippat att det inte står Carpe diem någonstans alls. :thinking:

• Gilla
Helmersson och 7 till
  • Laddar…
Tycker nog den där kåken var mest shabby...

• Gilla
Kopros
  • Laddar…
Vad är shabby chick?
Själv när jag sålde saker på tradera en gång i tiden skrev jag det för att få mer bud, utsn att veta vad det betyder.
Gissade på slitet men fint :D

Detta hus var.dock inte det minsta fint inv. Såg förstört ut med allt färgkletandet

Ja herre jestanes hur det såg ut. Nog för att stilen som sådan kan se trevlig ut på vissa möbler men man behöver ju inte göra det på allt för det. Man måste ju bli alldeles yr av att bo där.....
Annars var ju huset jättefint så jag skulle nog ha överseende med det och återställa vartefter. Synd att dom har öppnat upp en vägg där bara, troligen helt utan kunskap om timrets funktion......

Asfult, men det där är väl inte shabby chic? Det är väl när man försöker få nyproducerat material att se gammalt ut?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.