Jag har problem att få bort fogrester från mina klinkers.
Svart fog på svarta plattor syns inte så bra när man håller på och jag trodde man enkelt kunde få bort den efteråt, men det var inte så enkelt.
Klinkerplattorna har en oregelbunden yta så när man drog med gummiskrapan la sig fogen i strukturen, sen torkade det fast
Nåt bra tips på hur man får bort det?
Kan man gå på med stålborste eller nåt?
Jag har provat "Cementhinna bort" från Hornbach och brun Scotchbrite, det verkar kräva mycket gnuggande för att det ska hända nåt. Samtidigt vill man ju inte förstöra fogen så den blir missfärgad.

Hade själv samma problem med just svart fog i helgen.
Läste här på forumet att ätikksprit skule funka och det gjorde det med mycket bra resultat!
Ta en trasa med lite ättiksprit och gnugga så går det bort.

Det går bra i princip med alla syror, ju starkare desto effektivare. Men glöm inte bort att fogen även försvagas, det rekommenderas att alltid mätta fogen med vatten innan man börjar behandla plattorna. Glöm inte att använda ögonskydd och plasthandskar. Jag brukar använda utspädd fosforsyra, eftersom ättiksprit luktar en del. Efteråt spolar man rikligt med vatten för att få bort syran.

Har nu testat lite olika:
Ättikssprit- för dålig effekt, jag har tjocka lager med fog, kanske ättikssyra är bättre.
Mitt gamla "Cementhinna bort" outspädd - rätt bra effekt, fast då måste jag köpa mer och det var dyrt.
Citronsyra - Bäst effekt, men kan det skada nåt?
Fosforsyra - Var köper man det? Hur mycket ska man späda det?

På dom ställen där det hade fastnat mycket fog skrapade jag försiktigt med en kniv innan och ättikssprit efter det. Det funkade kanon för mig iallafall.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.