Har en stubbe på ca 45cm diameter som jag försöker få bort. Kruxet är att stubbar står på ett litet berg. Har någon tips?
Har försökt gräva men har svårt att komma djupare pga sten.
För andra stubbar har jag anlitat firma men är osäker om de får upp fräsen på klippan
Har försökt gräva men har svårt att komma djupare pga sten.
För andra stubbar har jag anlitat firma men är osäker om de får upp fräsen på klippan
Oljefat/eldningstunna med öppen botten. Sen eldar du ris och annat tills stubben är askaJ Jimpalimpa83 skrev:
Är det någon speciell anledning till att du vill ha bort den?
Har man inte bråttom så brukar det fungera att hacka eller såga i dom så det kommer in vatten i dom så ruttnar dom bort.
Vilken tigersåg som helst fungerar nog. Men använd bra blad.
Har man inte bråttom så brukar det fungera att hacka eller såga i dom så det kommer in vatten i dom så ruttnar dom bort.
Vilken tigersåg som helst fungerar nog. Men använd bra blad.
tänkte montera ett växthus på platsen i sommar och stubben står precis där muren ska stå. så bra om jag får bort så mycket som möjligt för att göra grunden stabilN Niq skrev:
En "vanlig" med sladd hade nog räckt bra tillsammans med ett antal långa blad. Känner du någon som har en att låna ut kan det ju vara bra!J Jimpalimpa83 skrev:
Jag har gått från att yxa bort stubbar till att såga för att det är mycket lättare. Nu har jag inte provat en så stor stubbe som du har, men jag hade ändå börjat med att testa med tigersåg.
Det spelar ingen roll vilken tigersåg du använder, vilken som helst. Blad för trä och sen bara börja kapa.
Tigersåg är en typ av såg, googla så ser du hur de ser ut. Märke spelar ingen roll.
Enligt mig det bästa trädgårdsredskapet av alla!
Tigersåg är en typ av såg, googla så ser du hur de ser ut. Märke spelar ingen roll.
Enligt mig det bästa trädgårdsredskapet av alla!
Som nämnts spelar märke inte så stor roll, förutom att om den är för billig kanske den kan överhetta om man kör länge och hårt(?).
För mobila småjobb har jag en batteridriven Makita, men är det mycket sågande som i mitt stubbfall tog jag min Hitachi med sladd för att slippa byta batteri så ofta.
Använder mina också till en massa trädgårdsjobb
För mobila småjobb har jag en batteridriven Makita, men är det mycket sågande som i mitt stubbfall tog jag min Hitachi med sladd för att slippa byta batteri så ofta.
Använder mina också till en massa trädgårdsjobb
Jag har tagit bort liknande med tigersåg och dragblock. Kätting runt stubben (den runt ett par rötter också) en fast förankrad ögla i berget och sedan spänner man och kapar, spääner och kapar. Går på någon timme.
Klicka här för att svara