Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nu har cementa fått förlängt så förhoppningsvis blir förlängningen till efter valet så vi slipper MP
Förlängningen räcker till augusti nästa år.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tittade på presskonferensen och har några reflektioner. Ska försöka att inte göra dem för politiska.
  • Det är värdelöst hur lite journalistiska frågor det ställs i de öppna forumen. Två frågor, sen individuella intervjuer. Jag tror det är dåligt för allmänheten att det inte kommer frågor som bygger vidare, utan tio journalister ställer sen samma frågor framför just sin kamera.
  • Båda statsråden gick nästan upp i falsett över hur viktigt det var att regeringen inte lade sig i domstolsprövningen. Preemraf någon? Sånt här kan ju regeringen ta över. Eller är det för sent när det redan passerat MÖD?
  • Det var märkbart hur tyst Baylan var om industripolitiken. Han lyfte fram att det skulle gå att importera cement i framtiden, inget om att vi som gruvnation borde kunna vara en producent. Det kändes också som att Bolund var nöjd med att det inte var givet att vi ska kunna ha den typen av gruvdrift i Sverige. Att vi faktiskt behöver cement nu verkade de dock eniga om – out of sight, out of mind.
  • 2-1 till mp i regeringen skulle jag säga. Man släppte igenom den sista brytningen inom nuvarande tillstånd, men alla aviserade långsiktiga ändringar av reglerna luktade stoppa gruvdriften snarare än industripolitik.
  • Sparka-skiten-framåt-regeringen kör vidare. När man inte kan enas i stort gör man det i smått, och köper sig lite tid. Det är mitt bestående intryck.

Om inte HD tar upp fallet och ger Cementa tillstånd kommer vi snart vara tillbaka på ruta ett.
”Ska försöka att inte göra dem för politiska.”

Hur tycker du att du lyckades med dina icke-politiska reflektioner?:crysmile:

Det är tyvärr mycket svårt att inte blanda in politiken i denna soppa. Det är faktiskt tragiskt då det egentligen borde handla om miljön och dess påverkan.

Det tragiska är att det även känns som att politiken är inblandad även i Möds dom. Inte direkt partipolitik. Mer än märklig politik mellan olika experter som inte kan enas.
Jag har tidigare skrivit sandlådenivå och fått lite kritik men står faktiskt fast vid det.

Jag hoppas och tror att HD blir tvungna att ta upp detta fall. Först efter en sådan dom tror jag vi får reda på hur allt egentligen ligger till.

Tyvärr tippar Cementa på att det ska ta ca 3 år innan allt är klart juridiskt.

Så vi får nog ställa in oss på fortsatt politiska diskussioner…

En sak som hittills har glömts bort i debatten är vikten att ha en inhemsk cementtillverkning rent försvarsmässigt.

Det är många parametrar som ska vägas in och jag skulle verkligen välkomna ett ökat samarbete mellan berörda myndigheter och företag som bedriver miljöfarlig verksamhet.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur tycker du att du lyckades med dina icke-politiska reflektioner?:crysmile:
Ganska bra. :cool:

Att nuvarande regering är svårt handlingsförlamad är väl knappast särskilt en politisk ståndpunkt, inte heller att beskriva en sosse som förvånande lite industritillvänd eller en miljöpartist som gruvmotståndare.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt den senaste rapporten jag såg så är denna effekt kraftigt överdriven. Nackdelarna med det moderna skogsbruket överstiger fördelarna enligt denna (som refererades på Vetenskapsradion Klotet i P1). Orsaken är just co2-utsläppen från dikningar och plöjningar. Det kolbdom binds upp av skogsbruket är det som får stå längre än normalt i skogen (träden får bli äldre än tidigare) samt det som inte återförs till kolkretsloppet, Dvs det som finns låst i byggnader och annat som inte förbränns eller ruttnar.

Att industrin "planterar skog" i Sverige minskar inte på utsläppen, den skogen hade oftast planterats ändå fast utan bidrag från industrin. Det är som att slå in en öppen dörr...
...trots detta så är det en tillåten metod för att klimatkompensera...

Det är som med våra bidragssystem och med skatterna, det finns gott om kryphål.
Du ska sluta läsa EU rapporter.
läs från riktiga forskare på SLU istället.

att man nu anklagar skogen för saker är helt i linje med att godkänner miljörörelsen och EU det som forskare vetat i ca 30 år så kommer Sverige vara tillsammans med Finland enda länderna som ligger på Plus konto och då kan man inte köpa miljöhysterin i media från vissa politiska partier.
 
A
kashieda kashieda skrev:
Absolut inget hot, och om du känner dig hotad är det av det du läser, inte direkt av vad jag skriver.

Du vill verkligen inte förstå, eller hur?
som du då.
Är övertygad om att det är en miljöaktivist detta.

Vad finns det att förstå, att du anklagar runt och inte kommer med något i frågan om Cementa och en oduglig regering...
Eller att din argumentation bara härstammar i mp rörelsen..
 
Redigerat:
A
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt den senaste rapporten jag såg så är denna effekt kraftigt överdriven. Nackdelarna med det moderna skogsbruket överstiger fördelarna enligt denna (som refererades på Vetenskapsradion Klotet i P1). Orsaken är just co2-utsläppen från dikningar och plöjningar. Det kolbdom binds upp av skogsbruket är det som får stå längre än normalt i skogen (träden får bli äldre än tidigare) samt det som inte återförs till kolkretsloppet, Dvs det som finns låst i byggnader och annat som inte förbränns eller ruttnar.

Att industrin "planterar skog" i Sverige minskar inte på utsläppen, den skogen hade oftast planterats ändå fast utan bidrag från industrin. Det är som att slå in en öppen dörr...
...trots detta så är det en tillåten metod för att klimatkompensera...

Det är som med våra bidragssystem och med skatterna, det finns gott om kryphål.
förklara detta med att den skog som planteras inte binder co2...

allt som växer binder co2.
planterar och röjer vi så binder vi mer co2 än vi någonsin tidigare gjort i Sverige :cool:
vi ligger redan på gränsen av att ha nått nollpunkten.
Eftersom Sverige avverkar mindre än tillväxten...
 
G
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Ska försöka att inte göra dem för politiska.”

Hur tycker du att du lyckades med dina icke-politiska reflektioner?:crysmile:

Det är tyvärr mycket svårt att inte blanda in politiken i denna soppa. Det är faktiskt tragiskt då det egentligen borde handla om miljön och dess påverkan.

Det tragiska är att det även känns som att politiken är inblandad även i Möds dom. Inte direkt partipolitik. Mer än märklig politik mellan olika experter som inte kan enas.
Jag har tidigare skrivit sandlådenivå och fått lite kritik men står faktiskt fast vid det.

Jag hoppas och tror att HD blir tvungna att ta upp detta fall. Först efter en sådan dom tror jag vi får reda på hur allt egentligen ligger till.

Tyvärr tippar Cementa på att det ska ta ca 3 år innan allt är klart juridiskt.

Så vi får nog ställa in oss på fortsatt politiska diskussioner…

En sak som hittills har glömts bort i debatten är vikten att ha en inhemsk cementtillverkning rent försvarsmässigt.

Det är många parametrar som ska vägas in och jag skulle verkligen välkomna ett ökat samarbete mellan berörda myndigheter och företag som bedriver miljöfarlig verksamhet.
Vet inte om det står tidigare i denna tråd men "Cementa" är inte svenskt, det är tyskt och ingår i Heidelberg cement ag sedan 1999, de la ner Degerhamn 2019. Så "inhemskt" är det inte riktigt tyvärr.
 
A
G OMathson skrev:
Vet inte om det står tidigare i denna tråd men "Cementa" är inte svenskt, det är tyskt och ingår i Heidelberg cement ag sedan 1999, de la ner Degerhamn 2019. Så "inhemskt" är det inte riktigt tyvärr.
Det menar han inte heller.
utan att om man ska säkerställa tillgången på cement så bör det finnas ett eller flera företag som bryter kalk i Sverige som är svensk ägda.
Kanske till och med statliga...
För de får ju fri lejd att hålla på.. ;)
 
Maskintok skrev:
förklara detta med att den skog som planteras inte binder co2...

allt som växer binder co2.
planterar och röjer vi så binder vi mer co2 än vi någonsin tidigare gjort i Sverige :cool:
vi ligger redan på gränsen av att ha nått nollpunkten.
Eftersom Sverige avverkar mindre än tillväxten...
Skog somplanteras binder co2. Planteras skogen även utan att industrier betalar för planteringen så binder den ändå co2. Pga detta så är en stor del av co2-kompensationen via plantering rent snake oil.

Plöjer man skogsmarken, eller om man dikar ur den så frigörs metan som är 30ggr värre än co2. Effekten av den av skogen bundna co2 är då betydligt mindre än effekten av utsläppen från marken.

EU vill att våra träd skall stå längre för att på det sättet kunna tillgodoräkna sig en kolsänka. Men det är lite som att kissaj byxan, det blir varmt till en början. EUs syn är kass den också. Användning av skogen till byggen och energi är bra, så länge som energin kommer från avfallet (toppar, grenar mm). Men att plöja och dika är inte bra...
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
A
pacman42 pacman42 skrev:
Skog somplanteras binder co2. Planteras skogen även utan att industrier betalar för planteringen så binder den ändå co2. Pga detta så är en stor del av co2-kompensationen via plantering rent snake oil.

Plöjer man skogsmarken, eller om man dikar ur den så frigörs metan som är 30ggr värre än co2. Effekten av den av skogen bundna co2 är då betydligt mindre än effekten av utsläppen från marken.

EU vill att våra träd skall stå längre för att på det sättet kunna tillgodoräkna sig en kolsänka. Men det är lite som att kissaj byxan, det blir varmt till en början. EUs syn är kass den också. Användning av skogen till byggen och energi är bra, så länge som energin kommer från avfallet (toppar, grenar mm). Men att plöja och dika är inte bra...
plöjer ingen skogsmark i Sverige.
Man kör med harv eller högläggare.
många gör int ens detta.
dikning sker inte ofta och om det sker så är det äldre diken som öppnas, man får ytterst sällan gräva upp nya..

Nä EU vill inte att träden skall stå längre de vill att man skall räkna annorlunda för att inte missgynna de europeiska ländernas skogsbruk som inte bedrivs med trakthyggesbruk.
Skulle EU godkänna Sveriges sätt att bruka skogarna som det mest hållbara och miljömässiga så skulle många länder falla i plats på listan.. Tyskland skulle inte ligga bra till och inget öststatsland heller..

Den svenska skogen binder mer än 50 miljoner ton co2, medans vi släpper ut ca 54-58 miljoner ton co2..
Så den svenska skogen är en välgörare.
Nu vill EU och denna regering skydda ytterligare ca 500.000 ha med skog..
Då minskar vårt upptag av co2 direkt och Sverige sjunker i klassen..

Varför?
Jo för att kunna bedriva lobbyism..
Allt man kan göra av olja kan vi göra av skogen... Och mer därtill.. godkänt av EU?
Nä för det missgynnar EU som bidragstagare....
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
A
Den som verkligen vill lära sig om skogen och skogsbruket ska sluta lyssna på folk som skriver.. plöjer och dikar i skogen..
felaktigt, likaså att det är EU som vill se skogen som kolsänka... Det är slu och staten.
Bucht, Erlandsson, Grahn: EU-kommissionen är vilse i skogen | SvD
https://www.svd.se/eu-ska-inte-styra-svensk-skogspolitik lyssna på sådant här istället och lär er något.

Kan även rekommendera Lars Lundqvist SLU på skogsforum.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Så jag har sett i syne när jag kört förbi nyplöjda hyggen i Norrland i sommar? De ser rent fördjävliga ut...

Jag har också kört förbi flera skogar med nygrävda diken. Även om det är upprustning av befintliga diken så har de samma effekt, de släpper ut co2 och metan genom ökad förruttnelse.

Faktum är att även Trafikverket dikar skogarna om det gynnar stabiliteten på deras vägar. De gräver rejäla diken för ändamålet längs med och på tvären vid E4 norr om Umeå där vägen passerar myrmark. Liknande gjordes för några år sedan på flera sträckor mellan Skellefteå och Piteå. Vid Haparanda leder man om bäckar och dränerar också, men man ser till att grodorna ändå klarar sig (man bygger grodtunnlar under vägen). Men dessa byggen leder till torrare marker.
 
Maskintok skrev:
Den svenska skogen binder mer än 50 miljoner ton co2, medans vi släpper ut ca 54-58 miljoner ton co2..
Så den svenska skogen är en välgörare.
Nu vill EU och denna regering skydda ytterligare ca 500.000 ha med skog..
Då minskar vårt upptag av co2 direkt och Sverige sjunker i klassen..
Nu ville jag egentligen inte ge mig in i den här diskussionen om Cementa då jag inte har alla fakta klara för mig och inte riktigt vet vad jag tycker. Citatet ovan var dock bara så dumt att jag kände mig tvungen att kommentera…

Den svenska skogen är alltså en välgörare för att den släpper ut mer koldioxid än den binder? Inte så att trots att skogsbruket i Sverige netto släpper ut koldioxid så vägs det upp av det kapital det skapar?

Maskintok skrev:
Nu vill EU och denna regering skydda ytterligare ca 500.000 ha med skog..
Då minskar vårt upptag av co2 direkt och Sverige sjunker i klassen..
Det här förstår jag inte riktigt, hur skulle ytterligare 500.000 ha skyddad skog minska koldioxidupptaget? Tar odlad skog upp mer koldioxid per tidsenhet än naturskog? Återigen, jag förstår inte även om jag gärna skulle vilja…Om du inte vill förklara läser jag gärna vetenskapliga artiklar, tipsa gärna!
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Så jag har sett i syne när jag kört förbi nyplöjda hyggen i Norrland i sommar? De ser rent fördjävliga ut...

Jag har också kört förbi flera skogar med nygrävda diken. Även om det är upprustning av befintliga diken så har de samma effekt, de släpper ut co2 och metan genom ökad förruttnelse.

Faktum är att även Trafikverket dikar skogarna om det gynnar stabiliteten på deras vägar. De gräver rejäla diken för ändamålet längs med och på tvären vid E4 norr om Umeå där vägen passerar myrmark. Liknande gjordes för några år sedan på flera sträckor mellan Skellefteå och Piteå. Vid Haparanda leder man om bäckar och dränerar också, men man ser till att grodorna ändå klarar sig (man bygger grodtunnlar under vägen). Men dessa byggen leder till torrare marker.
De är inte plöjda, utan harvade isåfall.
läs vad en hygges harv är.
hyggesplöjning är något helt annat..
förbjudet i Sverige sedan 1973...

om förbud mot hyggesplöjning. Motion 1973:1430 av herrar Sellgren och Stålhammar - Riksdagen
https://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/om-forbud-mot-hyggesplojning_FW021430
Varsågod lite fakta i detta.
 
A
Hyggesharv som bereder mark för plantering i skogsområde, daterad 15 september 1982.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en hyggesharv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.