undrar om det finns något smidigt sätt att få fram teglet igen då tidigare ägare vitmålade hela murstocken.

• Vitmålad tegelfasad på murstock med synliga röda tegelstenar nedtill och vedträn placerade framför öppen spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, vad synd att måla på det fina teglet! Jag skulle nog testa speedheater/värmepistol och skrapa. Det finns ju medel att lägga på för att lösa upp färg, men det ska ändå skrapas, och så kan teglet suga upp det, så det tror jag inte på. Fogarna blir nog svåra att få bra, eventuellt får man foga om.

Det finns inget enkelt/smidigt sätt att ta bort färgen.

Gammelnörden
Kanske det skulle fungera med en sodabläster? Det är förhållandevis skonsamt mot underlaget men jag har personligen aldrig använt det på tegel och dess fogar...

Ser ut som halvblank latexfärg, d.v.s. vanlig väggfärg. Den ligger i princip som en ”folie” över hela ytan. Pröva med tipset från @hammeron att använda värme. Värmepistol, hårtork, värmefläkt eller liknande. Speedheater är naturligtvis bäst och den kan du hyra. Det är värmestrålning man vill ha, inte varmluft. Du kan troligtvis få loss en bit så att du kan dra av allt i ett stycke om hela ytan är ”uppvärmd”. Resterna tar du bort med vanlig färgborttagare.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.