A
A arktos skrev:
Nu ville jag egentligen inte ge mig in i den här diskussionen om Cementa då jag inte har alla fakta klara för mig och inte riktigt vet vad jag tycker. Citatet ovan var dock bara så dumt att jag kände mig tvungen att kommentera…

Den svenska skogen är alltså en välgörare för att den släpper ut mer koldioxid än den binder? Inte så att trots att skogsbruket i Sverige netto släpper ut koldioxid så vägs det upp av det kapital det skapar?



Det här förstår jag inte riktigt, hur skulle ytterligare 500.000 ha skyddad skog minska koldioxidupptaget? Tar odlad skog upp mer koldioxid per tidsenhet än naturskog? Återigen, jag förstår inte även om jag gärna skulle vilja…Om du inte vill förklara läser jag gärna vetenskapliga artiklar, tipsa gärna!
Men nä.
Det är den sammalagda statistiken på 56-58 miljoner ton co2 i utsläpp. människa, industri mm
Och den svenska skogen binder varje år 50 miljoner ton co2.

skogs som lämnas till sitt öde binder co2 till en viss ålder sedan binder den inte mer co2 eller extremt lite.
Därför räknar man skyddad skog som kontraproduktivt.

Vill du verkligen förstå detta så läs vad Lars mfl skriver på skogsforum.
ungskog upp till 3 gallring binder som mest.
Sedan börjar kuvan att dala ut...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
A
A arktos skrev:
Nu ville jag egentligen inte ge mig in i den här diskussionen om Cementa då jag inte har alla fakta klara för mig och inte riktigt vet vad jag tycker. Citatet ovan var dock bara så dumt att jag kände mig tvungen att kommentera…

Den svenska skogen är alltså en välgörare för att den släpper ut mer koldioxid än den binder? Inte så att trots att skogsbruket i Sverige netto släpper ut koldioxid så vägs det upp av det kapital det skapar?



Det här förstår jag inte riktigt, hur skulle ytterligare 500.000 ha skyddad skog minska koldioxidupptaget? Tar odlad skog upp mer koldioxid per tidsenhet än naturskog? Återigen, jag förstår inte även om jag gärna skulle vilja…Om du inte vill förklara läser jag gärna vetenskapliga artiklar, tipsa gärna!
Diagram som visar skogens koldioxidupptag och utsläpp över en livscykel, inklusive plantering, tillväxt och avverkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Graf som visar högsta volymproduktion och högsta kolinlagring av biomassa i ved över tid, med markering vid 55-65 års ålder.
Tänk nu på att lägsta slutavverknings mogna ålder på skog är 55 med tillstånd och ca 65 år med enbart inskickad avverkningsanmälan.
 
Maskintok skrev:
Men nä.
Det är den sammalagda statistiken på 56-58 miljoner ton co2 i utsläpp. människa, industri mm
Och den svenska skogen binder varje år 50 miljoner ton co2.
Tack! Om de siffrorna stämmer så bleve allt rimligare.

Maskintok skrev:
skogs som lämnas till sitt öde binder co2 till en viss ålder sedan binder den inte mer co2 eller extremt lite.
Därför räknar man skyddad skog som kontraproduktivt.
Ok! Tycker mig ha hört den tanken förut, nu tror jag mig förstå det/har byggt en “mental modell”. Fördelen med orörd skog torde ju dock vara att den är en kolsänka? Även om den i sig slutar ta upp koldioxid avger den ju inget netto och inte heller krävs koldioxidskapande maskiner för dess skötsel?

Jag köper helt din förklaring förutom dess sista mening, vilka är ”man”?

Maskintok skrev:
Vill du verkligen förstå detta så läs vad Lars mfl skriver på skogsforum.
ungskog upp till 3 gallring binder som mest.
Sedan börjar kuvan att dala ut...
Med Lars menar du Lars Lundquist i Umeå? Apropå gallring, om vi låtsas (eller förresten, jag tror dig, vi låtsas inte) att ungskog binder koldioxid väldigt effektivt, gör det någon direkt skillnad ur ett kretsloppsperspektiv? Gallringsvirket går väl mest som massaved? Massaveden görs om till produkter som i slutänden slutar som koldioxid. Den koldioxiden binds i bästa fall i ny ungskog och så långt allt väl. Problemet jag kan se är att själva brukandet av skogen leder till nettoutsläpp. Såvida inte maskiner och processer för att framställa maskinerna inte utförs enbart med icke fossilt kol förstås…
 
A
A arktos skrev:
Tack! Om de siffrorna stämmer så bleve allt rimligare.



Ok! Tycker mig ha hört den tanken förut, nu tror jag mig förstå det/har byggt en “mental modell”. Fördelen med orörd skog torde ju dock vara att den är en kolsänka? Även om den i sig slutar ta upp koldioxid avger den ju inget netto och inte heller krävs koldioxidskapande maskiner för dess skötsel?

Jag köper helt din förklaring förutom dess sista mening, vilka är ”man”?



Med Lars menar du Lars Lundquist i Umeå? Apropå gallring, om vi låtsas (eller förresten, jag tror dig, vi låtsas inte) att ungskog binder koldioxid väldigt effektivt, gör det någon direkt skillnad ur ett kretsloppsperspektiv? Gallringsvirket går väl mest som massaved? Massaveden görs om till produkter som i slutänden slutar som koldioxid. Den koldioxiden binds i bästa fall i ny ungskog och så långt allt väl. Problemet jag kan se är att själva brukandet av skogen leder till nettoutsläpp. Såvida inte maskiner och processer för att framställa maskinerna inte utförs enbart med icke fossilt kol förstås…

Nja det blir kubb, massaved, timmer från den gallrade skogen.. allt beror på hur hårt du röjt.
kubb och timmer är sågvirke.
massaved blir allt möjligt, bränsle, plast, mat mm

Man är allt från stat till slu till den enskilde individen.
 
G OMathson skrev:
Vet inte om det står tidigare i denna tråd men "Cementa" är inte svenskt, det är tyskt och ingår i Heidelberg cement ag sedan 1999, de la ner Degerhamn 2019. Så "inhemskt" är det inte riktigt tyvärr.
Cementa är ett svenska AB. Registrerat 1916 så ett riktigt gammalt svenskt bolag.
Däremot Ägs Cementa idag av Tyska Heidelberg koncernen.

Deras uttalade mål just nu är att bryta Kalk i Slite i ytterligare minst 50 år.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
G
Krille-72 Krille-72 skrev:
Cementa är ett svenska AB. Registrerat 1916 så ett riktigt gammalt svenskt bolag.
Däremot Ägs Cementa idag av Tyska Heidelberg koncernen.

Deras uttalade mål just nu är att bryta Kalk i Slite i ytterligare minst 50 år.
Tror inte vi är oense om något men är tex Volvo pv svenskt? Jag hade hellre sett att "svenska" bolag förblev svenska på riktigt.
 
Det är lustigt med utländskt ägda bolag. Vi vill ha ett gott företagsklimat som drar till sig utländska investeringar, men blir investeringarna för stora misstror vi plötsligt en utländsk ägare.

Det är inte lätt att vinna där.
 
  • Gilla
Nafs nafs och 2 till
  • Laddar…
A
A arktos skrev:
Tack! Om de siffrorna stämmer så bleve allt rimligare.



Ok! Tycker mig ha hört den tanken förut, nu tror jag mig förstå det/har byggt en “mental modell”. Fördelen med orörd skog torde ju dock vara att den är en kolsänka? Även om den i sig slutar ta upp koldioxid avger den ju inget netto och inte heller krävs koldioxidskapande maskiner för dess skötsel?

Jag köper helt din förklaring förutom dess sista mening, vilka är ”man”?



Med Lars menar du Lars Lundquist i Umeå? Apropå gallring, om vi låtsas (eller förresten, jag tror dig, vi låtsas inte) att ungskog binder koldioxid väldigt effektivt, gör det någon direkt skillnad ur ett kretsloppsperspektiv? Gallringsvirket går väl mest som massaved? Massaveden görs om till produkter som i slutänden slutar som koldioxid. Den koldioxiden binds i bästa fall i ny ungskog och så långt allt väl. Problemet jag kan se är att själva brukandet av skogen leder till nettoutsläpp. Såvida inte maskiner och processer för att framställa maskinerna inte utförs enbart med icke fossilt kol förstås…

ute och gick på ett hygge.

Naturligt hygge med blandning av sälg, rönn, al och björk i oreglerad tillväxt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här ser äkta biologisk mångfald ut, inte produktiv skog.
Olika lövträd som sälg, rönn, al och björk växer fritt på ett hygge, vilket visar biologisk mångfald.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Naturligt föryngrad skog med blandade lövträd som sälg, rönn, al och björk i ett småskaligt hygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sälg, rönn, al, Björk som får växa som de vill på mitt hygge. ca 1 ha stort.
Jag ska hugga hem veden till kaminerna här.
skogsstyrelsen var eld och lågor över detta område.. får bidrag för att fortsätta med detta..
Så skogsbruk kan ha sina bra sidor med...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Varför körde en bil ned från bron?
För att bron rasade.
Varför rasade bron?
Jag väntade på en annan fortsättning…
Varför rasade 85 broar i Kina under en 10 årsperiod?
Varför vitrar betongen sönder på vissa Kinesiska betonghus?
:oops:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Nafs nafs och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Tror inte vi är oense om något men är tex Volvo pv svenskt? Jag hade hellre sett att "svenska" bolag förblev svenska på riktigt.
Ska Svenska bolag fortsatt ha Svenska ägare? Ska Svenska företag inte kunna köpa upp utländska företag?

Skulle staten inte sålt sitt innehav i Cementa under 90 talet kanske Cementa fortfarande haft svenska ägare. Eller så hade staten varit en del av Heidelberg koncernen.

Ska tyskar kunna köpa sommarstugor i Sverige? Ska Svenskar kunna köpa i Spanien?

Egentligen tror jag nationaliteten på ägarna är av mindre betydelse. Det är hur företaget sköts som är det viktigaste för de anställda och dess ägare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
För de som bor där är säkert grundvattnet viktigare än att leverera cement till fastlandet.

Enligt mark-och miljööverdomstolen är Cementas undersökning om kloridhalterna i grundvattnet för bristfällig för att de ska få förlängt tillstånd förstår jag det som.

[länk]


Dra en slang på botten över från fastlandet, eller börja rena bräkt vatten....
Hur svårt kan det vara
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jag väntade på en annan fortsättning…
Varför rasade 85 broar i Kina under en 10 årsperiod?
Varför vitrar betongen sönder på vissa Kinesiska betonghus?
:oops:
Aha så det var cementas fel att Tjörnbron rasade. Cirkeln är sluten. :D
 
A
J JohanLun skrev:
Aha så det var cementas fel att Tjörnbron rasade. Cirkeln är sluten. :D
var inte det rost i Konstruktionen?
 
Maskintok skrev:
var inte det rost i Konstruktionen?
Roderkonstruktionen, rostig?
 
Redigerat:
G
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ska Svenska bolag fortsatt ha Svenska ägare? Ska Svenska företag inte kunna köpa upp utländska företag?

Skulle staten inte sålt sitt innehav i Cementa under 90 talet kanske Cementa fortfarande haft svenska ägare. Eller så hade staten varit en del av Heidelberg koncernen.

Ska tyskar kunna köpa sommarstugor i Sverige? Ska Svenskar kunna köpa i Spanien?

Egentligen tror jag nationaliteten på ägarna är av mindre betydelse. Det är hur företaget sköts som är det viktigaste för de anställda och dess ägare.
Varför dena ilska? Jag anser att Cementa och Volvo pv inte är svenska och hade hellre sett dem som svenska.
Västanvik och Östanvik hade tidigare svensk besättningen ( fartyg som kör åt Cementa) numera polsk och (tror jag) indonesisk, trist tycker jag. Saab blev Gm, ja hur gick det?
Sen är ju spelreglerna (skatter, reavinst osv) olika, försök köpa en stuga i Danmark eller Åland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.