A
J JohanLun skrev:
Jo. Kompromissen som blev är ju intressant. Löser den kortsiktiga krisen men lämnar stora frågetecken för framtiden. Hoppas de har en bra dialog och möter varandra från båda håll. Det borde finnas idéer hur man kommer fram till hur man säkrar att vattentillgången inte påverkas om båda sidor lägger prestige och principer åt sidan.
Ja man kan ju hoppas..
samtidigt så borde alla politiska partier nu ha lärt sig en dyrbar läxa... lova inte ut saker som kan bita dig i röven.. när mam lovade mp detta med natura 2000 så var man väldigt naiva och trodde säkert att branschen överdrev eller tänkte sig att det löser sig..
Men med de politiker som S har idag så är det förståeligt att inte de såg detta komma... De läser utredningar som fan läser bibeln... Eller koranen... ;)

helt klart är att naturområden måste få finnas men att de inte får störa undan en juridisk process underifrån under själva processen.. Utan då måste parterna få chans att ajournera sig och omvärdera sina underlag. gäller båda parter i målet...

Här blev det kattpiss av allt och Sverige riskerade ett stålbad för folks inkompetens..
 
A
J JohanLun skrev:
Jo. Kompromissen som blev är ju intressant. Löser den kortsiktiga krisen men lämnar stora frågetecken för framtiden. Hoppas de har en bra dialog och möter varandra från båda håll. Det borde finnas idéer hur man kommer fram till hur man säkrar att vattentillgången inte påverkas om båda sidor lägger prestige och principer åt sidan.
vattentillgången bör ju gå att lösa..
kanske att cementa tillsammans med de övriga aktörerna går ihop om en fond..
Där sedan kommunen får tillsammans med länsstyrelsen anlägga ett vattenreningsverk för allt sorts vatten på ön:thinking:
Vad sägs?
 
Grejen är ju att man inte ens vet om vattenuttaget är ett så stort problem, eftersom att hela grundvattenutredningen är slängd i papperskorgen.

Cementa argumenterar ju exempelvis för att växterna som är mest skyddsvärda inte ens påverkas av grundvattnet, utan bara lever med hjälp av ytvattnet.

Så som vanligt är det svårare än att bara räkna kubikmeter vatten.
 
  • Gilla
Nafs nafs och 3 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Grejen är ju att man inte ens vet om vattenuttaget är ett så stort problem, eftersom att hela grundvattenutredningen är slängd i papperskorgen.

Cementa argumenterar ju exempelvis för att växterna som är mest skyddsvärda inte ens påverkas av grundvattnet, utan bara lever med hjälp av ytvattnet.

Så som vanligt är det svårare än att bara räkna kubikmeter vatten.
Ja det är en intressant fråga..
Men det vore ju en säkring av vattentillgången om man renade det vatten som fanns på ön.. vore en vinnande sak för alla parter. och diskussioner om vattnet kan man då lägga bort...
 
Maskintok skrev:
vattentillgången bör ju gå att lösa..
kanske att cementa tillsammans med de övriga aktörerna går ihop om en fond..
Där sedan kommunen får tillsammans med länsstyrelsen anlägga ett vattenreningsverk för allt sorts vatten på ön:thinking:
Vad sägs?
Vi har vattenreningsverk, vi har avsaltningsanläggningar mm. Problemet är att det är många bäckar som är lösningen.
Vi hade 85' turister i veckan i somras, vi har fortfarande hög tillströmmning, det kostar på men det kommer också in mkt pengar. Vi hade ca 85' boende på ön i vintras (varav endast 60' är mantalsskrivna här, på sommaren långt mkt fler) så vi har problem med skatteintäkter med en åldrande befolkning och ökande gentrifiering. Den ska Robinhood skatten hjälper till viss del till men vi har mjt höga servicekostnadetr för en liten skattebetalande befolkning. Så cementa problemet är inte primärt ett ekonomiskt hot utan kanske en del av bäckarna för vattnet.
Jag tycker fortfarande den här processen är bra, jag tror det kommer något bra ur den. Men att de bara fick 8 mån förlängt var oerhört märkligt, jag hade räknat med 2-3 år. Så soppan lär fortsätta.
Nu gick iaf den nya fabrikschefen ut i en bra artikel i svd (måste säga att de har haft en hyffsat balans i frågan då de tagit in artiklar från båda ytterligheter/läger) och mellan raderna nästan erkände att de kan finnas lokal påverkan och en ny ansökan skulle påbörjas, iaf tolkade jag den så. Hoppas den är ett steg närmare ett säkert sätt att bryta. Lösningen finns mellan parterna och inte hos en av dem.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Upp ur skyttegravarna och kom med pragmatiska lösningar, men det gäller som sagt båda sidor. Jag tror inte man ska trivialisera det till att felet bara ligger hos en part.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
A
G guggen skrev:
Vi har vattenreningsverk, vi har avsaltningsanläggningar mm. Problemet är att det är många bäckar som är lösningen.
Vi hade 85' turister i veckan i somras, vi har fortfarande hög tillströmmning, det kostar på men det kommer också in mkt pengar. Vi hade ca 85' boende på ön i vintras (varav endast 60' är mantalsskrivna här, på sommaren långt mkt fler) så vi har problem med skatteintäkter med en åldrande befolkning och ökande gentrifiering. Den ska Robinhood skatten hjälper till viss del till men vi har mjt höga servicekostnadetr för en liten skattebetalande befolkning. Så cementa problemet är inte primärt ett ekonomiskt hot utan kanske en del av bäckarna för vattnet.
Jag tycker fortfarande den här processen är bra, jag tror det kommer något bra ur den. Men att de bara fick 8 mån förlängt var oerhört märkligt, jag hade räknat med 2-3 år. Så soppan lär fortsätta.
Nu gick iaf den nya fabrikschefen ut i en bra artikel i svd (måste säga att de har haft en hyffsat balans i frågan då de tagit in artiklar från båda ytterligheter/läger) och mellan raderna nästan erkände att de kan finnas lokal påverkan och en ny ansökan skulle påbörjas, iaf tolkade jag den så. Hoppas den är ett steg närmare ett säkert sätt att bryta. Lösningen finns mellan parterna och inte hos en av dem.
Nja det är nog hellre att säkra vattentillgången för stor framtid framöver..
Man får helt enkelt gräva för kommunalt vatten, avlopp.. det är ju så inne idag.. ;)
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Nja det är nog hellre att säkra vattentillgången för stor framtid framöver..
Man får helt enkelt gräva för kommunalt vatten, avlopp.. det är ju så inne idag.. ;)
Eh .. :surprised:
Har du hela tiden missuppfattat frågan, och vet inte att det är grundvattnet det gäller? :cry:
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eh .. :surprised:
Har du hela tiden missuppfattat frågan, och vet inte att det är grundvattnet det gäller? :cry:
Nä det har jag inte. men man kan ju fundera över om du läst allt som står om hur grundvattnet egentligen är i kvalitet och vart man hittar det på ön..
Att man hyser tvivel över grundvattnet i berggrunden är klart, men att helt klaga och lägga in stopp för att man bedriver verksamhet är helt enkelt fel.
 
Mikael_L
Men varför skulle kommunalt avlopp bli en lösning för sjunkande grundvatten och saltvatteninträngning i grundvattnet. Jag tror du var för smart för mig här ... :thinking:
 
  • Haha
guggen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Precis som i Sverige kan socialparasiter ändå leva gott på bidrag i Finland. Genom att vara heltidssysselsatta med att fejka total hjälplöshet på ett sätt som exakt passar in i de beviljande myndigheternas parametrar och kriterier. De äger absolut ingenting och har ingen vilja att skaffa arbete och låter skulderna växa hejdlöst men de lever gott endå och kan mygla åt sig en lyxig TV eller mobiltelefon eller någonting annat mer eller mindre onödigt.
Det här tror jag är världens mest överblåsta problem, ja jag menar det är egentligen bara propaganda och en form av hat och typisk finsk och svensk avundsjuka riktat åt andra hållet. I england har dom faktiskt statistik på det och det är nån procent av budgeten. Men vad folk tror är de största utgifterna för samhället är helt annorlunda. Men det är alltid enklare att sparka neråt, och det ger en bra distraktion från de lagliga sätt som de rikaste har att komma undan.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men varför skulle kommunalt avlopp bli en lösning för sjunkande grundvatten och saltvatteninträngning i grundvattnet. Jag tror du var för smart för mig här ... :thinking:
Du har missat att läsa en massa om att cementa och andra bolag erbjöd kommunen en lösning med att dels öka tillgången på rent vatten, så man slapp känna av att i viss delar av ön så blir folk utan i sina brunnar..
Detta skulle lösas av en rengörande källa av allt vatten från ytan, berggrunden, kalkbrottet mm som kommunen skulle ansvara för driften av, medans cementa och övriga företag skulle finansiera detta.

Man såg även att från länsstyrelsens håll att ett kommunalt avlopp vore mer miljövänligt än enskilda och mindre sårbara.

Men allt finns att läsa bara man vill..
 
Mikael_L
Problemet var väl att då gör man ändå inget åt det sjunkande grundvattnet. Sen rinner till sist bräckt östersjövatten in i grunden under Gotland och de har inget användbart grundvatten på hundratals år efter att cementa stuckit därifrån
Det är som att kissa på sig när det är kallt, hjälper bara lite för stunden.
Det är som halstabletter mot lunginflammation, skyler bara lite det verkliga problemet, utan att göra något åt det.

Kanske fanns någon anledning till att det cementa erbjöd inte togs emot så väl.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet var väl att då gör man ändå inget åt det sjunkande grundvattnet. Sen rinner till sist bräckt östersjövatten in i grunden under Gotland och de har inget användbart grundvatten på hundratals år efter att cementa stuckit därifrån
Det är som att kissa på sig när det är kallt, hjälper bara lite för stunden.
Det är som halstabletter mot lunginflammation, skyler bara lite det verkliga problemet, utan att göra något åt det.

Kanske fanns någon anledning till att det cementa erbjöd inte togs emot så väl.
näpp inte helt sant.
Om man har en anläggning som rengör allt vatten oavsett så har man säkrat vattentillgången även framåt.
Det är inte färdig utrett ännu, gissa varför??
natura 2000... Som även nu hindrar kommunen från att anlägga kommunala avlopp och vattenledningar... smart va;):rofl:

Man avsaltar och rengör redan idag bräckt vatten.. Så ännu en lösning som redan finns som man hade velat läsa på.
 
Maskintok skrev:
Du har missat att läsa en massa om att cementa och andra bolag erbjöd kommunen en lösning med att dels öka tillgången på rent vatten, så man slapp känna av att i viss delar av ön så blir folk utan i sina brunnar..
Detta skulle lösas av en rengörande källa av allt vatten från ytan, berggrunden, kalkbrottet mm som kommunen skulle ansvara för driften av, medans cementa och övriga företag skulle finansiera detta.

Man såg även att från länsstyrelsens håll att ett kommunalt avlopp vore mer miljövänligt än enskilda och mindre sårbara.

Men allt finns att läsa bara man vill..
Maskintok skrev:
Nja det är nog hellre att säkra vattentillgången för stor framtid framöver..
Man får helt enkelt gräva för kommunalt vatten, avlopp.. det är ju så inne idag.. ;)
Ok, var läser vi detta?
Nu är det ju så att en övervägande majoritet av de boende har kommunalt vatten och det är där vi har störst problem med vattentillgången.
Vi har även allt det där andra du påstår att vi inte har.
Det finns en hel del små socknar där vi saknar kommunalt vatten, då det inte är lönsamt samt att vi redan saknar vatten för utbyggnaden, men det är verkligen inte vad detta handlar om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.