Tröttna rejält den här sommaren på trädet som tog upp en stor del av tomten.
Har kommit såhär långt, hur får man bort det sista? Hur går man tillväga? Klarar man det själv eller blir det bara en massa svordomar och man tillsist ringer något bättre kunnig.
Tack för svar
Har kommit såhär långt, hur får man bort det sista? Hur går man tillväga? Klarar man det själv eller blir det bara en massa svordomar och man tillsist ringer något bättre kunnig.
Tack för svar
Blir till att gräva ner sig några decimeter under markyta, Såga av och borra hål i varje stängel upp med så stor borr som möjligt, fylla hålen med salt och plugga. Då dör allt och ruttnar under markyta. Att ge sig på att försöka få upp roten och dom 50 tusen smårötter finns ut i maken är nog ingen ide utan en grämaskin.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 952 inlägg
Finns väl två alternativ som jag själv skulle gjort.
1. Hyr motorsåg och kör bort så mycket som möjligt. Offra en kedja eller två. Lämna rötterna i marken.
2. Gräv runt om. Finns 4-5 huvudrötter som du behöver få fram. Sedan använder jag oftast järnspett och yxa för att hacka av dessa.
Sedan använder jag en stropp eller spännband och lägger över ett bildäck, sedan är det bara att dra. Har man möjlighet låna fyrhjuling eller når med bilen så funkar det för det mesta.
1. Hyr motorsåg och kör bort så mycket som möjligt. Offra en kedja eller två. Lämna rötterna i marken.
2. Gräv runt om. Finns 4-5 huvudrötter som du behöver få fram. Sedan använder jag oftast järnspett och yxa för att hacka av dessa.
Sedan använder jag en stropp eller spännband och lägger över ett bildäck, sedan är det bara att dra. Har man möjlighet låna fyrhjuling eller når med bilen så funkar det för det mesta.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Skulle nog sagt mina förutsättningar hehe. 😂
1. Rätt kass på sådant här i allmänhet
2. Har 0 förkunskaper.
3. Har 0 verktyg (bott i huset 1 år och kompletterat med ”verktyg” när det behövts haha)
Men spade, och någon yxa, kan jag ju skaka fram och det låter fullt rimligt att jag kan lösa. Har ingen brådska men tänkte göra klart det nu närmsta veckan iaf 😬
1. Rätt kass på sådant här i allmänhet
2. Har 0 förkunskaper.
3. Har 0 verktyg (bott i huset 1 år och kompletterat med ”verktyg” när det behövts haha)
Men spade, och någon yxa, kan jag ju skaka fram och det låter fullt rimligt att jag kan lösa. Har ingen brådska men tänkte göra klart det nu närmsta veckan iaf 😬
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 952 inlägg
Spett eller för den delen stubbbrytare kan med fördel lånas om man sällan har behov av dem. Ytterst liten risk att slita ut spettet på den där stubben och om grannen eller nått av TS syskon eller föräldrar äger spett kan man utan vidare fråga om man får låna.S Småbrukaren skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 952 inlägg
Mitt järnspett är fasen det finaste jag har och bland det första jag köpte när jag flyttade till hus.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 952 inlägg
Så sant men just på spett fronten så är kanske inte redundans och 3-regeln den mest avgörande. Yxor har jag 6 stycken och spadar 3. Det får väga upp.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur får jag lättast bort de här stubbar/rötterna?
Häckar, Buskar & Träd -
Lackfräs, Rotex och/eller Speedheater för mina färgborttagningsbehov?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Bästa sätt att få bort "Bondskrot"
Trädgård allmänt -
Ta bort rot - kan trädet fara illa?
Trädgård allmänt -
Får email-avisering trots att jag valt bort det
Information & Feedback