Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag vet inte om ditt inlägg är seriöst? Skulle låga bidrag leda till att man inte har råd att jobba för att man måste sälja bilen och Cykeln?:rofl:

Jag tycker det är oerhört viktigt att det finns ett skyddsnät. Blir man långtidssjuk ska man få ersättning likt den lön man hade innan. Nu är det ju bedrövligt att det krävs extra försäkringar för att få till det.

Eftersom det finns läkare som satt i system att tjäna pengar på att sjukskriva folk är det bra att försäkringskassan har egna läkare som granskar sjukskrivningarna. Det är fusket jag vill åt.

Sen har du en grupp människor som skiljer sig på pappret. Bor i varsitt boende på pappret och plockar då ut dubbla bostadsbidrag och lite andra bidrag. För att arbeta är det inte tal om.

Du har säkert läst om fusket med assistansersättning? Det finns så mycket fusk med bidrag som leder till att folk inte kommer i arbete.
Det ska löna sig att arbeta och det ska vara så jobbigt det bara går att gå på bidrag.

Om jag får sparken idag. Då har man oftast 1-6 mån uppsägningstid. Hur lång tid efter det är det rimligt att jag ska få A-kassa?
Om jag inte hittar något jobb där jag bor så måste jag flytta på mig eller köpa en husvagn och pendla.
Jag är egenföretagare. Om jag går i kk så skulle jag inte ha något som helst problem att ställa mig och sopa trottoarer medans jag letar efter något bättre jobb. Men i Sverige behöver vi inte ta ett jobb vi är överkvalificerade för.
Det är så sjukt så jag tror jag dör. Är man inte tillräckligt kvalificerad för att hitta ett jobb man är kvalificerad för så får man snällt jobba med någon man är överkvalificerad för tills man hittar något bättre.

Det är märkligt hur vissa människor alltid lyckas vara arbetslösa medans andra har dubbla jobb och skulle kunna ha trippla ifall dom han med.

Skulle vara intressant att se en oberoende siffra på hur många som skulle drabbas om Cementa försvann. Själva hävdar Cementa runt 400-500 på Gotland. Jag tror det blir betydligt fler.
Jag och frugan har aldrig dragit på oss större kostnader än att vi kan jobba på McDonalds och behålla huset. Bilarna kan man sälja och köpa billigare osv. Detta har också lett till att vi kunnat spara pengar och åka på rejäla utlandssemestrar. Knepet är att inte dra på sig för stora skulder till en början.

Syftet med socialförsäkringarna är inte att folk skall kunna leva hur de vill, syftet är bara att de skall ha tid att skala ned medan de letar efter jobb, och lör när de är sjuka. Det är alltid ditt eget ansvar att ha den ekonominbdu behöver för att klara dig.

Detta spiller också över på staten, det är statens ansvar att ha de resurser och den teknologi som behövs för att klara sig om det exempelvis blir krig. Av denna orsak så måste vi ha cementproduktion i landet. Det behöver dock inte vara i just Slite. Det riktigt stora problemet är dock att vi inte utan elektronik kan tillverka el i landet, tekniken för att tillverka elektroniken som behövs har vi inte själva. Men nu är vi inne på något helt annat.

Cementproduktion behövs i Sverige och detta måste regeringen lösa på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Heimlaga, jag tror detta vart uppe tidigare. Sverige och Finland är nog rätt olika hur man hanterar arbetsskador och sjukdom. Vi (tror jag) har en större andel personer som halkat utanför systemet som (tror jag) inte vill jobba så länge de kan få bidrag som de i princip lever bättre av än tex ett jobb på McDonalds. Vi har även fått eskalerande problem med gängvåld. Enda vägen ut tror jag är att se till att arbete är normalläge. Att inte bidrag och kriminalitet av vissa ska uppfattas som den bästa och lättaste vägen.
För de som är sjuka och inte kan jobba tycker jag vi ska ha bra system som ger dem ett bra liv. Det kan hända precis alla, gammal som ung. Kan man ombilda sig till annat yrke är det förstås bäst.
De på Gotland som skulle bli arbetslösa om cementa la ned tror jag inte kommer börja göra drivebyes med kpist utan hitta andra jobb. Men jag hoppas cementa hittar en väg att lösa problemet så man kan fortsätta utvinna kalk men utan att riskera grundvattnet.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Baylan & Co har mycket att tänka på. Men det verkar inte vara någon riktig fart på tankeverksamheten.
It’s a feature, not a bug. Som de skriver i artikeln vill ju mp inte ha gruvverksamhet. Inte i Sverige och helst inte någonstans. De vill att vi ska konsumera mindre i första hand och återanvända redan brutna mineral och andra tillgångar i andra hand.

I mina ögon är det naivt till det skrattretandes gräns att tro att det funkar – jag är övertygad om att verksamheten bara hamnar i ett annat land, men det är likafullt så de resonerar.
 
  • Gilla
blackarrow och 8 till
  • Laddar…
A
nog för att vi har barn i fattigdom :thinking:
Men slavarbete behöver vi väl ändå inte sätta dem i? ;)
Tror inte att det blir "finare" batteri tillverkning ändå, då hittar de som driver barnarbete på något annat eller sänker priserna... :thinking:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
It’s a feature, not a bug. Som de skriver i artikeln vill ju mp inte ha gruvverksamhet. Inte i Sverige och helst inte någonstans. De vill att vi ska konsumera mindre i första hand och återanvända redan brutna mineral och andra tillgångar i andra hand.

I mina ögon är det naivt till det skrattretandes gräns att tro att det funkar – jag är övertygad om att verksamheten bara hamnar i ett annat land, men det är likafullt så de resonerar.
Som jag skrivit förr, ett parti som inte klarar av att göra ett aktivt val mellan två dåliga saker kan man inte ha i regeringen. MP är ett praktexempel på "the tail wagging the dog". Det håller inte.
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter787 och 5 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag vet inte om ditt inlägg är seriöst? Skulle låga bidrag leda till att man inte har råd att jobba för att man måste sälja bilen och Cykeln?:rofl:

Jag tycker det är oerhört viktigt att det finns ett skyddsnät. Blir man långtidssjuk ska man få ersättning likt den lön man hade innan. Nu är det ju bedrövligt att det krävs extra försäkringar för att få till det.

Eftersom det finns läkare som satt i system att tjäna pengar på att sjukskriva folk är det bra att försäkringskassan har egna läkare som granskar sjukskrivningarna. Det är fusket jag vill åt.

Sen har du en grupp människor som skiljer sig på pappret. Bor i varsitt boende på pappret och plockar då ut dubbla bostadsbidrag och lite andra bidrag. För att arbeta är det inte tal om.

Du har säkert läst om fusket med assistansersättning? Det finns så mycket fusk med bidrag som leder till att folk inte kommer i arbete.
Det ska löna sig att arbeta och det ska vara så jobbigt det bara går att gå på bidrag.

Om jag får sparken idag. Då har man oftast 1-6 mån uppsägningstid. Hur lång tid efter det är det rimligt att jag ska få A-kassa?
Om jag inte hittar något jobb där jag bor så måste jag flytta på mig eller köpa en husvagn och pendla.
Jag är egenföretagare. Om jag går i kk så skulle jag inte ha något som helst problem att ställa mig och sopa trottoarer medans jag letar efter något bättre jobb. Men i Sverige behöver vi inte ta ett jobb vi är överkvalificerade för.
Det är så sjukt så jag tror jag dör. Är man inte tillräckligt kvalificerad för att hitta ett jobb man är kvalificerad för så får man snällt jobba med någon man är överkvalificerad för tills man hittar något bättre.

Det är märkligt hur vissa människor alltid lyckas vara arbetslösa medans andra har dubbla jobb och skulle kunna ha trippla ifall dom han med.

Skulle vara intressant att se en oberoende siffra på hur många som skulle drabbas om Cementa försvann. Själva hävdar Cementa runt 400-500 på Gotland. Jag tror det blir betydligt fler.
Jag menar allvar.
Skulle jag inte ha fått massiv ekonomisk hjälp av föräldrarna när jag var totalt arbetsoför i 6 år skulle jag ha fastnat i den fällan.
-Jag känner väl en person som fastnade i den fällan. Bland annat fick han inte äga en tvättmaskin fastän han var ensamstående trebarnsfar. Det blir svårt att hinna med något arbete då. Han fick inte besiktiga bilen och inte betala trafikförsäkringen och inte reparera bromsarna så när han blev fast med obesiktigad och oförsäkrad bil utan frambromsar på en absolut nödvändig tur till någon vårdinrättning blev bilen satt i körförbud och böterna lades till utmätning om han någon gång skulle få pengar.
-En bekant arbetsgivare som skulle anställa en arbetsvillig och yrkeskunnig person som hade fastnat i den fällan tvingades ge upp eftersom myndigheterna hade sett till att den anställde inte hade så mycket egendom så han hade klarat pendlingskostnaderna fram tills första lönen och inte heller tillät honom att äga ett eventuellt löneförskott som skulle ha möjliggjort pendling fram till första lönen.

Precis som i Sverige kan socialparasiter ändå leva gott på bidrag i Finland. Genom att vara heltidssysselsatta med att fejka total hjälplöshet på ett sätt som exakt passar in i de beviljande myndigheternas parametrar och kriterier. De äger absolut ingenting och har ingen vilja att skaffa arbete och låter skulderna växa hejdlöst men de lever gott endå och kan mygla åt sig en lyxig TV eller mobiltelefon eller någonting annat mer eller mindre onödigt.

Vad jag efterlyser är ett system som belönar framåtanda i stället för att belöna apatisk hjälplöshet. Parasiterna skulle hellre ta straffet med sänkta bidrag än att försöka uträtta vad de kan för att få det bättre.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Nafs nafs och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag menar allvar.
Skulle jag inte ha fått massiv ekonomisk hjälp av föräldrarna när jag var totalt arbetsoför i 6 år skulle jag ha fastnat i den fällan.
-Jag känner väl en person som fastnade i den fällan. Bland annat fick han inte äga en tvättmaskin fastän han var ensamstående trebarnsfar. Det blir svårt att hinna med något arbete då. Han fick inte besiktiga bilen och inte betala trafikförsäkringen och inte reparera bromsarna så när han blev fast med obesiktigad och oförsäkrad bil utan frambromsar på en absolut nödvändig tur till någon vårdinrättning blev bilen satt i körförbud och böterna lades till utmätning om han någon gång skulle få pengar.
-En bekant arbetsgivare som skulle anställa en arbetsvillig och yrkeskunnig person som hade fastnat i den fällan tvingades ge upp eftersom myndigheterna hade sett till att den anställde inte hade så mycket egendom så han hade klarat pendlingskostnaderna fram tills första lönen och inte heller tillät honom att äga ett eventuellt löneförskott som skulle ha möjliggjort pendling fram till första lönen.

Precis som i Sverige kan socialparasiter ändå leva gott på bidrag i Finland. Genom att vara heltidssysselsatta med att fejka total hjälplöshet på ett sätt som exakt passar in i de beviljande myndigheternas parametrar och kriterier. De äger absolut ingenting och har ingen vilja att skaffa arbete och låter skulderna växa hejdlöst men de lever gott endå och kan mygla åt sig en lyxig TV eller mobiltelefon eller någonting annat mer eller mindre onödigt.

Vad jag efterlyser är ett system som belönar framåtanda i stället för att belöna apatisk hjälplöshet. Parasiterna skulle hellre ta straffet med sänkta bidrag än att försöka uträtta vad de kan för att få det bättre.
Jag lever i en förhoppning att det inte funkar så i Sverige, men tyvärr kan du nog delvis ha rätt att vissa drabbas trots de vill men inte kan jobba medan andra bara får bidrag trots de kan (men inte vill) arbeta.
Skillnaden mellan Sverige och Finland tror jag är att vi haft en tillströmning på personer från andra länder som pga språk och utbildning har det jättesvårt att komma in i arbetslivet. Där tror jag det är jätteviktigt att komma i arbete då det är bästa sättet att integreras i svenska samhället, kultur och språk. Istället för utanförskap och segregation. Men vårt system belönar inte enklare arbeten utan med de kostnader och skatter som tillkommer mellan att gå på bidrag och jobba så tror jag många ser att det är olönsamt att söka jobb.
 
A
Krille-72 Krille-72 skrev:
[länk]

Baylan & Co har mycket att tänka på. Men det verkar inte vara någon riktig fart på tankeverksamheten.
Kanske bäst att ungarna fortsätter med kobolten i Kongo trots allt…
Hur skulle det se ut med kobolt gruva i sverige:thinking:
att S skulle vilja se detta är förståeligt... Men att MP ens är tillfrågade gör saken till en fars istället för en seriös debatt om arbetstillfällen... ;)
hyckleriet kan samtidigt inte bli större..
Nä vi ska stoppa gruvverksamhet...
till all kostnad...
Åh titta vi kan investera i koboltgruva... Men va Nice alltså;):crysmile:...
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men i Sverige behöver vi inte ta ett jobb vi är överkvalificerade för.
Det är så sjukt så jag tror jag dör. Är
Vilken sten har du levt under de senaste 20 åren.
Ty minst så länge sen slutade det fungera som du skrev.
De senaste 10 åren får man absolut max 6 månader att hitta jobb i sin kvalifikationsnivå, AF börjar att peta och påpeka redan efter 2-3 månader att man ska söka mer brett på arbetsmarknaden. Sen stryper af och a-kassan utbetalningarna om man inte söker alla slags jobb.

Och Försäkringskassan är inte lätta de heller.
Efter 6 månader sjukskrivning så börjar processen att kolla om man kanske inte kan/ska komma tillbaka till samma slags jobb, utan söka annat slags jobb som ens nya förutsättningar klarar.
Och det som är illa är att FK kan komma på teoretiska jobb som man visst kan sköta, utförsäkra en och hänvisa till arbetsförmedlingen.

Väl där tycker de att man helt klart är för sjuk för att kunna arbeta.
Så plötsligt har man ramlat mellan två olika system där ingen tar något ansvar, och det slutar med den kommunala socialtjänsten.
Och de kräver att man säljer ev bil, byter till billigare boende och annat sånt innan man kan få försörjningsstöd.

Ja typ så hårt är det idag.
Det är ingen lätt och trevlig tillvaro idag att försöka leva på trygghetssystemen, och dessutom fattigt.
Fusk man borde jaga hårt är att ta ut VAB eller sjukskrivning och samtidigt arbeta (svart !), då fångas samtidigt många yrkeskriminella in.

https://www.arbetsvarlden.se/kronik...nar-kunskap-och-kompetens-om-arbetsmarknaden/
 
  • Gilla
blackarrow och 3 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilken sten har du levt under de senaste 20 åren.
Ty minst så länge sen slutade det fungera som du skrev.
De senaste 10 åren får man absolut max 6 månader att hitta jobb i sin kvalifikationsnivå, AF börjar att peta och påpeka redan efter 2-3 månader att man ska söka mer brett på arbetsmarknaden. Sen stryper af och a-kassan utbetalningarna om man inte söker alla slags jobb.

Och Försäkringskassan är inte lätta de heller.
Efter 6 månader sjukskrivning så börjar processen att kolla om man kanske inte kan/ska komma tillbaka till samma slags jobb, utan söka annat slags jobb som ens nya förutsättningar klarar.
Och det som är illa är att FK kan komma på teoretiska jobb som man visst kan sköta, utförsäkra en och hänvisa till arbetsförmedlingen.

Väl där tycker de att man helt klart är för sjuk för att kunna arbeta.
Så plötsligt har man ramlat mellan två olika system där ingen tar något ansvar, och det slutar med den kommunala socialtjänsten.
Och de kräver att man säljer ev bil, byter till billigare boende och annat sånt innan man kan få försörjningsstöd.

Ja typ så hårt är det idag.
Det är ingen lätt och trevlig tillvaro idag att försöka leva på trygghetssystemen, och dessutom fattigt.
Fusk man borde jaga hårt är att ta ut VAB eller sjukskrivning och samtidigt arbeta (svart !), då fångas samtidigt många yrkeskriminella in.

[länk]
Nja så länge myndigheter agerar som de gjort senaste 20 åren så är svartjobb enda utvägen för en del.
Och det är helt klart en väg framåt för att trycka ner staten att ta sitt ansvar för våra skattepengar.. vi ska ha rätt till det vi betalat.
Att man tillåter stora mängder av nysvenskar är inget som ska vara den betalande massans problem... Kan de inte skaffa sig jobb och pengar så är det inget som ska betalas åt dem... Det ska vara samma regler.. har de inte bidragit så ska de inget ha.

Sedan hur fan detta kom in med kalkbrytning och cementa vete tusan... kanske pga inkompetenta myndigheter :thinking:
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag vet inte om ditt inlägg är seriöst? Skulle låga bidrag leda till att man inte har råd att jobba för att man måste sälja bilen och Cykeln?:rofl:

Jag tycker det är oerhört viktigt att det finns ett skyddsnät. Blir man långtidssjuk ska man få ersättning likt den lön man hade innan. Nu är det ju bedrövligt att det krävs extra försäkringar för att få till det.

Eftersom det finns läkare som satt i system att tjäna pengar på att sjukskriva folk är det bra att försäkringskassan har egna läkare som granskar sjukskrivningarna. Det är fusket jag vill åt.

Sen har du en grupp människor som skiljer sig på pappret. Bor i varsitt boende på pappret och plockar då ut dubbla bostadsbidrag och lite andra bidrag. För att arbeta är det inte tal om.

Du har säkert läst om fusket med assistansersättning? Det finns så mycket fusk med bidrag som leder till att folk inte kommer i arbete.
Det ska löna sig att arbeta och det ska vara så jobbigt det bara går att gå på bidrag.

Om jag får sparken idag. Då har man oftast 1-6 mån uppsägningstid. Hur lång tid efter det är det rimligt att jag ska få A-kassa?
Om jag inte hittar något jobb där jag bor så måste jag flytta på mig eller köpa en husvagn och pendla.
Jag är egenföretagare. Om jag går i kk så skulle jag inte ha något som helst problem att ställa mig och sopa trottoarer medans jag letar efter något bättre jobb. Men i Sverige behöver vi inte ta ett jobb vi är överkvalificerade för.
Det är så sjukt så jag tror jag dör. Är man inte tillräckligt kvalificerad för att hitta ett jobb man är kvalificerad för så får man snällt jobba med någon man är överkvalificerad för tills man hittar något bättre.

Det är märkligt hur vissa människor alltid lyckas vara arbetslösa medans andra har dubbla jobb och skulle kunna ha trippla ifall dom han med.

Skulle vara intressant att se en oberoende siffra på hur många som skulle drabbas om Cementa försvann. Själva hävdar Cementa runt 400-500 på Gotland. Jag tror det blir betydligt fler.
Kan inte annat än att instämma, de skitjobb man hade som ung får allt annat i vuxen ålder att framstå som en dans. Har en känsla av att avsaknaden av dessa sommarjobb idag är en del av problematiken.
När det gäller Cementa så verkar det vara svårt att säga, de är ett globalt bolag och delar mycket funktioner, tex är chef och talesperson i hållbarhetfrågor (som varit mest i pressen) anställd av Heidelberg cement och även ansvarig för tillverkning och brotten i Norge etc också även om de i pressen ofta påstår att hon är anställd av Cementa på gotland. Det gäller sannolikt en rad personer, inkl biologerna, det är så skalfördelar i stora bolag fungerar. Men säg att det faktiskt ca 200 p jobbar här på Cementa, varav en del i tunga jobb, så är nog 500 som är indirekt berörda rimligt, Cementa lär inte underdriva dessa siffror.. Det har hänt förr med försvaret, Ericsson och då handlade det om långt mkt mer folk.
Det finns andra som tex payex med fler anställda som nyligen såldes till Swedbank där farhågor om flytt finns. Så dessa problem finns hela tiden.
Jag tror dock inte Heidelberg helt sonika är intresserade av att släppa sin enorma marknadsandel i Sverige. Det är brytningen som är problematisk, inte fabriken. Så beroende på vad som skulle hända om ett år eller tre så kan nog den siffran vara allt från 100-500.
Nu tycker jag vi skall bryta kalk här, men säkerställa att det görs hållbart.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja så länge myndigheter agerar som de gjort senaste 20 åren så är svartjobb enda utvägen för en del.
Och det är helt klart en väg framåt för att trycka ner staten att ta sitt ansvar för våra skattepengar.. vi ska ha rätt till det vi betalat.
Att man tillåter stora mängder av nysvenskar är inget som ska vara den betalande massans problem... Kan de inte skaffa sig jobb och pengar så är det inget som ska betalas åt dem... Det ska vara samma regler.. har de inte bidragit så ska de inget ha.

Sedan hur fan detta kom in med kalkbrytning och cementa vete tusan... kanske pga inkompetenta myndigheter :thinking:
Svartjobb är inte ok, men om det inte är samtidigt som bidrag och inkomsten hamnar långt under medelinkomst så har jag inget problem med det. Snarare tycker jag att alla inkomster under en viss nivå borde vara näst intill skattefria så alla jobb lönar sig.
Att lura eller "trycka ned staten" är att lura alla sim betalar skatt. Speciellt att man då snor från de med låga inkomster som ändå skattar och med svartjobb får högre inkomst utan att bidra.
Men, visst, jag inser att systemet har brister.

Jag tror diskussionen uppkom pga arbetslöshet som kan uppkomma. Och skatter och vinster som går ut från Sverige.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Svartjobb är inte ok, men om det inte är samtidigt som bidrag och inkomsten hamnar långt under medelinkomst så har jag inget problem med det. Snarare tycker jag att alla inkomster under en viss nivå borde vara näst intill skattefria så alla jobb lönar sig.
Att lura eller "trycka ned staten" är att lura alla sim betalar skatt. Speciellt att man då snor från de med låga inkomster som ändå skattar och med svartjobb får högre inkomst utan att bidra.
Men, visst, jag inser att systemet har brister.

Jag tror diskussionen uppkom pga arbetslöshet som kan uppkomma. Och skatter och vinster som går ut från Sverige.
Kan faktiskt hålla med i detta.
Men det är enda sättet för att få staten att inse att man har inte rätten att helt sno åt sig våra skyddsnät och göra hur de vill med våra pengar.. Då vore det bättre med skatt för enbart det nödvändigaste i samhället och skattetabell på ca 10-12% ingen moms eller andra pålagor... För ska vi kunna betala för oss ska inte staten ge bort till de som inte betalar in själva..

hela systemet har stora brister.. tyvärr..
Men finns inget parti i riksdagen som vill göra om detta heller...

Men nu får det bli cementa för egen del
..
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Kan faktiskt hålla med i detta.
Men det är enda sättet för att få staten att inse att man har inte rätten att helt sno åt sig våra skyddsnät och göra hur de vill med våra pengar.. Då vore det bättre med skatt för enbart det nödvändigaste i samhället och skattetabell på ca 10-12% ingen moms eller andra pålagor... För ska vi kunna betala för oss ska inte staten ge bort till de som inte betalar in själva..

hela systemet har stora brister.. tyvärr..
Men finns inget parti i riksdagen som vill göra om detta heller...

Men nu får det bli cementa för egen del
..
Jo. Kompromissen som blev är ju intressant. Löser den kortsiktiga krisen men lämnar stora frågetecken för framtiden. Hoppas de har en bra dialog och möter varandra från båda håll. Det borde finnas idéer hur man kommer fram till hur man säkrar att vattentillgången inte påverkas om båda sidor lägger prestige och principer åt sidan.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.