Hejsan.

Vi är nya villaägare och har som plan i sommar att lägga plattor bredvid(den förberedda marken på bild 1) vår friggebod. Dock har vi ett stuprör från friggeboden som går/slutar precis där. Förra ägaren har ni ser på bilderna dragit ett rör som går ut på gräsmattan och sticker upp där. Dock är lutningen fel så jag antar att vatten har runnit ut vid öppningen vid stupröret.

Taket ligger på 15 kvm.

Så, vad rekommenderar ni att man gör med regnvattnet? Vi har fått en del förslag av släktingar.

1. Gräva ned ett rör med lutning till dagvatten-röret som går vid huset. Dock är lutningen dit väldigt svag.
2. Använda en tunna under sommaren och lägga ut ett tillfälligt, ovanjord rör under resterande årstider.
3. Gräva ned en stenkista. Hur nära friggeboden kan man i så fall gräva ned den? Tänkte i så fall något i stil med: https://www.biltema.se/bygg/vvs/takavvattning/stenkista-2000032604

Mvh Andreas

• Trädgård med gräsmatta, rödfärgad stuga, staket, gröna träd, och grusgång. Liten odlingsplats i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från hörnet av en röd stuga, visar grönska, träd och regnrör.
    Skapa konto
  • Ett hus, planteringar, grönt gräs, skräp på marken, staket, soligt väder.
    Skapa konto
Stenkista alla dagar i veckan

Manganbangan Manganbangan skrev:
Stenkista alla dagar i veckan
Tack för svar! Hur motiverar du det?

Sen en följd fråga på det, vart hade du valt att placera stenkistan?

På första bilden tänker jag där röret idag mer eller mindre tittar fram eller kan man vara så fräck att man gräver ned den som på andra bilden, precis bakom friggeboden?

• Trädgård med gräsmatta, staket, rabarberplanta, skuggor och en katt på avstånd.
    Skapa konto
  • Gräs, byggnadskant, ojämn mark, tegel, solljus genom träd, skuggor.
    Skapa konto
wildeside
J Jumpsson skrev:

På första bilden tänker jag där röret idag mer eller mindre tittar fram eller kan man vara så fräck att man gräver ned den som på andra bilden, precis bakom friggeboden?
Men tanke på hur lite plats du har och hur låg marklutningen det är så blir det svårt med slangar och rör som bara ligger på gräsmattan. Men som nämnts så är ett prov bra att göra, svårt att veta om du har sand eller lera.

J Jumpsson skrev:

Det går bra att gräva ner, till den dagen slangen är fullproppad med löv och annat skräp.

Jag vet inte hur det fungerade från början i mitt hus, men andra vintern efter jag flyttat in så fick jag kapa stuprören för att hela slangen var fylld och 2 meter upp i stupröret var det också packat med skräp till den grad att vatten stannade, frös och fick stuprören att dela på sig på längden när isen expanderade.

Lövsil och bort med vattnet från byggnaden. Stenkista eller rör.

Tunna som du använder för bevattning. Sedan en mindre stenkista för överskottet.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Om du lägger plattorna med fall utåt så kan du släppa vattnet på plattorna. En tunna löser inte problemet.

En tunna agerar buffert och kan användas för bevattning. Men man måste ju ha någonstans att skicka ut vattnet som "rinner över"

Det tråkiga svaret: Lägg en ränndal med bra fall.

Det roliga svaret: Bygg en akveduk från hängrännan.

Jag har Stor tunna, längst upp borrat hål kopplat slang, som när det vill rinna över så ligger den ca 3 m från huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.